W naszej komunikacji szczególnie skupiliśmy się na społecznej odpowiedzialności biznesu. Lidl podsumowuje 2022 rok

W naszej komunikacji szczególnie skupiliśmy się na społecznej odpowiedzialności biznesu. Lidl podsumowuje 2022 rok
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2022 roku marka Lidl? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2023 roku?
O autorze
5 min czytania 2022-12-30

Pozostałe podsumowania roku 2022 przeczytasz tu >

O 2022 r. dla Lidl opowiada Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications & CSR w Lidl Polska.

Największy sukces w 2022 roku

W szerszej perspektywie największym sukcesem w 2022 r. jest dla nas okrągły jubileusz obecności sieci Lidl w Polsce. Od 20 lat towarzyszymy Polakom podczas codziennych zakupów, równolegle angażując się w obszary ważne społecznie i zmieniając otoczenie na bardziej przyjazne, a przyszłość kolejnych pokoleń – na lepszą. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W ciągu ostatnich miesięcy kontynuowaliśmy ekspansję na polskim rynku, stale umacniając naszą pozycję. W związku z otwarciami w blisko 100 nowych lokalizacjach, w mijającym roku zatrudniliśmy do naszych sklepów i  magazynów ponad 1000 nowych osób. W efekcie 20. rocznicę działalności Lidl Polska świętowaliśmy wspólnie z ponad 27 000 pracowników. Doceniając ich wkład i zaangażowanie w rozwój sieci w Polsce, w listopadzie 2022 r. ogłosiliśmy duże podwyżki, które będą obowiązywały już od 1 stycznia 2023 roku. W przyszłym roku planujemy utworzyć także 1 400 nowych etatów.

W sytuacji rosnącej inflacji ogromnym sukcesem było także utrzymanie cen na stabilnym poziomie oraz wprowadzenie do oferty kolejnych promocji, dzięki którym polskie rodziny mogły zaoszczędzić co miesiąc jeszcze więcej. Do dotychczasowych stałych akcji dołączyliśmy Lidlowy Program Oszczędnościowy, a wraz z nim: wielkie obniżki cen mięsa, wielkie obniżki cen warzyw i owoców oraz gratisowe środy przy zakupach z aplikacją Lidl Plus.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W czasie wzmożonych wydatków przed Świętami klienci mogą także korzystać z dodatkowych promocji w ramach świątecznego kalendarza w aplikacji Lidl Plus oraz próbować szczęścia w Wielkiej Świątecznej Loterii Lidla, w której do wygrania są karty podarunkowe o łącznej wartości 1 280 000 zł. Efekty naszych starań potwierdziły liczne badania koszyka zakupowego: ASM Sales Force Agency, redakcji „Fakt” oraz portali branżowych, w których regularnie zajmowaliśmy miejsce w czołówce, jako jedna z najtańszych sieci handlowych w Polsce.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najtrudniejsze wyzwanie w 2022 roku

W 2022 r. sytuację na rynku zdecydowanie zdominowały rosnąca inflacja oraz wzrost cen energii. Zdajemy sobie sprawę, że nie był to łatwy rok ani dla biznesu, ani dla naszych klientów. Aby w dalszym ciągu móc oferować klientom wysokiej jakości produkty w niskiej cenie, a także wspomniane promocje, prowadzimy bieżące analizy oraz testy w redukcji zużycia energii poprzez zmniejszenie natężenia oświetlenia lub jego wyłączanie.

Nasze sklepy już od lat korzystają z nowoczesnych, ekologicznych rozwiązań, takich jak: odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, rekuperacja, gruntowe pompy ciepła, fotowoltaika czy energooszczędne oświetlenie LED.3 najciekawsze akcje w 2022 roku.

3 najciekawsze akcje w 2022 roku

Nasza komunikacja w 2022 roku skupiała się na kilku kluczowych obszarach, szczególnie w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Z końcem listopada zakończyliśmy trwającą 10 tygodni akcję Szkoły Pełne Talentów, której ambasadorami byli Anna i Robert Lewandowscy. Dzięki niesamowitemu zaangażowaniu klientów, którzy przekazali placówkom 26 000 000 Talenciaków, 10 600 polskich szkół otrzyma ponad 30 000 nagród, w tym akcesoria sportowe i urządzenia elektroniczne. 

W tym roku już po raz 14. wspieramy też Fundację Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. W sierpniu, podczas Najpiękniejszego Festiwalu Świata – Pol’and’Rock Festival – uczestnicy wydarzenia mogli korzystać z  asortymentu rockowego sklepu Lidla, który funkcjonował nieprzerwanie przez przeszło 100 godzin. W jego uruchomienie zaangażowani byli pracownicy centrali oraz sklepów Lidl z całej Polski.

Obecnie w naszych sklepach organizowana jest zbiórka, która potrwa aż do dnia 31. Finału WOŚP. Do kupienia są również wyjątkowe gadżety, zysk z zakupu których zostanie przekazany na rzecz Fundacji. W tym roku działania odbywają się pod hasłem „Chcemy wygrać z sepsą! Finał dla wszystkich – małych i dużych”, a hasło 31. Finału WOŚP to: „Żyj zdrowo w zdrowym świecie”.

Warto wspomnieć również o kampanii employer brandingowej: Jesteś LIDLealny? Dla nas tak!, która przyczyniła się w 2022 roku do sukcesu rekrutacji ponad 1000 nowych pracowników do naszych sklepów i  magazynów. Była wyjątkowa, ponieważ potencjalnych kandydatów zachęcaliśmy nie tylko dobrymi zarobkami i benefitami pozapłacowymi, ale przede wszystkim – opiniami naszych pracowników.

