TOP 10 reklam z 2016 roku, które sprawiły, że poczuliśmy się wyjątkowo

TOP 10 reklam z 2016 roku, które sprawiły, że poczuliśmy się wyjątkowo
Styczeń to dobry miesiąc, żeby podsumować swoje zeszłoroczne dokonania – co nam się udało, co poszło inaczej niż planowaliśmy i co z tym wszystkim zrobimy w nowym roku? To też dobry czas, aby przypomnieć sobie reklamy, które w 2016 roku sprawiły, że przez chwilę, zupełnie niespodziewanie poczuliśmy
O autorze
4 min czytania 2017-01-25

… się wyjątkowo.

10. Android: Rock, Paper Scissors

Na koniec to, czego zabrakło w większości top zestawień reklam ubiegłego roku – animacja. Agencja Droga5 po raz kolejny pokazała klasę i doskonale ograła dwa tematy jednym filmem. Pierwszy z poruszonych problemów odnosi się bezpośrednio do produktu – niekompatybilność i brak współpracy między aplikacjami i urządzeniami mobilnymi, to codzienna zmora współczesnego społeczeństwa. Natomiast apki i telefony Androida są ze sobą best friends, tak jak legendarni bohaterowie spotu, pomimo swoich różnic. Z kolei drugi problem dotyczy bezpośrednio dzieciaków – użytkowników gry papier, kamień, nożyce. Android tym spotem zwrócił uwagę na stary i głęboko zakorzeniony kłopot – maltretowania i zastraszania w szkołach. Nic dziwnego, że na oscarowej gali właśnie ta animacja zdobyła najwięcej serc i braw.

9. PetSafe Catspiracy

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ostatnio o niej pisałam i nie będę się rozwodzić. Uznaję ją za najlepszy spot i kampanię producenta gadżetów dla pupili domowych w 2016 roku. Poprowadzona bardzo klarownie, z rozwinięciem,  suspensem, przekierowaniem na kocią stronę, z CTA i z humorem. Brawo PetSafe! Kotów nie mam, ale po kuwetę się do Was na pewno zgłoszę.

8. Colgate Making Every Drop of Water Count

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Reklama ma już swoje parę lat, ale dopiero w ubiegłym roku Colgate pojawił się z jej 30’ skrótem na SuperBowl. Pełna wersja, trwająca nieco ponad minutę jest zdecydowanie lepsza. Zrobiona na jednym ujęciu, płynna, zwracająca uwagę na problem, który z roku na rok, jest niestety nadal aktualny, a nawet dotyka coraz więcej osób. Bez brandingu, ale za to z mocą.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

7. S7 Airlines & OK Go, Upside down & Inside out i Morton Salt, 'OK Go: The One Moment’

Od początku założenia zespół OK Go zaskakiwał nowymi formami i wizualnymi eksperymentami. Od dawna też współpracuje z firmami, z którymi współprodukuje teledyski do swoich utworów. Owocami takowej ubiegłorocznej współpracy są  „Upside Down & Inside Out” dla rosyjskiego S7 Airlines i „The One Moment” dla amerykańskiego Morton Salt. Oba projekty wzbudzają wielkie zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami, formą i sposobem podejścia do tematu. Ciekawe jest to, że oba teledyski powstały na jednym ujęciu – w spocie dla S7 Airlines na etapie postprodukcji zostały wycięte minuty czekania na powrót nieważkości, natomiast dla Morton Salt za pomocą slow motion experyment trwający 4,2 s stworzył cały teledysk.

6. Duracell Stay Connected

Pół życia Duracell kojarzył mi się wyłącznie z turbo szybkimi i niezmordowanymi króliczkami, a tu proszę – świetna reklama i kompletna historia. Za kamerą stanął operator m.in. nominowanego do 8 Oskarów filmu „Aż poleje się krew” Robert Elwist. Po wymianie baterii, nawet oglądający czują ulgą, bo w końcu spot zaczyna być odpowiednio nagłośniony. Morał? Don’t take your hearing for granted.

