Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko firmie VGET w lutym 2019 roku m.in. po skargach Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Suwałkach, w których zaznaczono, że przedsiębiorstwo mogło wprowadzać konsumentów w błąd podczas pokazów handlowych.
By wyjaśnić sprawę, pracownicy UOKiK wcielili się w rolę tajemniczych klientów i wzięli udział w jednej z organizowanych przez firmę prezentacji. Okazało się, że firma VGET zapraszała konsumentów telefonicznie na bezpłatne badania w ramach „Akademii Zdrowia” lub akcji „Zdrowa Polska”, lecz nie ujawniała handlowego charakteru pokazów. Podczas prezentacji uczestnicy byli badani przy użyciu urządzenia AM Scan, które umożliwiało diagnozę niektórych chorób na podstawie otrzymanych wyników. Przedstawiciele firmy następnie namawiali do zakupu produktów, które miały pomóc w pozbyciu się rzekomych dolegliwości.
Zobacz również
Jak jednak donosi UOKiK, urządzenie AM Scan nie jest wyrobem medycznym do oceny stanu zdrowia, a oferowane produkty wcale nie leczą chorób. W ten sposób konsumenci byli wprowadzani w błąd, a informacja o chorobach mogła wpływać na decyzję o zakupie.
Ponadto, prowadzący pokazy zachęcali do zakupu produktu w ramach rzekomej promocji, jednak jak ustalił UOKiK, sprzedaż następowała w ramach standardowej oferty firmy. Informacja o „promocji” miała więc jedynie zachęcić konsumentów do zakupu w trakcie prezentacji.
W związku z tym Urząd nałożył na firmę VGET Polska karę w wysokości ponad 2,7 mln złotych i zobowiązał firmę do zaniechania stosowania nieuczciwych praktyk. Co więcej, przedsiębiorca musi też poinformować o owej decyzji wszystkich klientów, z którymi zawarł umowy między 1 stycznia 2017 roku a 24 czerwca 2019 roku.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
– To bardzo ważna decyzja i jedna z wyższych w historii UOKiK kar nałożonych na firmę organizującą pokazy handlowe. Mam nadzieję, że stanie się ona przestrogą dla innych firm i sprawi, że praktyki wprowadzania w błąd podczas pokazów zaczną znikać z rynku. Wywieranie presji na konsumentach i straszenie ich złym stanem zdrowia jest nie tylko niezgodne z prawem, ale również niemoralne – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS
UOKiK postanowił sprawdzić, jakie informacje przekazują sprzedawcy swoim klientom podczas zakupu telefonu, komputera, telewizora. Tajemniczy klient urzędu odwiedził 16 dużych sklepów z elektroniką w całej Polsce.