Wszystko zaczęło się od „drillowych” remiksów ludowych piosenek, wybuchło po premierze filmu „Chłopi” i trwa do dzisiaj w trendach na TikToku. Dlaczego chłopomania w XXI wieku jest zjawiskiem wartym obserwowania?
Cudze chwalicie, swego nie znacie…
W marketingu lubimy korzystać z popkultury – nie tylko zagranicznej, ale także tej rodzimej. Najczęściej pojawiają się odwołania do kultowych filmów i seriali lat 70.,80. i 90. – choćby w kampanii Żywiec Zdrój Mocny Gaz z Cezarym Pazurą jako Kilerem lub w ostatniej reklamie Uber Dla Kobiet z Julią Wieniawą w roli „zmienniczki”.
Zobacz również
Gdzie zatem szukać kultury ludowej, która w historii polski ulokowała się sporo przed Bareją? Byliśmy świadkami kilku prób nawiązania do tej tematyki, jednak zazwyczaj oparte były one wyłącznie na stereotypach. Przykładem, który jako pierwszy przychodzi na myśl jest neo-folkowa Cleo w kampanii Almette. Ale… chcemy więcej! Nie wystarczą nam „folkowe” spódniczki i czerwone korale, bo nasza kultura ludowa ma do zaoferowania o wiele więcej.
Nie tylko ubijanie masła w teledyskach
Kultura ludowa to już dawno nie „My Słowianie” czy Zusje wyginająca się przy maselnicy. Teraz to Zespół Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego „Warszawianka” tańczący z Maćkiem Musiałem w metrze (serio) czy Joanna Kulig występująca w „Mazowszu” na ekranach światowych kin oraz podbijający serca soundtrack „Chłopów” w wykonaniu Studia L.U.C. Nasz folklor zaczyna się przedzierać przez uchylone drzwi, które powinniśmy otworzyć mu na oścież.
Zdjęcie główne: kadr z filmu „Chłopi” w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchmana, 2023, fot. Next Film „Chłopi” w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchmana
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Po(d)słuchajmy jak to robią muzycy
O tym jak czerpać z polskiego folkloru doskonale wiedzą przedstawiciele branży muzycznej. Widać to po pełnej widowni na koncertach Miuosha, który stworzył płytę “Pieśni Współczesne” we współpracy z Zespołem Pieśni i Tańca “Śląsk”. To książkowy przykład w jaki sposób można przełożyć ludowe pieśni, obrzędy i wierzenia na nowoczesny miejski styl.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ludowa muzyka przeżywa także renesans w mediach społecznościowych. Wystarczy spojrzeć na ilość remixów ludowych piosenek, które powstają na fali soundtracku z „Chłopów”. „W moim ogródeczku ale to drill”, “Czerwone jagody” w wersji speeded czy remix „Explosion x Ech, Poleczko” to tylko kilka z ostatnio trendujących utworów. Na platformach społecznościowych użytkownicy nagrywają dziś układy taneczne do folkowych remiksów, które stają się trendami.
Jestem słowianką… i jestem z tego dumna!
Moda na słowiańskość przejawia się nie tylko przy pomocy muzyki. Generacja Z pokazuje w internecie, że czuje dumę ze swojej przynależności kulturowej. Świadczy o tym niedawno popularny na TikToku trend, w którym dziewczyny pokazywały swoje „słowiańskie nosy”. Nieidealne, ale wskazujące na pochodzenie i korzenie, których Zetki się nie wstydzą.
Polski folklor słynie także z pięknego wzornictwa, które znajduje zastosowanie we współczesnym świecie mody. Latem tego roku marka Reserved wypuściła kolekcję we współpracy z Zakładami Ceramicznymi „Bolesławiec” inspirowaną charakterystycznymi biało-niebieskimi wzorami. Kobaltowe oczka, bratki i jaskółki są pożądanymi produktami eksportowymi, co świadczy o wartości naszej tradycji.
Gdy zrobiło się chłodniej, modne stało się też chodzenie na tzw. babuszkę, czyli z szalikami i chustami wiązanymi na głowie. Ten rodzaj nakrycia głowy wszedł szturmem do street style’u – nie tylko europejskiego, ale także tego za oceanem. Trend ten nie wziął się znikąd, bo jest inspirowany naszymi słowiańskimi babciami, które w ten sposób komunikowały światu swój stan cywilny.
Tak samo jak w branży fashion, tak i w segmencie beauty jest miejsce dla inspiracji słowiańskością. Obecnie popularny jest tzw. makeup „no makeup”, czyli rozświetlony, „mokry” i bardzo świeży. Zetki używają bardzo dużo różu, często nakładają kilka jego odcieni, dzięki czemu wydają się jak śpiewała Cleo – delikatne i rumiane jak chleb. To właśnie rumieńce były przecież w folklorze symbolem młodości, radości i zdrowia.
Folklor jest na wyciągnięcie ręki
Na TikToku Zetki malują się, stylizują i tańczą z uśmiechem na ustach w rytm słowiańskich utworów. Nie ma lepszego momentu do korzystania z polskiej kultury ludowej. Niesieni falą międzynarodowych premier „Chłopów” powinniśmy nawiązywać do naszego barwnego folkloru w kampaniach, póki się nikomu nie przejadł. Jak to rzekł Jachowicz: A boć nie śliczne, te wioski liczne?
PS Trendy, które znacząco wpłyną na pracę marketerów w 2024 r. według Kantar
Kantar, wiodąca na świecie firma specjalizująca się w analizach marketingowych i analityce danych, przedstawia dziś swój inauguracyjny raport pt. Marketing Trends 2024.
PS2 Everything is pink, czyli marketing wokół filmu „Barbie”
Dziś premiera filmu „Barbie”! Zobaczcie najciekawsze działania marketingowe, które są skupione wokół dzieła Grety Gerwig i oczywiście najsłynniejszej lalki na świecie.