Mnogość doświadczeń i niekonwencjonalnych działań w drodze do adaptacji marek do nowej biznesowej rzeczywistości to bez wątpienia największa zaleta trendbooka. Z inicjatywą stworzenia kolejnego raportu wyszła agencja Ancymony. Do jego współtworzenia zaproszeni zostali eksperci marek Allegro, Amica, Bricomarché, GLS, ING Bank Śląski, NEONET, Rossmann i TEB Akademia.
Zobacz grafikę w pełnym rozmiarze.
Zobacz również
Emocje, nie tylko promocje
Mieszko Sibilski, PR manager marki NEONET, pisze o zmianie podejścia do klientów – marka zrezygnowała z komunikowania kolejnych promocji na rzecz wykorzystania kanału social media do lepszego wsłuchania się w potrzeby konsumentów i podjęcia z nimi dialogu: „Zamiast eksponować hasła typu »aktualna promocja«, staraliśmy się zachęcić odbiorców do podzielenia się własnymi emocjami – jakich sprzętów używają, czy mieli z tego frajdę, czy się sprawdziły, czego oczekują w przyszłości”.
Wszystkie ręce na pokład
Odpowiedzialność to drugie imię marki Allegro, która od samego początku pandemii aktywnie wspierała walkę z COVID-19. Marta Mikliszańska, head of public affairs and sustainability w Allegro.pl, dodaje, że dzięki licznym udogodnieniom na platformie Allegro „wiele sklepów, które ucierpiały na skutek pandemii i lockdownu, mogło wznowić swoją działalność. Trzymiesięczny bezpłatny pakiet pomocowy pozwolił poprawić płynność finansową i zwiększyć stabilność działalności”.
Nowy język reklamy
Paweł Rydz, marketing director w Grupie AMICA, wnikliwie przygląda się temu, jak komunikacja reklamowa marek przeobraziła się podczas pandemii. Autor analizy zauważa m.in., że „język reklamy na jakiś czas przestał być demonstracją zaawansowania technologicznego, przyjmując perspektywę bazowych potrzeb konsumenckich. Nastąpił odwrót od epatowania angielskimi hasłami, nazwami i chwytliwymi frazami”, a pragmatyzm wziął górę nad aspiracyjnością.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wśród wielu nowych zmiennych
Pandemiczna niepewność i jej biznesowy pesymizm nie uśpiły czujności branży kreatywnej. Agencja Ancymony intensyfikowała działania w wielu obszarach: klienckim, strukturalnym i wizerunkowym. – Sprawdzamy na bieżąco, czy jesteśmy zdolni do każdej następnej zmiany w naszym funkcjonowaniu. Wdrażamy je raczej małymi krokami, wyciągając szybko wnioski z małych sukcesów i skalując je na całą organizację – pisze Wojciech Kotala, CEO agencji Ancymony.
Zwinne przesyłki
Branża kurierska błyskawicznie zareagowała na potrzeby klientów podczas pandemii. Małgorzata Markowska, promotion & communication manager GLS Poland, podkreśla rolę spersonalizowanych rozwiązań cyfrowych i przekonuje, że „forma i jakość dostawy w handlu online stanowią bardzo istotny element customer experience. To znaczy, że konsumenci postrzegają realizację zakupu w sklepie online i usługę kurierską jako całość”.
Nowa-stara rzeczywistość
Kolejny temat poruszany w trendbooku to triumf hybrydowego modelu pracy, który pociąga za sobą zmianę nie tylko roli biura, ale również procesu rekrutacyjnego i podejścia do rozwoju. Maja Chabińska-Rossakowska, dyrektor HR w ING Banku Śląskim, zauważa: „Kluczowe będzie zarówno uczenie się nowych rzeczy, jak i szybkie oduczanie się tych, które przestały być przydatne”.
Edukacja na słuchawkach
TEB Akademia, instytucja, dzięki której powstała WSB, bardzo szybko przeszła na zdalny tryb nauczania. – Kształcenie zdalne, do zeszłego roku jedno z rzadziej wybieranych rozwiązań w szkolnictwie wyższym, nagle okazało się pełnoprawnym systemem, który już na stałe zagości w ofertach uczelni – pisze Barbara Małuszyńska, zastępca lidera programu strategicznego „Kształcenie Zdalne” w TEB Akademia, podkreślając także rolę współpracy międzyzespołowej.
Apetyt na innowacje
Agnieszka Kurowska, dyrektor pionu marketingu, oraz Magdalena Wiśniewska, kierownik działu zarządzania projektami w centrali sieci Bricomarché, jednogłośnie przyznają, że marzec 2020 r. popchnął do przodu wszelkie plany rozłożone w czasie na kilka lat: „Krok po kroku wdrażaliśmy i nadal wdrażamy następne udogodnienia dla naszych klientów i franczyzobiorców, dostosowując się do ich potrzeb. Takie zmiany można określić przyspieszoną ewolucją”. Autorki zdradzają także, że pionierski system sieci bricomatów okazał się strzałem w dziesiątkę.
Udogodnienia dla klientów to drugie imię marki Rossmann. – Staliśmy się pierwszą marką w kategorii drogerii, która wprowadza tak nowoczesne rozwiązania technologiczne w formie przystępnej dla szerokiego grona konsumentów – pisze o wdrożeniu zakupów w pełni samoobsługowych Bogdan Maksymiec, dyrektor marketingu Rossmann SDP.
Pełny trendbook można przeczytać tutaj: bit.ly/raport-zmiana-NM.
Pomysł i opracowanie: agencja Ancymony (Schulz).
Partnerzy merytoryczni: Allegro, Rossmann, ING Bank Śląski, TEB Akademia, Amica, GLS, Bricomarché i NEONET.
NowyMarketing jest partnerem medialnym trendbooka.