Zdrowie to jedna z największych wartości Polaków, jednak sposoby dbania o nie mogą budzić kontrowersje. HealthWave, badanie agencji Wavemaker, pokazało, że co czwarty polski konsument nie wierzy w konwencjonalną medycynę, a wiedzę o zdrowiu badani powszechnie pozyskują w Internecie. Niemal 10 proc. badanych jest przekonanych, że szczepionki są szkodliwe lub mają bardziej negatywny niż pozytywny efekt na zdrowie.
Potęga suplementu
Zobacz również
Spora jest wiara Polaków w suplementy diety – 2/3 badanych przez Wavemaker uważa, że mają one wpływ na zdrowie. Informacji na ich temat badani szukają zarówno w „oficjalnych” źródłach medycznych – lekarza czy farmaceuty (40 proc. badanych), jak i w mediach.
Choć sami aktywnie poszukują informacji na temat różnych kwestii zdrowotnych, Polaków irytuje komunikacja leków i suplementów diety. Kategoria ta zdeklasowała „konkurencję” w rankingu najbardziej irytujących reklam.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mimo, że irytuje, to jednak nawet w ocenie konsumentów, reklama leków i suplementów jest skuteczna. 35 proc. badanych w ramach HealthWave rodziców, przyznaje, że do podawania dzieciom suplementów skłoniła ich właśnie reklama.
Witamina C i Chodakowska
Wśród alternatywnych metod leczenia, wśród Polaków najpopularniejsze okazuje się ziołolecznictwo oraz stosowanie dużych dawek witaminy C. Co ciekawe, 30 proc. badanych wierzy, że witamina C w dużych dawkach pomaga w walce z nowotworem.
W kwestiach zdrowia dla Polaków największym autorytetem są lekarze oraz Ewa Chodakowska, która uzyskała dokładnie taki sam odsetek wskazań.
HealthWave pokazuje, że szerokim trendem jest wśród Polaków samoleczenie – dwie trzecie konsumentów sprawdza w internecie objawy swoich potencjalnych chorób, a 4 na 10 z nich zdarza się wskutek takiej samodzielnej konsultacji zrezygnować z wizyty u lekarza.
– Chociaż HealthWave pokazuje, że rośnie trend samoleczenia, a sieć jest eksploatowana w poszukiwaniu informacji o zdrowiu i lekach, strategie inwestycyjne największych marek OTC i suplementów wydają się dość konserwatywne. Gros wydatków mediowych branży farma alokowane jest w mediach tradycyjnych. Dysproporcja pomiędzy zachowaniami konsumentów i marketerów jest na tyle spora, że można się spodziewać przyspieszenia konkurencji w nowych mediach, gdzie wyjątkowo sprawnie radzą już sobie różnej maści znachorzy oraz dostawcy paraleków – komentuje Marcin Gotowiec z agencji Wavemaker, współautor badania.
Badanie zostało zrealizowane w czerwcu 2019 na grupie 2002 polskich internautów w wieku 15-69. Próba badawcza reprezentatywna dla populacji polskich internautów ze względu na płeć, wiek oraz wielkość miejscowości zamieszkania.
Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie.