Wspomniane 325 milionów godzin to wynik nieznacznie gorszy, bo zaledwie o 0,5%, od tego z 2022 roku. W 2023 roku na 169 146 aktywnych kanałach, które prowadziły transmisje po polsku, odbyło się 2 263 323 streamów o łącznym czasie trwania 6 687 374 godzin. W szczytowym momencie transmisje w rodzimym języku oglądało 181 297 użytkowników, a średnio było ich 37 171.
Najchętniej oglądani streamerzy i streamerki
Zdecydowanie najchętniej oglądanym polskim streamerem w 2023 był EWROON. Jako jedyny przekroczył on barierę 10 milionów oglądanych godzin, a był nawet blisko złamania 12 milionów.
Zobacz również
Źródło: mat. prasowe inStreamly
Wśród streamerek również mamy wyraźną liderkę. Kasix, bo o niej mowa, wygenerowała w poprzednim roku ponad 2 miliony oglądanych godzin. Drugie miejsce wśród kobiet należy do rudejnijy, której wynik jest niższy o blisko 600 000 godzin.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Źródło: mat. prasowe inStreamly
Xayoo z największą widownią
Tym razem na pierwszym miejscu wśród kanałów Twitch.tv z największą średnią liczbą widzów znalazł się Xayoo, u którego było to ponad 13 000 osób. W 2023 prześcignął on między innymi lidera z 2022 roku, czyli YoungMultiego. Na jego kanale podczas transmisji na żywo przebywało średnio ponad 10 000 osób.
Źródło: mat. prasowe inStreamly
YoungMulti w 2023 był jednak liderem w innej kategorii. Kanał ten zdobył bowiem największą liczbę nowych obserwujących. Przybyło ich aż 286 928, dzięki czemu stał się trzecim największym kanałem w Polsce pod tym względem. Prym nadal wiodą IzakOOO (ponad 1,9 miliona obserwujących) i pashaBiceps (ponad 1,3 miliona obserwujących).
Źródło: mat. prasowe inStreamly
Pogaduchy królują na Twitchu
Choć Twitch to platforma nadal mocno związana z grami, to nie królują na nim tytuły jak League of Legends, Fortnite czy Counter-Strike. Te, i owszem, są wśród najchętniej oglądanych, ale król jest inny. To kategoria Just Chatting, czyli Pogaduchy, była najchętniej oglądana. Użytkownicy Twitcha poświęcili na oglądanie kanałów o tej tematyce aż 68 milionów godzin. Drugie miejsce należało z kolei do Grand Theft Auto V. Ta kategoria wygenerowała niespełna 53 miliony oglądanych godzin.
Źródło: mat. prasowe inStreamly
Prognozy na 2024 rok
Wiktoria Wójcik, co-founder inStreamly, platformy łączącej streamerów z markami, przedstawia trzy prognozy w obszarze streamingu na 2024 rok:
Profesjonalizacja i stabilizacja
Nie spodziewamy się dużych wzrostów jeśli chodzi o liczbę widzów w polskim live streamingu. To dlatego, że tego typu rozrywka ma bardzo dobrą penetrację wśród społeczności gamingowej. Dlatego możemy spodziewać się rosnącej profesjonalizacji wśród streamerów, nie tylko tych z topki.
Kategorie i gry – szał Palworld i premier
Możemy spodziewać się dużych (często zaskakujących premier), które tymczasowo przejmą polski live streaming. Aktualnym przykładem jest Palworld, które w ciągu 6 dni od premiery jest ósmą najbardziej oglądaną grą na polskim Twitchu. Czy utrzyma pozycję za miesiąc? Absolutnie nie. Nie oznacza to, że jej miejsca nie zajmie kolejna gra. Odpowiednio wykorzystując kalendarz premier lub szybko reagując na fenomeny jak Palword, można sporo zyskać marketingowo i przeprowadzić ciekawe aktywacje.
Coraz większe znaczenie KICK
KICK to nowa platforma, która w zeszłym roku sporo namieszała na rynku live streamingu. 6 stycznia EWROON (najchętniej oglądany streamer w Polsce) ogłosił podpisanie partnerstwa z tą platformą. Obecnie streamuje zarówno na Twitchu jak i na KICK. Nie wykluczałabym kolejnych takich partnerstw wśród polskich streamerów”.
Zdjęcie główne: mat. prasowe inStreamly
PS Gaming marketing na przełomie 2023/2024 roku
Które kampanie okazały się najciekawsze w 2023 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed gaming marketingiem w 2024 roku? Poznaj opinie ekspertów.
PS2 Jak zaangażować graczy w strategię marek? Nowy produkt badawczo-konsultingowy Kantar Polska i inStreamly
Gaming, esport, to środowiska, które bardzo dynamicznie rosną na poziomie globalnym i w Polsce, ale już teraz dysponują olbrzymimi zasięgami. A co może najważniejsze, są środowiskiem pozytywnie angażującym zarówno graczy, jaki i widzów. Z tych wszystkich względów świat marketingu i komunikacji marketingowej coraz aktywniej angażuje się w działania w świecie graczy.