Zaledwie 15% respondentów zadeklarowało, że darzy zaufaniem przedstawicieli tej profesji. Wynik niższy, bo 3-procentowy, uzyskali tylko politycy.
Już od kilku lat wyniki sondażu pokazują, że nie ufamy sprzedawcom aut. Polacy nie są jednak odosobnieni w swoich deklaracjach – większość Europejczyków nie darzy zaufaniem przedstawicieli tego zawodu, z których na przedzie znajdują się Portugalczycy (aż 90% z nich nie ufa sprzedawcom samochodów) oraz Francuzi (87%). Dlaczego nie mamy zaufania do dealerów? Przyczynia się do tego zapewne działalność punktów sprzedaży aut używanych oraz komisów samochodowych. Często spotykamy się z sytuacjami, kiedy samochody pięknie prezentujące się z zewnątrz, w środku są wrakami. Sprzedawane są auta popowodziowe lub złożone z kilku różnych pojazdów, o cofaniu liczników nie wspominając. Tego typu praktyki sprawiają, że czujemy się oszukani. Niezależnie jednak od naszego nastawienia do osób sprzedających auta, trudno sobie wyobrazić codzienność bez samochodu, dlatego w badaniu European Trusted Brands 2013, przeprowadzonym przez Reader’s Digest, sprawdzono, którym markom motoryzacyjnym ufamy najbardziej.
Zobacz również
W tym roku laureatem Złotego Godła w kategorii Samochód została marka Audi (Grupa Volkswagen), która awansowała z 4. pozycji zajmowanej rok wcześniej, otrzymując 13% głosów. Drugą najczęściej wskazywaną była marka Volkswagen, która uzyskała 10% głosów, a trzecią – Toyota (9%). Marka Audi doceniona została przez respondentów przede wszystkim za jakość oraz silny wizerunek. Laureatem Kryształowego Godła w tej kategorii jest jednak marka Toyota, która uzyskała najwyższe noty za takie atrybuty jak stosunek wartości do ceny czy społeczna odpowiedzialność.
39% Polaków zadecydowało, że w kategorii Stacja benzynowa marką najbardziej godną zaufania jest Orlen. Marka ta, powtarzając sukces z ubiegłych lat, otrzymała Złote Godło European Trusted Brands. Drugą najczęściej wymianą marką jest BP (18%), trzecią – Shell (13%). Markę Orlen respondenci docenili w szczególności za silny wizerunek, natomiast markę Bliska za stosunek wartości do ceny oraz zrozumienie potrzeb klienta, dzięki czemu marka ta zdobyła Kryształowe Godło European Trusted Brands 2013.
W 13. edycji badania European Trusted Brands marki Orlen i Toyota − odpowiednio w kategorii Stacja benzynowa i Samochód − uznane zostały również markami o najlepszej reputacji ekologicznej.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
***
Słuchaj podcastu NowyMarketing
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich w Europie. Jego organizatorem jest miesięcznik Reader’s Digest. Badanie przeprowadzono po raz pierwszy w 2001 roku. Tegoroczna trzynasta już edycja badania została przeprowadzona w 12 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowenia i Szwajcaria. Wzięło w nim udział 18 314 respondentów. W Polsce badanie przeprowadzono metodą on-line. Analizie poddano 1049 ankiet.