Rosnąca liczba detalistów i marketplace’ów udostępnia dziś markom własne powierzchnie i narzędzia reklamowe, a wraz z nimi rozwija się cały ekosystem nowych sieci i formatów. Aby uporządkować ten krajobraz i wesprzeć marketerów w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych, przedstawiciele Grupy Roboczej E-Commerce i Retail Media IAB Polska publikują pierwszą Mapę Możliwości Retail Media w Polsce. Dokument gromadzi kompleksowe informacje m.in. o formatach reklamowych (On-Site, Off-Site i In-Store), możliwościach targetowania oraz sposobach mierzenia efektów kampanii.
Retail media – nowe „must have” w marketingu
– Polskie marki dostrzegają i zaczynają wykorzystywać widoczne zmiany, jakie zaszły w zachowaniach konsumenckich na przestrzeni ostatnich kilku lat. Inwestują zatem coraz większe budżety w rozwiązania reklamowe platform sprzedażowych – zarówno detalistów, jak i marketplace’ów – komentuje Włodzimierz Schmidt, Prezes Zarządu IAB Polska.
Zobacz również
– Kluczowe znaczenie dla tak dużego wzrostu retail media ma rozwój samych narzędzi reklamowych i pojawienie się nowych formatów lub optymalizacja istniejących. Retailerzy i marketplace’y wykraczają już poza formaty nastawione wyłącznie na maksymalizację sprzedaży – podkreśla natomiast Bartosz Bielecki, Commerce Media Tech, Zastępca Szefa Grupy Roboczej E-commerce i Retail Media IAB Polska.

Co przedstawia Mapa Możliwości Retail Media w Polsce?
Publikacja IAB Polska to pierwszy krok w stronę uporządkowania i standaryzacji tego dynamicznie rozwijającego się segmentu rynku. Jej celem jest wsparcie marketerów w podejmowaniu świadomych decyzji inwestycyjnych oraz lepsze wykorzystanie potencjału retail media w strategiach marketingowych.
#PrzeglądTygodnia [26.08-01.09.2025]: perełki OOH, Lacoste zmienia logo, czapka US Open
Publikacja prezentuje przekrojowy obraz ofert retail media dostępnych na rynku, uwzględniając:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- sieci reklamowe i retailerów oferujących własne rozwiązania,
- partnerów technologicznych (Ad Tech i Data) dla On-Site, Off-Site i In-Store,
- dostępne formaty reklamowe (m.in. display, video, social, DOOH, digital signage, audio),
- możliwości targetowania (np. dane 1st party retailera, geotargetowanie, demografia, trigger ads),
- mierniki skuteczności kampanii – od ROAS i sprzedaży inkrementalnej po brand lift i footfall.
– Mapa zawiera deklaratywne informacje na temat dostępnych narzędzi, formatów i innych możliwości głównych retailerów działających na rynku polskim. Dane obejmują m.in. informacje o sprzedaży mediów przez własne narzędzia i partnerów zewnętrznych, współpracy z partnerami Ad Tech oraz data dla On- i Off-Site oraz In-Store retail media. Dzięki naszej publikacji marketerzy mogą w prosty sposób sprawdzić i porównać funkcjonalności poszczególnych rozwiązań, co ułatwia wybór najlepiej dopasowanej oferty. – tłumaczy Bartosz Bielecki.
Publikacja w formie e-booka dostępna jest do bezpłatnego pobrania na stronie IAB Polska.
Autorzy projektu zachęcają przedstawicieli retailerów oraz sieci retail media do dołączenia do Mapy. Zainteresowani mogą zgłaszać się pod adresem: [email protected].
*https://raportstrategiczny.iab.org.pl/rynek-e-commerce-i-retail-media