…oglądalność kanałów i zyski sponsorów.
YouTube to jeden z najważniejszych kanałów reklamowych w internecie. Jego wielką zaletą, oprócz oczywiście potencjalnie ogromnych zasięgów, jest możliwość szerokiego wykorzystania lokowania produktów i branded contentu. Zobaczmy, jak upowszechnienie technologii filmów 360° może wpłynąć na oglądalność kanałów i zyski sponsorów.
Zobacz również
Po pierwsze – większe zaangażowanie
Mimo że YouTube obsługuje format 360° od prawie roku, liczba osób, które nigdy o nim nie słyszały, wciąż jest ogromna. Dlatego zarówno markom, jak i youtuberom zależy na publikacji takich filmików, by skorzystać z efektu nowości. Wywołać zaskoczenie wśród odbiorców, podnieść zaangażowanie społeczności i przyciągnąć nowych fanów viralowym klipem. Ten bonus widać dobrze na przykładzie eksperymentalnego odcinka na rozrywkowym kanale Ponki, który w zaledwie kilkanaście godzin od premiery obejrzało ponad 320 tysięcy internautów. Z czego aż co dziesiąty ocenił film łapką w górę, a co setny zostawił komentarz. Klip jest na kanale od 9 lutego, a zyskał już ponad milion wyświetleń.
Po drugie – wartość dla youtubera, wartość dla marki
Wzrost zaangażowania i wyświetleń to nie wszystko, co może zyskać osoba żyjąca z publikacji filmików z lokowaniem produktów. Każdy youtuber chce dostać się pod skrzydła dużej marki, ale nie każdy ma do zaoferowania unikalną wartość (USP). Użycie technologii 360° może okazać się doskonałym wabikiem dla sponsora. Szczególnie jeśli będzie to pierwszy taki filmik na danym kanale – i w dłuższej perspektywie jedyny, wyróżniony i intensywnie promowany. Pomysłów jest co niemiara, oto kilka z brzegu przykładów:
- biuro podróży i producent nart fundują vlogerowi wyjazd na najlepsze alpejskie stoki, w zamian za odjazdową relację 360° z lokowaniem produktów;
- prowadzący kanał motoryzacyjny dostaje do przetestowania najnowszy model auta, a przy okazji kręci swoje wrażenia z jazd testowych w formie filmu 360° z perspektywy pierwszej osoby. Jednocześnie sponsor odcinka rozdaje obrandowione gogle Cardboard, które zwiększają wrażenia z seansu;
- producent sprzętu elektronicznego zaprasza vlogera do fabryki, a z odwiedzin powstaje film sferyczny zwiększający zaangażowanie fanów, zwiększający zaufanie do marki (otwartość!) i mający duże walory edukacyjne.
Po trzecie – marketing „empatyczny”
Film 360°, szczególnie oglądany na goglach typu Cardboard, daje unikalną możliwość wcielenia się w bohatera filmu, znalezienia się w samym środku akcji. To ogromna szansa dla marek, które całą swoją promocję opierają na sprzedaży pewnego stylu życia – związanego z przynależnością do jakiejś grupy, uprawianiem sportu czy ubieraniem się w określony sposób. Firmy grają na obietnicy prestiżu (np. Ferrari) i popularności (Apple). Nie chodzi tu o to, kim jest klient – ale o to, kim chciałby być. Nieustraszonym sportowcem ekstremalnym (Red Bull), eleganckim dżentelmenem (dowolne whisky) czy zawodowym graczem komputerowym (SteelSeries, Razer).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Technologia 360° daje tym markom niepowtarzalną okazję na prawdziwie „empatyczny” marketing”, wykorzystujący filmy z perspektywy pierwszej osoby, które wzniecą u widza pożądane uczucia. To także szansa dla reklamy społecznej i całej branży non-profit – ale o tym opowiem już w następnym artykule.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Adam Jędrychowski
VR Premium by Presente Design
Marketing manager VR Premium, studia twórców biznesowych filmów 360 w technologii wirtualnej rzeczywistości.