Czym jest user generated content?
User generated content są to treści nieodpłatnie tworzone przez internautów, dostępne publicznie, w ramach których wspomniana jest dana marka, sklep czy produkt lub usługa. W branży e-commerce mianem UGC określane są treści tworzone przez klientów sklepów internetowych.
User generated content jest niezwykle ważny dla e-sklepu, ponieważ jest autentyczny i szczery w odbiorze dla innych internautów, pisany bezinteresownie językiem konsumenta i z jego punktu widzenia, a dodatkowo nie wymaga nakładów finansowych ani zaangażowania czasowego ze strony firmy w jego tworzenie. Przykładami User generated content mogą być. np. recenzje, czy fotografie zawierające produkt.
Zobacz również
W przypadku branży e-commerce i sklepów internetowych najlepszym user generated content są opinie pozostawianie przez klientów po dokonaniu zakupu, bezpośrednio na stronach e-sklepu. Przede wszystkim budują one wiarygodność sklepu i zaufanie do niego, a także wpływają na niezdecydowanych klientów i zachęcają ich do dokonania zakupu, co przekłada się na zwiększenie sprzedaży.
Opinie mają także ogromny wpływ na SEO sklepu internetowego. Dodawanie w jego obrębie nowych treści, w tym opinii, przekłada się na lepsze indeksowanie strony przez Google i wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, co obecnie jest niezwykle istotne w dobie ogromnej konkurencji oraz powszechności korzystania przez konsumentów z wyszukiwarek internetowych do znalezienia konkretnego produktu. Żeby osiągnąć tę korzyść, opinie muszą być indeksowane, a także wyświetlane tylko na stronach sklepu i nie być generyczne.
Ręczne zbieranie opinii, ich moderowanie, czy też wysyłanie wiadomości przypominających o wystawieniu oceny jest czynnością niezwykle pracochłonną. Dlatego też warto skorzystać z dostępnych na rynku narzędzi do zarządzania opiniami, takich jak np. GetReview.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Walka o dobre SEO
W przypadku opinii, aby miały one wpływ na SEO, niezwykle ważne jest, aby były indeksowane w wyszukiwarce Google. Jednak ze względu na ryzyko wystąpienia duplikacji contentu, która jest źle postrzegana przez Google, opinie te nie mogą być powielane na różnych stronach, czy to w ramach jednego serwisu, czy kilku, a także być generyczne. Konsumenci powinni mieć możliwość napisania swojej, unikalnej oceny, zamiast wybierać z listy gotowych szablonów, tych samych dla wszystkich, podpowiedzianych przez sklep.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Aby zapobiec generycznym opiniom i duplikowaniu contentu, GetReview przy współpracy z agencją Bluerank zaprogramowało specjalny moduł SEO, dzięki któremu podpowiesz klientowi, jakich słów może on użyć, pisząc opinię o produkcie, aby zawierała ona słowa kluczowe istotne z perspektywy Google’a. Dodatkowo wprowadzony został m.in. nowy formularz oceny sklepu, pozwalający ocenić każdy produkt oddzielnie.
Pozytywnie na SEO wpływa także to, że GetReview jest zintegrowane z Google Rich Snippets. Dzięki temu uśredniona ocena danego produktu zostaje przekazana do Google i może zostać wyświetlona w wynikach wyszukiwania w formie gwiazdek pod opisem produktu. Wpływa to pozytywnie na widoczność w trakcie wyszukiwania oraz na współczynnik kliknięć (CTR), a także pozwala zwiększyć liczbę odwiedzin sklepu z wyników wyszukiwania.
Prosto i szybko zarządzaj opiniami dzięki GetReview
Wspomniane GetReview jest aplikacją służącą do zbierania i zarządzania opiniami klientów. Co istotne, narzędzie pozwala spersonalizować proces zbierania opinii i w pełni go dostosować do charakteru prowadzonej działalności.
Łatwo pozyskuj opinie od swoich klientów
Aplikacja pozwala automatycznie pozyskiwać opinie od klientów za pomocą wiadomości e-mail. W wysyłanych wiadomościach z prośbą o opinię możesz dowolnie edytować tytuł, nagłówek i treść, ustawić podpis i nadawcę, a także dołączyć swoje logo czy wybraną grafikę. Co ważne, masz możliwość ustalenia, kogo, kiedy i w jaki sposób poprosisz o ocenę zamówienia.
Prośbę o opinię najlepiej jest wysyłać w momencie, kiedy konsument otrzyma zamówioną przesyłkę. Dlatego też, aby umożliwić dotarcie do klienta z prośbą o opinię w jak najodpowiedniejszym momencie, GetReview liczy czas do wysłania prośby o opinię od momentu zmiany statusu zamówienia na zrealizowane/wysłane w sklepie. Możesz więc np. wysłać prośbę 48H po zrealizowaniu zamówienia, kiedy klient prawdopodobnie już je otrzyma.
