Uczestnicy tegorocznej edycji Effie swoje kampanie i działania marketingowe mogą zgłaszać w trzech terminach do 30 czerwca w ramach 12 kategorii industry oraz 18 kategorii specjalnych. Komitet Organizacyjny konkursu ponownie przyjrzał się zmianom na rynku, redefiniował i uporządkował kategorie w ramach istniejących zbiorów, a także utworzył nową kategorię Governance, zgodną z podziałem ESG, czyli działaniami firm na rzecz ekologii, społecznej odpowiedzialności biznesu i ładu korporacyjnego.
W zeszłym roku Komitet podzielił kategorie na 5 zbiorów odpowiadających ich specyfice:
Zobacz również
- Industry – kategorie produktów i usług
- Audience – kategorie specjalne
- Channels & Tools – kategorie specjalne
- Marketing Excellence – kategorie specjalne
- Positive Change – kategorie specjalne
– W tym roku w grupie kategorii Industry zdecydowaliśmy się na korekty, które naszym zdaniem lepiej odzwierciedlają szybko zmieniający się świat. Ze względu na rozwój technologii i postępującą konwergencję produktów i usług zdecydowaliśmy się na rozszerzenie niektórych kategorii oraz doprecyzowanie poszczególnych opisów. Miało to miejsce na przykład w kategorii Services, w której wyraźnie podkreśliliśmy znaczenie usług oferowanych online w formie aplikacji. Dodaliśmy grupy usług, które w ostatnich latach konsekwentnie zwiększają swoje grono klientów, jak np. usługi pośrednictwa w znalezieniu konkretnego specjalisty w konkretnej lokalizacji, usługi medyczne, komunikacji online czy chociażby diety pudełkowe.
Transformację przeszła też kategoria Entertainment, która wcześniej, mając nazwę Culture & Entertainment inaczej rozkładała akcenty na poszczególne sposoby spędzania czasu wolnego. Czy nam się to podoba czy nie, platformy streamingowe, treści wideo na platformach mediów społecznościowych, gry czy podcasty skutecznie wypierają prasę lub wydarzenia kulturalne. Wymagało to więc od nas przeredagowania definicji dla zgłoszeń z sektora gospodarki obejmującego szeroko pojętą rozrywkę.
Coraz większe przenikanie się usług finansowych wpłynęło na poszerzenie kategorii Finance o ubezpieczenia i usługi pośrednictwa finansowego (wcześniej zgłaszane do kategorii Services). Nową nazwą jest Finance & Insurance. Podobnie odświeżona została kategoria Automotive & Mobility (wcześniej Mobility), w której uwypukliliśmy podkategorię mobility-as-a-service.
Jedną z największych zmian przeszła kategoria o zeszłorocznej nazwie Commerce, która obecnie nosi nazwę E-Commerce & Shopper Marketing. Zależało nam na doprecyzowaniu, że w tej kategorii nagradzamy kampanie poświęcające specjalną uwagę shopperowi, czyli konsumentowi już znajdującemu się na ścieżce zakupowej. Przy postępującej konwergencji online’owych i offline’owych punktów styku marki z konsumentem nie ma znaczenia, w którym z dwóch światów jesteśmy – przed komputerem lub telefonem czy w rzeczywistym sklepie. To, co ma znaczenie, to że insight, analityka i technologia potrafią świetnie wpłynąć na konsumentów, którzy rozpoczęli proces zakupu. Chcemy nagradzać te kampanie, w których udało się to osiągnąć – opowiedział Jakub Kossut, Niezależny ekspert, członek Komitetu Konkursu Effie Awards.
– Sugerując się zeszłorocznymi zgłoszeniami, jak również zmianami postaw konsumenckich wobec trendów w Polsce i na świecie, poprawiliśmy definicje kategorii ze zbioru Audience. W kategorii Young zawęziliśmy przedział wiekowy grupy docelowej do 18-25 lat, po to by zgłaszane kampanie lepiej i precyzyjniej oddawały skuteczne sposoby dotarcia do młodej grupy odbiorców (bez uwzględnienia nieletnich czy młodych dorosłych wkraczających w dorosłe życie), jak również po to, by zgłoszenia w tej kategorii były bardziej wyspecjalizowane niż np. w kategoriach industry. Z kolei kategoria Silver została rozszerzona (z 60+) i zyskała nową nazwę: 50+. Zależało nam na tym, aby ta kategoria nie była traktowana wyłącznie jako zbiór kampanii czy produktów kierowanych do najstarszej części społeczeństwa. Tym samym chcemy zachęcać do zgłaszania kampanii kierowanych do grupy dojrzałych konsumentów, którzy wreszcie mają więcej czasu na swoje pasje, ale i dalszy rozwój. Zależy nam na dostrzeżeniu w tej kategorii ciągle aktywnych ludzi, a nie tylko potrzebujących staruszków, na co mogła wskazywać poprzednia nazwa – powiedziała Magda Kozanowska, v-ce president, COO & partner, 180heartbeats + Jung v Matt.
– W tym roku najbardziej znacząca zmiana zaszła w zbiorze kategorii Positive Change, który postanowiliśmy uporządkować w oparciu o czynniki zrównoważonego rozwoju ESG. Doprowadziło to nas do wyodrębnienia trzech kategorii: Environmental (w skład której weszły m.in. kampanie wcześniej przypisane do kategorii Green Solutions), Social, czyli wszelkie działania pro-społeczne, w tym te, które w zeszłym roku znalazłyby się w kategorii Equality oraz Governance – nowa kategoria kampanii promujących odpowiedzialne działanie biznesu z zakresu tzw. ładu korporacyjnego. Porządkując ten zbiór w oparciu o ESG odpowiadamy na zwrot ku działaniom i kampaniom prospołecznym i eko, zarówno wśród firm, jak i w sektorze publicznym, ale co bardzo ważne, współkreujemy jednocześnie ten trend, pokazując jak istotne są tego typu działania, zarówno w budowaniu marek, jak i samej branży komunikacji marketingowej. #NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Ponadto podjęliśmy decyzję o pewnym dookreśleniu czy też zawężeniu kategorii Social Media Driven. Postanowiliśmy skupić się na tym, co jest „sercem” mediów społecznościowych, czyli advocacy. To doprowadziło nas do kategorii Social Advocacy, w której nagradzać będziemy te kampanie, o których idei, jak i sukcesie zadecydowało efektywne użycie narzędzi z zakresu advocay. Skąd ta zmian? Po pierwsze chcieliśmy dookreślić kategorię biorąc pod uwagę część nie do końca trafionych zgłoszeń z zeszłego roku. Po drugie zaś odpowiadamy na silny trend w marketingu, gdzie coraz większe budżety dedykowane są właśnie działaniom z zakresu advocacy – podkreślił Marcin Samek, chief innovation officer w McCANN Poland
Rynek jest pełen zmian i nowości, rolą Effie jest stałe śledzenie i nadążanie za nimi. W ostatnim czasie Komitet szczególną uwagę zwraca na działania z zakresu AI w obszarze komunikacji marketingowej, nie zdecydował się jednak w tym roku na wprowadzenie kategorii dla działań i kampanii korzystających ze sztucznej inteligencji. Planuje wprowadzenie jej w kolejnej jubileuszowej edycji konkursu, licząc, że będzie to już czas, gdy zobaczymy realne efekty wykorzystania AI. Tymczasem Komitet i zespół Effie uważnie śledzą, zarówno działania na rynku rodzimym, jak i inne programy Effie na całym świecie m.in. USA i Chiny i pracują nad definicją kategorii oraz przykładami kampanii na następny rok.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Definicje wszystkich kategorii znajdują się na stronie konkursu awards.effie.pl.
Terminy zgłoszeń tegorocznej edycji przedstawiają się następująco:
- I termin: do 26.05.2023
- II termin: do 16.06.2023
- III termin: do 30.06.2023
Sponsorzy i Partnerzy Effie Poland 2023:
Sponsorzy strategiczni: Onet, Salesforce, TikTok, TVN Media
Sponsorzy wspierający: Adform, Meta, Radio ZET, YouTube
Partnerzy merytoryczni: AMS, Media&Leads
Patroni medialni: NowyMarketing, Business Insider, Forbes, KampanieSpołeczne.pl, Marketing przy Kawie, Noizz, PRoto
Partnerzy kreatywni: 180heartbeats + Jung v MATT, Starcom
Doradca prawny i Audytor Konkursu: Firma prawnicza SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk