Na co zatem zwrócić uwagę i o czym pamiętać chcąc odpowiednio dobrać gadżety zarówno do naszej firmy jak i do osób, które je otrzymają?
Upominki reklamowe, które wchodzą w skład materiałów promocyjnych, stanowią wizytówkę firmy. Nie pozwólmy aby niska jakość podarowanych przez nas gadżetów zaszkodziła naszej marce i stanowiła uszczerbek na wizerunku. Aby tego uniknąć potrzebujemy kilku ważnych elementów: przemyślanej strategii działania, interesującego pomysłu i harmonogramu działań. Nie chodzi tylko o to, żeby otworzyć kilkuset stronicowy katalog z gadżetami, „coś wybrać”, zamówić i wysłać do klienta. Takie działanie w zdecydowanej większości wypadków okaże się mało skuteczne.
Zobacz również
Misja: gadżet. Planowanie krok po kroku
Gadżety promocyjne budują wizerunek marki, zwiększają prawdopodobieństwo rekomendacji, świadczą o profesjonalizmie i stabilności firmy. Według badania LJ Market Research 71% respondentów przynajmniej raz w ciągu roku otrzymało gadżet promocyjny. 76% respondentom łatwiej jest przywołać nazwę firmy, od której otrzymali jakiś gadżet, niż firmy, o której przeczytali w gazecie. Co więcej: prawie 50% respondentów posiada gadżet dłużej niż rok, a 82% do tej pory posiada przynajmniej jeden gadżet promocyjny. Oznacza to, że gadżety mogą być bardzo skutecznym narzędziem budowania świadomości marki.
Okazji do wręczenia firmowego gadżetu jest z pewnością sporo. Może to być samo nawiązanie współpracy, podziękowanie za jej owoce, gratulacje, jubileusz istnienia firmy czy też święta. Każda firma powinna się zastanowić kiedy i w jaki sposób powinna wykorzystać gadżety – jest to kwestia zależna od wielu czynników i ogólnej strategii marketingowej firmy.
Na początek jednak warto skupić się na kwestiach podstawowych:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
1. Określenie liczby gadżetów i budżetu. Niestety, ale to determinuje wszystkie nasze dalsze działania. Liczba gadżetów będzie zależna od takich czynników jak: liczba aktualnych klientów i partnerów biznesowych firmy, liczba pracowników firmy, liczba spotkań biznesowych w ciągu roku, główny cel jaki gadżety mają spełniać, ogólna strategia marketingowa firmy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Określenie terminu. Nie chodzi tylko o moment wręczenia prezentu, ale przede wszystkim o czas jego produkcji. A ten wydłuża się gdy zbliżają się takie okazje jak: święta, nowy rok, wakacje. Powinniśmy założyć sobie odpowiednio dużo czasu, gadżety nie mogą być zamawiane „na wczoraj”. Czas produkcji jest też tym dłuższy im bardziej skomplikowany w produkcji jest gadżet. Oczywiście na produkty premium też trzeba dłużej czekać i to często znacznie dłużej. Jakość kosztuje i w sensie finansowym i czasowym.
3. Określenie adresata. To zadanie jest bardziej złożone niż się wydaje. Powinniśmy wziąć pod uwagę profil działalności adresata, jego stanowisko, sposób ubioru, płeć, wiek, zainteresowania (z ostatnim punktem może być ciężko, ale czasem można coś „wychwycić” na przykład przypatrując się uważniej jego gabinetowi – może są tam zdjęcia, medale, modele samochodów, antyki?). Każdy z tych elementów będzie pomocny w decyzji.
4. Określenie celu. W tym wypadku cel równa się pożądany efekt i tak należy podejść do tej kwestii. Co chcemy osiągnąć? Ugruntować świadomość naszej marki? Podtrzymać dobre relacje z klientem? Podkreślić prestiż firmy? Wyrazić docenianie dla naszej współpracy? Błędne jest myślenie, że gadżety powinno się produkować w sposób masowy. O wiele lepiej sprawdzi się prezent unikalny, który będzie dopasowany do kontekstu działalności firmy i będzie odzwierciedleniem wartości, którymi kieruje się firma.