Niestety, mimo odpowiedniego timingu wielu klientów nie reaguje na pierwszą wiadomość z prośbą o opinię i konieczne jest wysłanie im przypomnienia. GetReview umożliwia wysłanie jednego przypomnienia do klienta w ustalonym czasie. Większa liczba wiadomości mija się z celem, ponieważ mogą one irytować odbiorcę, a ich skuteczność jest bardzo niska. Podobnie jak w przypadku pierwszego powiadomienia, również tę wiadomość możesz w pełni edytować.
W wiadomości z prośbą o opinię zamieszczany jest formularz oceny sklepu i zamówienia. Możesz w tym celu wykorzystać gotowy standardowy szablon proponowany przez aplikację, albo na jego podstawie stworzyć swój, zmieniając liczbę pytań, ich treść, opis, zakres, skalę itp.
Warto zwrócić uwagę na to, że aplikacja GetReview umożliwia konsumentom przesyłanie wraz z opinią tekstową zdjęć produktów i wideo. Nie tylko uatrakcyjniają one karty produktów, ale także pokazują produkt bez obróbek graficznych. Zebrane w ten sposób zdjęcia i filmy możesz także wykorzystać w materiałach promocyjnych i w ramach tworzonego contentu.
Konkursy na zachętę i stała komunikacja z klientem
GetReview umożliwia także zorganizowanie konkursu wśród klientów dotyczącego wystawianych opinii. Może to być dla nich dodatkową motywacją do tworzenia oryginalnych opinii i przesyłania zdjęć czy filmów prezentujących dany produkt. Równie dobrym rozwiązaniem zachęcającym do dzielenia się opiniami jest wynagradzanie ich autorów np. kodami rabatowymi na kolejne zakupy. W ramach aplikacji możesz ustawić różne kody rabatowe, które będą się progresywnie zmieniać w zależności od tego, czy np. klient zostawił opinię, komentarz, czy może wideo recenzję.
Aplikacja GetReview oferuje również wbudowany system do zautomatyzowanego zbierania adresów e-mial do newslettera. Dzięki temu pozostaniesz z konsumentami w kontakcie i będziesz mógł ich informować o kolejnych nowościach czy promocjach w e-sklepie. Dlatego warto, aby w wiadomości z prośbą o opinię zamieścić także pytanie o dodanie klienta do listy subskrypcyjnej.
Automatyczna moderacja i prezentowanie opinii w sklepie
Zebrane przy pomocy GetReview opinie możesz prezentować w swoim sklepie na kilka sposobów. Mogą być one widoczne zarówno na stronie i w karcie produktu, dedykowanej podstronie z opiniami, jak i w postaci minimodułu widocznego z boku ekranu. Opinie mogą być również prezentowane w formie zdjęciowej i wideo, a także w prosty sposób udostępniane na profilu na Facebooku.
Co ważne, nie musisz wszystkich opinii moderować samemu. GetReview pozwala Ci ustalić, czy wszystkie opinie mają być automatycznie publikowane, czy też publikowane będą tylko te z konkretną oceną, natomiast pozostałe, z niższą oceną będą czekać na ręczną moderację i wyjaśnienie sytuacji z klientem – przy pomocy modułu odpowiedzi możesz od razu skontaktować się z nim bezpośrednio na jego skrzynkę pocztową.
Do sprawdzania treści i wydźwięku opinii GetReview wykorzystuje autorski mechanizm, który na podstawie zaawansowanych algorytmów weryfikuje, czy aby opinie mające sporo gwiazdek w wydźwięku są faktycznie pozytywne. Pozwala to uniknąć automatycznej publikacji „pozytywnie fałszywych” ocen.
Zwiększaj sprzedaż z GetReview
Opinie w e-commerce są niezwykle istotnym elementem, wpływającym nie tylko na wzrost sprzedaży, ale i na polepszenie SEO e-sklepu. Warto więc o nie zadbać, a niezwykle przydatne w tym są aplikacje takie jak GetReview. Narzędzie to możesz teraz przetestować za darmo z limitem do 50 opinii. Jeśli posiadasz sklep na platformie Shoper, aplikację tę możesz zainstalować przez Appstore, natomiast w przypadku pozostałych sklepów, zakładając konto na stronie app.getreview.pl/register. Nie zwlekaj i zacznij wykorzystywać opinie klientów do zwiększania swoich zysków.
Artykuł powstał we współpracy z GetReview.