We wszystkich kategoriach silnie obecne są obawy związane z green/social washingiem

Kantar, wiodąca na świecie firma specjalizująca się w analizach marketingowych, opublikowała Sustainability Sector Index 2023 – wyniki swojego flagowego globalnego badania poświęconego postawom i zachowaniom konsumentów w obszarze zrównoważonego rozwoju.
O autorze
2 min czytania 2023-10-13

Fot. Unsplash

Z badania wynika, że obawy związane z praktyką green/social washingu są nasilone i powszechne – ponad połowa respondentów globalnie uważa, że marki ze wszystkich branż wprowadzają odbiorców w błąd przy informowaniu o działaniach podejmowanych na rzecz zrównoważonego rozwoju, nawet w kategoriach „z natury dobrych”, takich jak pojazdy elektryczne czy produkty alternatywne wobec mięsa.

Źródło: materiały prasowe Kantar

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zdaniem konsumentów kategorie wypadające pod tym względem najgorzej to media społecznościowe (60%), mięso i produkty mięsne (58%) oraz odzież i obuwie (57%).

Pod względem działań na rzecz zrównoważonego rozwoju branża dóbr luksusowych plasuje się tuż obok sektora ropy, gazu i oleju napędowego.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Raport, oparty na wynikach 26 tys. wywiadów przeprowadzonych na całym świecie (w tym: w Polsce) oraz bazujący na 17 Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ, przedstawia ocenę 42 kategorii produktów i usług pod kątem podejmowanych przez nie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. W obecnej, trzeciej już edycji badania po raz pierwszy porównano i policzono, za sprawą wystandaryzowanych wskaźników, jak konsumenci postrzegają kwestię zrównoważonego rozwoju w różnych sektorach. Zaskakuje konstatacja, że konsumenci postrzegają branżę dóbr luksusowych jako podobną do sektora ropy, gazu i oleju napędowego pod względem postępów w kwestiach społecznych i środowiskowych, choć nie w takim stopniu jak branżę papierosów tradycyjnych lub elektronicznych. Wszystkie cztery sektory znajdujące się na dole tabeli rankingowej są gotowe na radykalne innowacje, które umożliwią im przetrwanie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Źródło: materiały prasowe Kantar

Praktyczna realizacja własnych deklaracji

Z opublikowanej analizy wynika, że nadal istnieje dysonans między intencjami konsumentów a ich zachowaniami w sferze zrównoważonego rozwoju – jest to tzw. luka między wyznawanymi wartościami a ich praktyczną realizacją. Największa rozbieżność występuje w przypadku sektora ropy, gazu i oleju napędowego (66%) oraz odzieży i obuwia (63%). Sektory wypadające najlepiej pod tym względem to rozrywka domowa (48%) i pojazdy elektryczne (50%).

Źródło: materiały prasowe Kantar

Karine Trinquetel, zajmująca w firmie Kantar stanowisko Global Head of OfferSustainable Transformation Practice, dodała:

„Połowa konsumentów na całym świecie uważa, że marki we wszystkich sektorach stosują w swoich działaniach green/social washing, wystawiając zaufanie klientów na próbę poprzez niewłaściwą komunikację i błędne strategie. Marki muszą dobrze zrozumieć, jak mogą przebić się do świadomości konsumentów i wprowadzać znaczące zmiany. Bez względu na sektor działalności jeszcze nigdy nie mieliśmy do czynienia z tak dużą koniecznością podejmowania odważnych, śmiałych działań pozwalających markom na osiąganie pozycji liderów zrównoważonego rozwoju”.

Katarzyna Zalewska, Client Development and Commercial Lead, która w Kantar Polska opiekuje się obszarem rozwiązań w obszarze ESG i zrównoważonego rozwoju, podkreśla: „Wyzwania wynikające z wdrażanych w Polsce regulacji Unii Europejskich, a także z rosnących oczekiwań konsumentów, nie powinny zostać zignorowane, jeśli marka chce zapewnić sobie długofalowy sukces. Zrównoważony rozwój już teraz jest nową platformą komunikacji i potencjalnej lokalizacji klientów, niezależnie od kategorii czy wielkości sektora, w jakiej firma operuje. Wygrają ci, którzy odpowiednio zrozumieją, z jakiego punktu wychodzimy – nie tylko z perspektywy krajowej, ale i kategorialnej i odpowiednio zaproszą swoich kluczowych interesariuszy – konsumentów – do tej zrównoważonej transformacji”.