Fot. www.irelandwebsitedesign.com
Przyjrzyjmy się kilku Google Updates, które miały największy wpływ na wyniki wyszukiwania. Poniższe daty ważniejszych aktualizacji wyszukiwarki mogą pomóc wyjaśnić zmiany w pozycji słów kluczowych oraz w poziomie ruchu organicznego konkretnego serwisu w danym okresie. Dzięki ich analizie dowiemy się, co możemy poprawić, aby w większym stopniu spełniać wytyczne jakościowe dla stron internetowych.
Zobacz również
Infografika obrazująca zmiany algorytmu wyszukiwarki Google na przestrzeni XXI wieku
Źródło: blog.hubspot.com
Google Hummingbird
Hummingbird, czyli Koliber – tak została nazwana aktualizacja, którą Google wprowadziło we wrześniu 2013 roku. Jej celem jest precyzyjne i szybkie badanie kontekstu grup wyrażeń kluczowych. Ta aktualizacja zwraca jeszcze większą uwagę na znaczenie kontekstowe całego zapytania, a nie tylko poszczególnych słów kluczowych zawartych w nim. Celem „Kolibra” jest zatem większa precyzja w wyświetlaniu w wynikach wyszukiwania stron lepiej odpowiadających na zaawansowane zapytania użytkowników.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Google Mobile Friendly Update
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dnia 21 kwietnia 2015 roku Google wprowadziło aktualizację algorytmu wyszukiwarki, której celem jest lepsze ratingowanie stron responsywnych, tj. dostosowanych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Mobile Friendly Update dotyczy jedynie wyników wyszukiwania na sprzętach mobilnych, a ściślej jedynie na smartfonach.
Za pomocą testu Mobile Friendly możemy szybko sprawdzić poziom dostosowania naszej witryny do sprzętu mobilnego.
Google Panda Update
Aktualizacja Google Panda to update wprowadzony w lutym 2011 roku, biorący pod lupę witryny niskiej jakości (głównie te bez, bądź z powieloną treścią lub też będące swoistymi agregatorami treści). Panda to cykliczny Update, który doczekał się już wielu wersji, aby na bieżąco „wyłapywać” serwisy niespełniające kryteriów jakościowych.
Google Penguin Update
Google uruchomiło kolejną aktualizację o nazwie Penguin Update (popularny „Pingwin”) w kwietniu 2012 roku. Celem jej ataku były przede wszystkim serwisy czerpiące korzyści z SWL (Systemów Wymiany Linków) – zarówno linkowanych z tych systemów, jak i publikujących linki. Również i ten update doczekał się kolejnych wersji. Google dla właścicieli serwisów www uruchomiło narzędzie o nazwie Disavow Tool, służące do zrzekania się niepożądanych linków prowadzących do naszej domeny, dostępne w GWT po zalogowaniu (Google Webmaster Tools).
Google Pigeon Update
Aktualizacja „Gołąb” została wprowadzona 24 lipca 2014 roku i głównie wpłynęła na wyniki wyszukiwania w USA, a jej celem było zapewnienie bardziej użytecznych i dokładniejszych lokalnych wyników wyszukiwania. Innymi słowy: wyniki wyszukiwania mogą być inne ze względu na miejsce, z którego wykonujemy zapytanie.
Google Payday Update
Wprowadzona 11 czerwca 2013 roku aktualizacja Payday Update była dedykowana do „oczyszczania” wyników wyszukiwania ze spamu zawierającego atrakcyjne pod względem komercyjnym zapytania powiązane z pożyczkami, kredytami, ubezpieczeniami, pornografią itp.
Google Pirate Update
Aktualizacja Google Pirate to filtr również okresowo aktualizowany, wprowadzony w sierpniu 2012 roku, aby weryfikować strony posądzone o naruszenie praw autorskich. Można je zgłosić za pośrednictwem systemu Google DMCA celem ich usunięcia z wyników wyszukiwania. Dzięki cyklicznej aktualizacji, do indeksu wyszukiwarki mogą wrócić serwisy, które po modyfikacji spełniają wymogi dotyczące praw autorskich (dotyczy to również m.in. domen przechwyconych) albo niesłusznie posądzonych o ich naruszenie.
Link do narzędzia (dostępne po zalogowaniu do GWT).
Google EMD (Exact Match Domain) Update
EMD Update to aktualizacja Google uruchomiona we wrześniu 2012 roku, aby dokładniej przeanalizować domeny posiadające słowa kluczowe w nazwie. Pod lupą znalazł się głównie spam w postaci serwisów o niskiej jakości treści (m.in strony typu presell pages). Cykliczna aktualizacja EMD pozwala i w tym przypadku ponownie ocenić strony, co jest bardzo istotne przy wykonywaniu ponownej optymalizacji, w celu usunięcia nałożonej wcześniej algorytmicznej kary.
Google Top Heavy Update
Google Update uruchomiony w styczniu 2012 roku, który miał na celu walkę z serwisami przeładowanymi reklamami. W tym przypadku oceniany jest layout serwisu pod kątem ilości reklam znajdujących się w górnej części strony oraz ich poziomu natarczywości, powodującej rozpraszanie użytkownika. Top Heavy (Page Layout) podobnie jak poprzednie aktualizacje jest nastawiona na cykliczność.
Wymogi jakościowe dla stron internetowych ze wskazówkami oraz poradami dla webmasterów znajdziesz tutaj.