5. NIKE The Switch

Kto nie pamięta świetnego shorta zaserwowanego przez Nike z okazji premiery mercuriali? Buty dla demonów szybkości i spot dla fanów wybitnych reklam, tak w skrócie określiłabym to, co producent sportowego obuwia zaprezentował w czerwcu 2016. Ciekawostką jest, że Gerson Correia Adua, chłopak z którym Ronaldo zamienił się rolami, w rzeczywistości był dublerem. Objął rolę po tym, jak aktor doznał kontuzji już pierwszego dnia zdjęć! Liczę tylko na to, że miał na sobie obuwie konkurencji 😉

4. H&M, 'Come Together’

Na każde dzieło tego reżysera czekam jak dziecko wyglądające prezentów pod choinką i zadaję sobie pytanie: dlaczego wciąż tak mało filmów a tak dużo czekania? Podpis Wesa Andersona jest widoczny w każdym jego dziele i nawet jego reklamy ogląda się jak małe masterpiece’y. Rok 2016 dla H&M był m.in. rokiem świetnych reklam. Na jego zakończenie H&M zaserwowało swoim klientom zdecydowanie najlepszy prezent – inspirowany filmem Pociąg do Darjeeling świąteczny spot z Adrienem Brodym. Pozostaje marzyć, że kiedyś też utknę w tym pociągu…

3. AUDI „Duel”

Pięćdziesiąte ósme wybory w USA odbiły się głośnym echem zanim jeszcze został ogłoszony ich wynik. A cóż do tego reklamie? Otóż to, że duch artystyczny jest niepojęty i różne rzeczy i wydarzenia inspirują kreatywnych. Otwarta walka o nominację Clinton i Trumpa została mistrzowsko wykorzystana w reklamie AUDI. Sfilmowany w konwencji hollywoodzkiego blocbustera spot, odtworzony na rewersie zapiera dech, tak jak szybka jazda w doskonałym aucie.

2. Under Armour, 'Rule Yourself: Michael Phelps’

Jeden z najbardziej inspirujących spotów 2016 roku i drugi, zaraz po bezbłędnym „We’re The Superhumans,” od Channel 4, najbardziej oglądalny spot Igrzysk Olimpijskich. Krótkie sceny z życia wybitnego olimpijczyka Michaela Phelpsa ukazują poświęcenie i trud, z którym mierzy się każdego dnia, żeby osiągać rekordy w pływaniu, być najlepszym w tym, co robi.

It’s what you do in the dark that puts you in the light – hasło, które wyszło spod pióra copywriterów agencji Droga5 doskonale uzupełnia narrację filmu i od paru dobrych lat wpisuje się w prowadzoną kampanię Rule Yourself.

1.”SickKids Vs: Undeniable” Szpital dla chorych dzieci w Toronto

Ta reklama musiała wstrząsnąć nie jednym serduchem, bo znalazła się w większości top 10 reklam poprzedniego roku. Autorem doskonałej reklamy jest kanadyjska agencja Cossete, natomiast aktorów wybrało samo życie. To ponad 50 rodzin pacjentów oraz ponad 100 pracowników szpitala, dla których sceny ze spotu to codzienność. Ciekawe, że utwór „Undeniable” wykonany przez Donnie Daydream oraz Richie Sosa został już wcześniej wykorzystane m.in. w spotach Finlandii i Adidasa, ale dopiero w tej reklamie pokazał swoją prawdziwą moc i siłę rażenia. 

Top10 2016 prezentuje się bardzo różnorodnie. Pewnie każdy zauważył, że w zestawieniu nie pojawiły się takie reklamy, jak np. Kenzo “My Mutant Brain”, czy wybitna wręcz Allegro „ Czego szukasz w Święta? English for beginners”, a to tylko przez ograniczenia w systemie numerycznym i przyzwoitość – żeby tekst nie był za długi 😉

Jaki wniosek? W reklamie nie brakuje świeżych pomysłów i odważnych firm, które decydują się na niebanalne i ciekawe spoty. Dzięki wszystkim kreatywnym, odważnym zarządzającym, a także zmianie myślenia firm z wiekową, bezpieczną komunikacją (np. wspomniane Morton Salt), bieżący rok zapowiada się równie dobrze. A na horyzoncie widnieją już pierwsze tego oznaki… Do szybkiego w kolejnym Top5!