Badania gadżetów
Podczas Międzynarodowych Targów Reklamy i Poligrafii RemaDays 2012 w Warszawie firma ConQuest Consulting przeprowadziła własne badanie popularności gadżetów reklamowych. Okazuje się, że najważniejsza dla badanych była funkcjonalność gadżetów (takiej odpowiedzi udzieliło 15% ankietowanych), jakość wykonania oraz typ gadżetu (po 14%). Dużo mniej istotne są natomiast logo oraz ekologiczność upominków. Przechodząc do konkretów, do najchętniej otrzymywanych upominków należą pamięć USB (30%), dodatki do sprzętu elektronicznego (13%) oraz kubki (10%). Natomiast umiarkowaną popularnością cieszą się artykuły biurowe typu aktówka czy notatnik oraz ubrania takie jak T-shirty czy czapki. Na szarym końcu listy znajdują się breloki oraz smycze. Podobne wnioski wynikają z badania firmy Paperhat Poland, przeprowadzonego w 2014 roku. Według raportu Zużycie papieru do celów marketingowych. Badania print/CSR w polskich firmach, przeprowadzonego na przełomie lipca i sierpnia 2014 roku, aż 76,47% z pięćdziesięciu przebadanych firm używa gadżetów promocyjnych, co bardzo dobitnie pokazuje, że stosowanie gadżetów promocyjnych na polskim rynku kwitnie. Wydaje się, że cały czas polskie firmy stawiają na sprawdzone rozwiązania. Ponad 40% firm chętnie drukuje długopisy, nieco mniej kalendarze (27%), podobną popularnością cieszą się pendrive’y i koszulki – odpowiednio 24 i 23% wskazań. Mniej popularne są smycze (15% odpowiedzi). Firmy produkują również kubki, teczki/notesy, torby ekologiczne.
Funkcjonalne gadżety, czyli co?
- Artykuły spożywcze. Można tu zastosować element personalizacji – wykorzystując kształt logo firmy, tworząc unikalny napis czy opakowanie.
- Ubrania. Koszulki, kurtki, czapki – choć nie cieszą się one szczególną popularnością u odbiorców, a na pewno nie są innowacyjne, wciąż stanowią jeden z najczęściej wybieranych rodzajów prezentów.
- Urządzenia elektroniczne. USB, stojaczki na tablety, słuchawki, ale też ostatnio coraz bardziej popularne czyściki do ekranu smartfona – kwintesencja użyteczności i kontaktu z marką.
- Przybory do przechowywania dokumentów. Torby i teczki są przecież długoterminowe! Jednak jeśli już decydujemy się na taki prezent warto postarać się, aby skóra była prawdziwa, a teczka – starannie wykonana.
- Gadżety rozrywkowe. Nieprzerwanie bardzo popularna jest antystresowa piłeczka o różnych kształtach. Torba sportowa, rakiety, karty do gry – wszystko to może być odpowiednio obrandowane.
- Akcesoria do naprawiania. Są wygodne i często niezbędne w użyciu. Może to być miarka, minilatarka, scyzoryk, czy nawet gotowy zestaw narzędzi.
- Kalendarze. Te najbardziej powszechne formy promocji coraz częściej są urozmaicane, poprzez zamieszczenie zdjęcia czy orgazera.
- Akcesoria do użytku zewnętrznego. Nic innego jak parasolki, skrzypaczka do lodu, rękawice ogrodowe.
- Prezenty związane z używkami. Zestaw do win, paczka cygar, czy nawet szlachetny trunek to prezenty, z którymi należy postępować bardzo ostrożnie i dobrze przemyśleć ich wykorzystanie.
- Artykuły piśmiennicze. Elegancki metalowy długopis lub pióro przydadzą się zawsze i każdemu, to prezent bardzo bezpieczny, ale i mało kreatywny.
Kilka konkretnych pomysłów
Niestandardowe ładowarki do telefonów komórkowych
Niezwykle atrakcyjny dla oka, a w dodatku przydatny prezent. Dostępny w różnych kolorach i kształtach. Z prezentu ucieszą się szczególnie entuzjaści dalekich podróży.
Kieszonki na telefony komórkowe
Portfele umocowane z tyłu telefonu można wykorzystać na przechowanie wizytówek podczas spotkania biznesowego. Ale to tylko jeden z wielu sposobów wykorzystania tego gadżetu.
Bidony
Spersonalizowane butelki sportowe wykonane są z przetworzonych tworzyw sztucznych. Gadżet nie tylko promujący ochronę środowiska, ale również aktywny tryb życia. Atrakcyjny pomysł dla firm sponsorujących wydarzenia sportowe.
Pop-up card
Interesująca alternatywa dla wszelkich drukowanych materiałów marketingowych. Karta może być wykorzystana jako atrakcyjna forma zaproszenia czy oferty.
Niestandardowy port USB
Poręczne narzędzie do codziennej pracy, a przy okazji sposób wyrażania stylu i upodobań.
Podkreślmy to jeszcze raz – liczą się jakość, pomysł i cel. Jeśli grupa odbiorców liczy zaledwie kilkanaście osób, warto zastanowić się nad personalizacją prezentów, która ostatnio jest bardzo modna. Firmy zaczynają sięgać po dedykowane prezenty wykonane ręcznie. Zrobiony na specjalne zamówienie upominek, oryginalny i występujący w jednym egzemplarzu, z pewnością zachwyci obdarowanego, a również będzie świadczyć o naszym indywidualnym podejściu do klienta. Nigdy nie zapominajmy, że lepiej jest wyprodukować mniej gadżetów wysokiej jakości, niż masową liczbę produktów miernych pod tym względem. W umyśle osoby, która otrzyma prezent musi się wytworzyć pozytywne skojarzenie z naszą firmą, a to osiągniemy tylko wysoką jakością i kreatywnością.
Autor: Maciej Olechno, New Business Manager, Paperhat Poland Sp. z o. o.