Od 1 stycznia 2025 roku, zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, wszedł w życie obowiązek selektywnego zbierania tekstyliów, odzieży i obuwia. Celem tego przepisu jest poprawa selekcji odpadów, tak aby zamiast trafiać na składowiska, mogły być ponownie wykorzystywane lub recyklingowane.
W salonach marek LPP można było oddawać używaną odzież już od 2018 roku. Teraz w sklepach pojawiły się specjalne kosze.
Zobacz również

– Od lutego 2025 roku klienci mogą oddawać ubrania do specjalnych koszy wykonanych z tektury. Stanęły one we wszystkich sklepach marek Sinsay, Reserved, House, Cropp i Mohito w całej Polsce, czyli w ponad 1000 salonach. W ten sposób stworzyliśmy możliwość zwracania ubrań do ponownego obiegu nie tylko w dużych miastach, ale także w mniejszych miejscowościach, gdzie dostępność innych punktów zbiórki jest ograniczona. Wyjątek stanowi jedynie około 35 najmniejszych sklepów o powierzchni poniżej 300 m², gdzie z powodów przestrzennych nie możemy ustawić pojemników. W tych lokalizacjach klienci nadal mogą wziąć udział w zbiórce, oddając odzież przy kasie, w ręce pracowników salonów – mówi Ewa Janczukowicz-Cichosz, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w LPP.
Odzież zebrana w sklepach LPP trafia do Centrum Integracji Społecznej w Gdyni, gdzie w ramach projektu „Sortownia” jest wstępnie segregowana i dzielona na dwie główne kategorie:
Playbook NM #2: Cross-border e-commerce. Dołącz do gry! [ZAPOWIEDŹ]
- nadającą się do ponownego użycia, która trafia do Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta,
- niespełniającą wymagań jakości, która jest przekazywana do firmy Wtórpol, gdzie trafia do drugiego obiegu lub jest wykorzystywana do produkcji czyściwa przemysłowego i paliwa alternatywnego.
Współpraca z Towarzystwem Pomocy im. św. Brata Alberta i firmą Wtórpol sprawiła, że w 2024 roku aż 96 proc. rzeczy ze zbiórki zyskało drugie życie, m.in. jako pomoc potrzebującym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko