Wavemaker: Polsat i TVN najbardziej doceniane w ofercie NTC, TV Republika polaryzuje, NatGeo i Discovery na multipleksie marzeń

Wavemaker: Polsat i TVN najbardziej doceniane w ofercie NTC, TV Republika polaryzuje, NatGeo i Discovery na multipleksie marzeń
Polscy widzowie doceniają kierunek zmian w naziemnej telewizji, choć wciąż odczuwają deficyt oferty dokumentalnej, filmowej i sportowej. Polsat i TVN są na czele najbardziej docenionych kanałów, z kolei Trwam i Republika to stacje, które spora część odbiorców wymieniłaby na inne. Z drugiej strony debiut Republiki na multipleksie skłonił kilka proc. naziemnych telewidzów do wymiany dekoderów na takie, które umożliwiają jej odbiór – pokazuje ósma edycja badania Projekt Cyfrowizja agencji Wavemaker.
O autorze
2 min czytania 2024-12-09

Polscy widzowie doceniają ofertę naziemnej telewizji cyfrowej – 7 na 10 uważa, że jest lepsza niż kiedyś, a szczególnym uznaniem wśród odbiorców NTC cieszą się szerokość oferty, jakość odbioru, duży wybór kanałów i oferta newsowo-informacyjna. Widzowie naziemni mniej usatysfakcjonowani są natomiast propozycją sportową, filmową czy dziecięcą, a listę „deficytowych” kategorii programowych w ofercie NTC otwierają w tym roku dokumenty, programy przyrodnicze i podróżnicze, pokazuje ósma edycja Projektu Cyfrowizja, badania agencji mediowej Wavemaker (GroupM).

Wavemaker po raz kolejny przygląda się w tym badaniu trendom na rynku naziemnej i płatnej telewizji, diagnozując postawy i opinie widzów na temat ich ofert, tak w ujęciu programowym, jak i technicznym. W różnych wymiarach przygląda się też kanałom dostępnym w ofercie NTC oraz pay TV.

Wśród dostępnych bezpłatnie naziemnych kanałów, za najciekawsze uchodzą Polsat, TVN i TVN 7 – to czołówka rankingu wszystkich telewidzów. Odbiorcy, którzy mają dostęp tylko do kanałów naziemnych, wskazują w swoim top 3 Polsat, Puls i TVN7. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Tradycyjnie, w Projekcie Cyfrowizja, widzowie konstruują też swój „multipleks marzeń”, wybierając kanały, których najbardziej brakuje im w ofercie bezpłatnej TV. I w tym roku, na prowadzenie wysunęły się stacje z kategorii factual oraz filmowe kanały premium, z National Geographic, Discovery i HBO na czele.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Gdyby pojawienie się nowych kanałów w ofercie naziemnej telewizji, musiało się wiązać z rezygnacją z dostępnych tam już stacji, polscy widzowie naziemni najczęściej poświęciliby takie kanały, jak TV Trwam i TV Republikę, a dalej – Polo TV i wPolsce24.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Republika w tym ‘antyrankingu’ zastąpiła TVP Info, które wiosną ub.r. plasowało się na 3. pozycji w rankingu. W przypadku obu tych kanałów taki wynik jest efektem postrzegania stacji, a nie popularności. Tak TVP Info wiosną ub.r., jak i Republika jesienią 2024 r., czyli w czasie realizacji badania, mogły się pochwalić wysokim udziałem w widowni.

Dodatkowo, jak sprawdził Wavemaker w tegorocznym Projekcie Cyfrowizja, kilka proc. widzów naziemnych, by umożliwić sobie dostęp do debiutujących w NTC latem tego roku TV Republiki i wPolsce, zmieniło dekoder umożliwiający oglądanie stacji dostępnych w MUX-8. To, w połączeniu z popularnością kanału (4,6 proc. udziału w czasie oglądania widzów 4+ w październiku 2024 r., źródło danych: Nielsen), dowodzi, że stacja Republika budzi skrajne emocje. 

Tegoroczne badanie Wavemaker pokazuje z kolei złagodzenie wizerunku stacji publicznego nadawcy. Widać to nie tylko na przykładzie TVP Info, ale też głównych anten. TVP 1 i TVP 2 wróciły do ściślejszej czołówki zestawienia kanałów, których naziemnym widzom najbardziej brakowałoby, gdyby zniknęły z oferty telewizyjnej, zaraz za Polsatem i TVN, a przed TVN7, TTV i TVP Sport.

Badanie Projekt Cyfrowizja przybliża też obraz odbiorców różnych typów TV w Polsce. Naziemni widzowie, których opisujemy w tej części badania, to nadal ci bardziej tradycyjni odbiorcy TV, o skromniej wyposażonych w sprzęt telewizyjny gospodarstwach. 

Co czwarty widz naziemny ma telewizor z ekranem mniejszym niż 40-calowy, a odbiornik sześciu na dziesięciu z nich kosztował nie więcej niż 3 tys. zł (wśród klientów płatnej TV – czterech na dziesięciu). 

W tej grupie mniejsza jest też popularność Smart TV, a w związku z tym oglądanie serwisów streamingowych na telewizorze (robi to 38 proc. widzów naziemnych vs ponad połowa klientów kablówek i platform cyfrowych). Częściej natomiast telewidzom naziemnym zdarza się korzystać np. z Telegazety. 

Badanie Projekt Cyfrowizja agencja Wavemaker realizowała na grupie 1509 telewidzów z dostępem do sieci w październiku 2024 r.
Zdjęcia: mat. pras.

PS Tradycyjna telewizja czy streaming? Przyszłość mediów w dobie platform cyfrowych [FELIETON]