O ile w ciągu roku mało który sklep zachęca do zakupu jaj z wolnego wybiegu, o tyle w przedświątecznym tygodniu 4 z przebadanych 9 sieci handlowych zaprezentowało właśnie tę wersję produktu. – Jaja, owszem, są, ale tylko w gazetkach Biedronki i Almy znalazły się na okładce. Widocznie nie są na tyle ważnym produktem, by je tam eksponować – zauważa Dawid Piaskowski z Okazjum.pl.
Zobacz również
Choć dla sieci handlowych przed Wielkanocą jaja są, owszem, ważne, to jednak ważniejszy jest …śledź. Pojawiał się praktycznie w każdej przeanalizowanej przez Okazjum.pl gazetce. Na 10 sklepowych gazetek jego wizerunek obecny był w ośmiu, czasem – jak w sieci E.Leclerc – nawet w kilku wariantach. Dla porównania jaja były w siedmiu.
– Autorzy sklepowych gazetek wiele godzin obmyślają, co powinno się znaleźć na pierwszej stronie i co w ogóle powinno się znaleźć w gazetce. Wielokrotnie w ciągu roku nadarzają się okazje specjalne – jak chociażby w okresie świątecznym, przed Dniem Babci, Matki, przed majówką czy w czasie komunijnych przygotowań. Nic w gazetkach nie jest dziełem przypadku. Jeśli zaprezentowane są śledzie, to znaczy, że badania rynku dowiodły, że na nie właśnie konsumenci mogą mieć ochotę. Jeśli przed Wielkanocą jaja nie są na pierwszych stronach, to znaczy, że jest to towar… zbyt oczywisty, by go prezentować – komentuje Dawid Piaskowski.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Na tytułowych stronach gazetek tylko Alma odpowiedziała na wyobrażenia Polaków o zawartości tradycyjnego polskiego stołu, przedstawiając też jaja i chrzan. Niektóre sklepy nawiązywały do świąt zachęcając „Spotkajmy się przy wielkanocnym stole!” (Biedronka), składając życzenia ustami małej dziewczynki z jajkami (Kaufland) lub ustami Pascala Brodnickiego, Pawła Małeckiego i Pawła Okrasy (Lidl) czy ozdabiając okładkę różowym zajączkiem (Tesco).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Prawda jest taka, że niektóre sklepy bardzo luźno lub wcale nie nawiązują do najbliższych świąt. Auchan na pierwszej stronie prezentuje legginsy i śledzie, Tesco cukier, proszek do prania i masło Łaciate. W większości gazetek, jak w innych miesiącach królują mięso i wędliny – dodaje Piaskowski.
Metodologia: Serwis Okazjum.pl przeanalizował zawartość gazetek sieci handlowych: Alma, Auchan, Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Kaufland, Lidl, MarcPol, Real, Stokrotka, Tesco obowiązujących w okresie analizy, tj. 14 i 15 kwietnia.