Kampania bazowała na sympatii naszych klientów i miała na celu zachęcić ich do spróbowania swoich sił „po drugiej stronie lady”. Badania – jak „Ranking popularności sieci handlowych w Polsce” opracowany przez Listonic – pokazują, że Lidl jest jedną z ulubionych sieci handlowych Polaków. Już trzeci rok z rzędu pozostajemy pierwszym wyborem konsumentów.

W mijającym roku odbyły się również mniejsze inicjatywy, w tym: zorganizowana wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia Akcja Sprzątania Świata w Poznaniu: WARTA warta posprzątania, podczas której 800 wolontariuszy zebrało w 2 dni blisko 2 tony śmieci, czy sadzenie łąk kwietnych, w tym największej, o powierzchni blisko 80 000 m2, przy nowym Centrum Dystrybucyjnym Lidl w Dobroszycach.

Nie zapomnieliśmy też o edukacji ekologicznej najmłodszych i zorganizowaliśmy aż dwa programy, których celem było uwrażliwienie dzieci na potrzeby środowiska: Ekomisja, której współorganizatorem jest Federacja Polskich Banków Żywności, oraz Dieta przyjazna planecie – w partnerstwie z WWF Polska. 

Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami

Akcją, która zdominowała media oraz mocno zaistniała w świadomości Polaków, były Szkoły Pełne Talentów, zbudowane na bazie programu lojalnościowego. To niewątpliwie zasługa ambasadorów – Anny i Roberta Lewandowskich – których wybraliśmy nie bez powodu.

Są to osoby kojarzone w Polsce nie tylko z sukcesem, ale przede wszystkim ambicją, pomysłowością i dużym oddaniem dla realizacji swoich pasji i celów. Nie mieliśmy wątpliwości, że to właśnie Anna i Robert będą idealną reprezentacją i twarzą naszej akcji. Sam jej mechanizm opierał się na formule benefitów.

Za zakupy zrobione za min. 50 zł w sieci Lidl Polska, między 5 września a 13 listopada br., w których znalazły się przynajmniej jeden owoc lub jedno warzywo, klienci otrzymywali specjalne vouchery – czyli „Talenciaki” – które mogli przekazywać wybranym szkołom. Szkoły, z kolei, wymieniały je na pomoce naukowe, sprzęt sportowy i elektroniczny – wszystko to, czego potrzebowały najbardziej. Akcja została przygotowana we współpracy z firmą TCC Global.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku

Nieprzerwanie kluczowymi kanałami komunikacji są dla nas telewizja oraz radio, a także gazetki własne i aplikacji „Lidl Plus”, dzięki którym informujemy Polaków o trwających promocjach oraz najciekawszych produktach w ofercie. Nie zapominamy jednak o innych formach dotarcia. Poza kanałami tradycyjnymi oraz digital, w tym roku po raz pierwszy jako nośnik komunikacji wykorzystaliśmy murale.

W ramach specjalnej, jubileuszowej kampanii – „Lidl 20 lat wszystkiego najlepszego!” – przygotowaliśmy aż sześć murali w największych polskich miastach: Warszawie (przy metrze Politechnika, ul. Waryńskiego 3), Krakowie (przy ul. Karmelickiej 28), Wrocławiu (skrzyżowanie ulicy Dubois z Pomorską), Gdyni (przy zbiegu ulicy Władysława IV oraz alei Piłsudskiego), a także dwa w Poznaniu (ul. Półwiejska 4 oraz przy zbiegu ulic Bukowskiej i Zeylanda przy Międzynarodowych Targach Poznańskich).

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2023 roku

Nie zatrzymujemy się i na bieżąco śledzimy trendy – niewykluczone są wobec tego kolejne inwestycje. Jesteśmy jednak zadowoleni z efektów bieżącej komunikacji.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Wśród trendów istotnych z perspektywy branży retail, zdecydowanie uwagę zwraca dalszy rozwój e-commerce. W 2019 roku uruchomiliśmy sklep internetowy Lidl.pl, oferujący artykuły non-food: odzież, artykuły do domu i sprzęt AGD. Wcześniej, w 2017 roku, przedstawiliśmy klientom platformę rezerwacji alkoholi – Winnica Lidla. Obecnie wiele innych sieci handlowych podąża tym śladem. 

Regularnie rośnie też liczba użytkowników naszej aplikacji „Lidl Plus”, w której każdego dnia klienci sklepów Lidl Polska znajdują kupony i specjalne oferty, dzięki którym oszczędzają jeszcze więcej przy zakupie swoich ulubionych produktów.

Jednocześnie zwracamy dużą uwagę na innowacje. W 2022 roku liczba naszych kas samoobsługowych przekroczyła 4 tysiące. W wybranych sklepach pojawiły się również kasy z wagami XXL, dedykowane większym zakupom. 

3 najważniejsze cele i plany na 2023 rok

Poza kontynuacją już rozpoczętych działań – realizacją strategii CSR na lata 2020–2025, czy pomocy skierowanej do obywateli Ukrainy dotkniętych wojną oraz kryzysem uchodźczym – w kolejnym roku kalendarzowym planujemy dalszy rozwój działań zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju oraz implementację innowacji. Wiąże się to z kolejnym otwarciami i rekrutacją nowych pracowników. Będziemy również nieustannie zaskakiwać Polaków kolejnymi promocjami i nowościami w naszej ofercie stacjonarnej oraz online.