UOKiK: Prawie 4 mln złotych kary dla firmy Exito za oszukiwanie seniorów podczas pokazów sprzedażowych

UOKiK: Prawie 4 mln złotych kary dla firmy Exito za oszukiwanie seniorów podczas pokazów sprzedażowych
„Nagroda dla każdego”, „Losowanie atrakcyjnych prezentów” – tak firma Exito zachęcała konsumentów do brania udziału w pokazach sprzedażowych. Jednak owe nagrody w praktyce nie istniały, a za prezenty trzeba było płacić. W związku z tym UOKiK nałożył na spółkę prawie 4 mln złotych kary.
O autorze
1 min czytania 2019-08-05

Wielkopolska firma Exito organizowała pokazy sprzedażowe kierowane w dużej mierze do seniorów, podczas których sprzedawała maty lecznicze, urządzenia do masażu, roboty kuchenne czy oczyszczacze powietrza.

Spółka zapraszała konsumentów na owe pokazy, wabiąc ich obietnicą prezentu jedynie za sam udział. Ponadto, pracownicy firmy informowali potencjalnych gości o loterii nagród, która miała się odbyć podczas pokazu. W rzeczywistości jednak owe upominki nie istniały, a wylosowana „nagroda” była płatna.

Tuż po tym, jak do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęło wiele skarg na firmę Exito, prezes instytucji postanowił wszcząć przeciwko niej postępowanie w maju 2019 roku.

Okazało się, że oprócz fałszywych nagród, Exito oferowało także nieistniejące promocje. „Firma prezentuje ofertę jako szczególną okazję. Twierdzi, że konsument może zaoszczędzić nawet kilkanaście tys. zł. Tymczasem koszt zestawów jest sztucznie zawyżany, a ceny sprzed promocji nigdy nie istniały” – poinformował UOKiK w swoim komunikacie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na domiar wszystkiego, osoby, które zakupiły dany produkt podczas prezentacji, nie mogły odstąpić od umowy – a jest to niezgodne z prawem, bowiem każda osoba, która zawiera umowę na pokazie sprzedażowym, może zrezygnować z zakupu w ciągu 14 dni.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na Exito prawie 4 mln złotych kary. Ponadto, firma musi też zaprzestać stosowania owych praktyk ze względu na nałożony na nią rygor natychmiastowej wykonalności oraz poinformować swoich klientów o wyroku urzędu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Decyzja nie jest jednak prawomocna, ponieważ Exito może odwołać się do sądu. Ma na to 30 dni.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS

W lipcu br. UOKiK nałożył ponad 2,7 mln złotych kary na firmę VGET POLSKA, która organizowała pokazy handlowe i wprowadzała konsumentów w błąd.

PS2

UOKiK postanowił sprawdzić, jakie informacje przekazują sprzedawcy swoim klientom podczas zakupu telefonu, komputera, telewizora. Tajemniczy klient urzędu odwiedził 16 dużych sklepów z elektroniką w całej Polsce.