„The Festival Where You Can”: na festiwalu w Cannes francuska kampania demaskuje obecność papierosów w filmach

The Festival Where You Can
Papierosy w kinie to nie tylko rekwizyt – to realne zagrożenie. Wraz ze startem Festiwalu Filmowego w Cannes francuska organizacja ACT w mocnej kampanii edukacyjnej ujawnia, jak kino wpływa na młodych widzów. Cel? Zerwać z romantyzowaniem tytoniu na ekranie.
O autorze
2 min czytania 2025-05-16

W dniach od 13 do 24 maja 2025 roku odbywa się tegoroczna edycja Festiwalu Filmowego w Cannes. Ta jedna z najważniejszych imprez w branży kinowej stała się okazją do rozmowy na temat zbyt częstej obecności papierosów na srebrnym ekranie. Kampania „The Festival Where You Can” Alliance Against Tobacco (ATC) podejmuje intensywne działania, których celem jest podniesienie świadomości na temat nadreprezentacji papierosów w filmach.

Nazwa kampanii, „The Festival Where You Can”, to gra słów nawiązująca rzecz jasna do Festiwalu Filmowego we francuskim Cannes. Podczas gdy na czerwonym dywanie pojawiają się największe gwiazdy kina i towarzyszący im fotoreporterzy, jakby w kulisach toczy się dyskusja dotycząca tego, jak często bohaterowie filmowi palą papierosy, promując tym samym ten nałóg wśród widzów.

Jak wynika z badań zleconych przez ACT, aż 90% najnowszych francuskich filmów zawiera przynajmniej jedną scenę palenia. To alarmujące dane, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę, że w niektórych filmach – takich jak nagrodzona Złotą Palmą w 2024 roku „Anora”, na ekranie widać nawet 14 minut scen zawierających palenie papierosów. Według przedstawicieli francuskiego stowarzyszenia jest to równowartość 28 spotów reklamowych.

Co ważne, zjawisko nadmiernie częstej prezentacji papierosów ma miejsce nie tylko w filmach, ale także w serialach. Wystarczy wymienić takie tytuły jak hitowy „Stranger Things” Netflixa, czy „Euforia” dostępna w serwisie (HBO) Max. Efekt? Niemal połowa widzów w wieku od 15 do 24 lat twierdzi, że pokazywanie zjawiska palenia papierosów na ekranie skłania ich samych do zapalenia.

Jak dotrzeć do młodych? Masowo

Twórcom kampanii szczególnie zależało na tym, aby dotrzeć ze swoim przekazem do możliwie największej grupy młodych widzów. Aby tak się stało, poza klipem wideo promującym inicjatywę, „The Festival Where You Can” obejmuje także m.in. serię czarno-białych plakatów rozwieszonych na ulicach Cannes i Paryża i nawiązujących estetyką do festiwalu filmowego na Lazurowym Wybrzeżu, treści publikowane regularnie w social mediach (na Instagramie, TikToku, Facebooku i YouTubie), a także spoty reklamowe na platformach Netflix i Prime Video.

Ponadto 15 maja 2025 roku o godz. 19 na kanale streamera o pseudonimie Doigby w serwisie Twitch odbyła się transmisja live. Jej celem było podniesienie poziomu świadomości społecznej, a także zainicjowanie dyskusji na temat wizerunku papierosów na ekranie.

– Nadszedł czas, aby kino przestało być tylko wizytówką tytoniu, a stało się sojusznikiem w walce z uzależnieniem – komentuje całą akcję „The Festival Where You Can” Marion Catellin, dyrektor Alliance Against Tobacco.

Zdjęcia: ATC

PS Przepis na… hit kinowy, czyli jak promować film

PS „The Alien”: kampania Citroëna inspirowana filmem „E.T.”