Roczne obroty na platformie Allegro szacuje się na ponad 15, 6 mld złotych, a jak podaje PMR do serwisu należy 41 procent rynku. Jednak na polski rynek wchodzą więksi gracze. Alibaba uruchomił już polskojęzyczną wersję Aliexpress, popularnej platformy dla małych sprzedawców – każdego miesiąca odwiedzają ją ponad 3 mln internautów. Amazon, którego wartość wzrosła w ciągu roku o 42 proc. ze 106,3 do 150,8 mld dol. wskoczył na pierwsze miejsce najbardziej wartościowych i mocnych marek w raporcie publikowanym przez Brand Finance. Koncern Jeffa Bezosa już szykuję się do wejścia na polski rynek dużymi krokami. Jak to zmieni Polski rynek E-Commerce?
Specjaliści nie mają złudzeń, odbiję się to mocno na polskich przedsiębiorcach. Nasi sprzedawcy będą musieli konkurować z największymi graczami na ryku, doskonale przygotowanymi, posiadającymi zaplecze logistyczne i marketingowe, a nawet własnego fotografa produktów nie mówiąc już o kapitale finansowym do walki na platformach sprzedażowych. Żeby przygotować polskich przedsiębiorców, do zmierzenia się z międzynarodową konkurencją oraz tych, którzy chcą prowadzić swoją działalność na platformach sprzedażowych za granicą, 23-24 marca br. zorganizowana będzie konferencja Marketplace’18.
Zobacz również
W Polsce wprawdzie mamy wiele znakomitych producentów i firmy, z praktycznie każdej branży, ale na świecie nie jesteśmy znani z produkcji, tylko z usług. Królują tutaj takie nacje jak Niemcy ze swoimi samochodami czy Chiny jako „fabryka świata”. – mówi Dawid Schuette, aktywny sprzedawca i pomysłodawca konferencji Marketplaces’18 – Nad naszą zagraniczną konkurencją mamy jednak jedną zasadniczą przewagę. Nadal jesteśmy głodni i zdeterminowani, gdy Ci drudzy już mieli czas najeść się do syta.
Rynek E-Commerce w Polsce jest jeszcze w fazie rozwoju i ciągle rośnie. Jak polscy przedsiębiorcy poradzą sobie z nową konkurencją? Co więcej czy otworzą się na rynek zagraniczny? Na 70 tysięcy aktywnych sprzedawców na Amazon.de mniej niż tysiąc ma zarejestrowane firmy w Polsce. Dla porównania na platformie jest ponad 20 tysięcy firm z Chin i 10 tysięcy z USA. Obserwując naszych rodzimych sprzedawców na Amazon widać, że mają problemy z dostosowaniem się zagranicznego rynku.
Branża MPO, czyli optymalizacja sprzedaży na platformach sprzedażowych na rynkach zagranicznych rozkwitła już dobrych kilka lat temu. Oprócz wyżej wymienionej infrastruktury usługodawcy mają również łatwy dostęp do szkoleń, blogów, poradników, a także kilkadziesiąt imprez rocznie, takich jak targi i konferencje. W Polsce dopiero kilka miesięcy temu powstała polska grupa na Facebooku „Polscy sprzedawcy Amazon & eBay”, a 23 i 24 marca w Grand Hotel Sopot odbędzie się konferencja Marketplaces’18 – dedykowana polskim sprzedawcom na platformach sprzedażowych takich jak Amazon i eBay oraz właścicielom marek i producentom. Za granicą istnieje tysiące takich grup i tysiące wydarzeń, gdzie sprzedawcy dzielą się doświadczeniami, wiedzą zadają pytania i wspólnie próbują sobie pomagać.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing