Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
Web design/UX na przełomie 2021/2022 podsumowują: Paulina Walkowiak, CUX; Marcin Cichoń, VMLY&R; Kamil Leszczyński, Landingi; Monika Konarzewska, Kreatik; Paweł Panasiuk, Result Media.
Paulina Walkowiak
CEO, co-founder, CUX
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX
Myślę, że najwięcej zmienia ciąg dalszy pandemii, a co za tym idzie, konieczność dostosowania naszych projektów do większych rozdzielczości ekranów telewizorów/rzutników. Pandemia wpływa dodatkowo na nieustannie rosnące znaczenie technologii VR-owych mających dać nam namiastkę świata zewnętrznego, kiedy coraz częściej bezpieczniej jest zostać w domu. Zmienia nasze przyzwyczajenia i przyczynia się do wzrostu świadomości. Firmy dużo częściej projektują opierając się o dane (data-driven design) i z roku na rok robią to coraz efektywniej.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2022 roku
Budowanie stron i aplikacji, które będą dawały nam się analizować w prosty sposób. Bywa, że firmy wybierają spektakularne rozwiązania i projekty, zapominając, że aby dobrze odnalazły się na rynku, muszą dawać się zmierzyć i optymalizować zgodnie z potrzebami użytkowników. W obecnych czasach strony i aplikacje nie mogą być wyłącznie ładne i nowoczesne, ale muszą nam pozwalać analizować zachowania naszych użytkowników i docierać do insightów, które umożliwią nam efektywny rozwój.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W dalszym ciągu rozwijać się będzie trend inclusive design – szersze spojrzenie na dostępność widać wszędzie na świecie w dokonujących się zmianach społecznych i nie bez znaczenia są te zmiany dla świata designu. W warstwie wizualnej jak i językowej strony i aplikacje powinny być przyjazne każdemu, bez względu na pochodzenie, płeć, wiek, język, kontekst kulturowy czy niepełnosprawności.
Do niedawna mówiło się przede wszystkim o rosnącej roli VR w projektowaniu, a obecnie obserwatorzy trendów zwracają uwagę szerzej na cały koncept Metaverse jako nowej rzeczywistości, która spowoduje rewolucję w kontekście wszelkich doświadczeń, jakie możemy mieć w obrębie świata cyfrowego.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2022 roku
Cały rynek UX zmierza w kierunku automatyzacji, to ogromna szansa, ale też wyzwanie by za trendami podążać. Już teraz pierwsze koncepty UX automation pomagają nam bardziej skupić się na znajdowaniu rozwiązań wspierających cele biznesowe, a nie optymalizację globalnie. Aby automatyzacje w obszarze UX dobrze wykorzystać firmy muszą mieć dużą samoświadomość potrzeb i korelacji warstwy biznesowej, technologicznej i tej ludzkiej. Przeszłość pokazuje, że często skupiamy się zbyt bardzo na 1 lub 2 wybranych aspektach, zapominając o tym, że dobry design/UX ma nie tylko służyć użytkownikom, ale przede wszystkim umożliwiać rozwój biznesu.
Marcin Cichoń
head of experience design team, VMLY&R
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością w 2021 roku
Przyznam szczerze, że w mijającym roku niewiele było wdrożeń czy kreacji, które szczególnie by mnie porwały lub zachwyciły. Poniżej o tych, które według mnie okazały się wyjątkowo ciekawe.
Zaczynając od płaszczyzny User i Customer Experience, moją uwagę przykuły działania sieci sklepów Żabka, która wprowadziła kilka ciekawych nowości w tym roku. Żappka Store – całkowicie bezobsługowe i bezgotówkowe sklepy, a także aplikacja Jush, która w ciekawy sposób realizuje się na rynku quick commerce. Oczywiście są to pilotażowe pomysły, ale nie ukrywam, że z wielkim zaciekawieniem śledzę rozwój Żabkowego CX i UX w tym obszarze.
Na płaszczyźnie wizualnej, mój wzrok i słuch wędrują w kierunku sztuki. Aspekt zmysłowy projektu pendereckisgarden.pl jest wyjątkowo mocny. Może nie jest najnowocześniejszą koncepcją, ale głębia zmysłowa, jaką daje ten projekt i możliwości, jakie przynosi obecnie technologia, sprawiają, że bardzo chciałbym tę stronę eksplorować w świecie wirtualnym.
A jeśli już o świecie wirtualnym mowa, to na pewno nie mnie jednego dreszcze ekscytacji przeszły na wiadomość o Metaverse. Pewnie jeszcze poczekamy długo na konkrety, ale sam fakt deklaracji mocnego rozwoju tej koncepcji jest bardzo ekscytujący.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX
To, co obecnie najmocniej wpływa na web i app, to wciąż zeszłoroczne wydarzenia.
Ciągnąca się sytuacja covidowa nieustannie popycha firmy w digitalizacje usług, a co za tym idzie, potrzebę naprawdę przemyślanych i skutecznych rozwiązań. To mnie cieszy, bo widać sporą różnicę w podejściu do projektowania doświadczeń i interfejsów, które coraz częściej bazuje na zbieranych danych.
Wysyp telefonów ze składanym wyświetlaczem, może nie zmienił diametralnie podejścia do projektowania, ale coraz częściej zmusza nas do uwzględnienia ich „wyjątkowych atrybutów” w swoich rozwiązaniach. Zastanawia mnie w tym wszystkim czy składane telefony zostaną z nami na dłużej, czy będą tylko przejawem kilkuletniej mody. Bo to, że elastyczne ekrany będą szeroko wykorzystywane w różnych rozwiązaniach, to już raczej pewność.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2022 roku
Ach te wyzwania! Z każdym rokiem jest ich coraz więcej. Myślę, że rok 2022 pod tym względem będzie ciekawy. Niektóre trendy zapoczątkowane jakiś czas temu nasilą się i spowodują, że projektanci będą coraz częściej brać pod uwagę potrzeby wynikające z tychże. Pewnie dla większości z nas wyzwaniem będzie traktowanie ich już jako standardu. A mówimy tutaj na pewno o wcześniej wspomnianej potrzebie dopasowania rozwiązań do nowych atrybutów ekranów urządzeń, projektowaniu inkluzywnym i pewnie zwiększoną potrzebę na bezobsługowe i bezdotykowe rozwiązania.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2022 roku
Ha! W tym temacie jest dość sporo do powiedzenia. Myślę, że trendy, które mocno teraz wynurzają się na powierzchnię projektowania i które już wpływają na web i app w Polsce, to m.in. spory nacisk na dostępność i Inclusive Design (i to nie tylko na płaszczyźnie wizualnej). Wykorzystywanie nowoczesnych i nietypowych wzorów nierzadko mieszanych ze zdjęciami, interakcja przenikająca się z animacją i na odwrót. Potrzeby użytkowników idące w kierunku personalizacji i doświadczeń zdalnych (digitalizacja i wirtualizacja usług) czy wreszcie dynamiczny rozwój interfejsów głosowych. Myślę, że te wszystkie rzeczy sprawią, że przyszły rok będzie jeszcze bardziej ekscytujący i przyniesie sporo naprawdę wartościowych projektów.
Kamil Leszczyński
UX lead designer w Landingi
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością w 2021 roku
HotJar
Rebranding HotJara pokazuje kierunek, w jakim zmierza dzisiejszy design. Firma postawiła przede wszystkim na prostotę oraz przejrzystość. Logo zostało mocno zmienione i zaprojektowane zgodnie ze stylem „flat”. Na samej stronie widać trendy, które mogą przodować w nadchodzącym roku, czyli łączenie zdjęć z prostymi elementami graficznymi, w przypadku HotJara bardzo delikatne animacje, akcenty z gradientem, a także Dark Mode.
Intercom
Tutaj również mamy do czynienia z redesignem strony, gdzie góruje przejrzystość oraz prostota, zabawa typografią, a także ciekawe i wzbudzające zainteresowanie animacje. Jestem przekonany, że właśnie po te elementy będą sięgać w nadchodzących miesiącach designerzy.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX
Bezapelacyjnie wygrywa redesign macOS, który mocno wpłynął na popularność Dark Mode. Gwoli przypomnienia, od wersji 10.14 użytkownicy mają możliwość wyboru wariantu kolorystycznego na swoim urządzeniu. Użytkownik może dostosować ustawienia ciemnego trybu kolorystycznego i dopasować jego wygląd pod własne potrzeby. Jego najważniejszą funkcją jest zmniejszenie zmęczenia oczu, ale Dark Mode pomaga także skupić się na pracy.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2022 roku
Kontynuując wątek Dark Mode, w 2022 r. firmy będą musiały przede wszystkim zmierzyć się z tworzeniem spójnego interfejsu do ciemnej wersji. Pierwszym krokiem jest oczywiście samo wprowadzenie Dark Mode, kolejny to dopasowanie aplikacji czy strony w taki sposób, aby żaden z trybów nie był stratny w stosunku do drugiego.
Kolejnym trendem, który zaobserwowaliśmy wśród producentów oprogramowania, jest tworzenie jednego systemu operacyjnego dla wielu typów urządzeń oraz dążenie do przesyłu w czasie rzeczywistym informacji i obrazu pomiędzy tymi urządzeniami. Tutaj dużym wyzwaniem może być projektowanie jednej aplikacji, która będzie dostosowana zarówno do wielu typów urządzeń, jak i interakcji, jakie użytkownicy na nich wykonują.
Kolejny trend to składane smartfony z dodatkowymi ekranami, których na rynku pojawia się coraz więcej. Użytkownikom zmienia się podejście do korzystania ze smartfonów, dlatego tutaj największym wyzwaniem będzie dostosowanie aplikacji do zachowania użytkowników na takich urządzeniach. Ostatnim, ale nie mniej ważnym wyzwaniem na nadchodzący rok jest dostosowywanie interfejsu aplikacji i stron www do większych ekranów i rozdzielczości.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2022 roku
Po pierwsze: tworzenie jednego systemu operacyjnego dla wielu typów urządzeń i prawidłowe współdziałanie pomiędzy tymi urządzeniami. Po drugie: kontynuacja trendu w tworzeniu Dark Mode. Coraz więcej stron i aplikacji decyduje się na wprowadzenie ciemnego trybu. Plusy to mniejsze zmęczenie oczu u użytkowników, gdy pracują w ciemnym pomieszczeniu, a w wielu przypadkach również oszczędność baterii urządzenia i estetyka, na którą część userów zwraca mocno uwagę.
Po trzecie: ciągły rozwój sztucznej inteligencji i wykorzystywanie jej w różnych aspektach badań nad zachowaniami użytkowników. I chociaż sama sztuczna inteligencja nie jest już nowością na rynku, jej coraz nowsze zastosowania sprawiają, że ekscytacja AI nie przemija i zostanie z nami na dłużej.
Monika Konarzewska
head UX designer w Kreatik
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością w 2021 roku
Program szczepień – może i nie zachwycił designem, ale użytecznością już tak. Program pozwolił na rejestrowanie wielu osób w tym samym czasie za pośrednictwem różnych kanałów, rejestrację osób starszych przez dzieci, automatycznie wystawienie skierowania na szczepienia dla określonych grup wiekowych oraz wybór optymalnej daty szczepienia, bazując na ciągle aktualizowanej bazie danych. Biorąc pod uwagę szybki czas powstawania i wielkość grupy docelowej, dajemy zasłużoną piątkę.
Reels na Instagramie – czyli rolki z kreatywnym wideo to z coś, czego na Instagramie brakowało, a oferował TikTok. Content wideo rośnie w siłę i służy już nie tylko do wrzucania zabawnych kotków, ale stał się również skutecznym narzędziem sprzedażowym. Umiejętnie stworzone rolki pozwolą także dotrzeć do zupełnie nowej grupy odbiorców. Minusem jest jednak edycja filmów – działająca jeszcze dość topornie. Udoskonalenie tego narzędzia jest tylko kwestią czasu i zapewne za chwile ten problem całkowicie zniknie.
Aplikacje delivery – chyba nigdy nie mieliśmy na tym rynku takiej konkurencji. Lockdown w pewnym stopniu wymusił rozwój tej gałęzi, dzięki czemu pojawili się nowi dostawcy, jak i szybkość, cena, obszar i oferta usług musiała ciągle ewoluować, by zdobyć zainteresowanie klienta. Dziś możemy nie tylko zamówić pizzę do domu, ale też w 15 minut otrzymać zamówione zakupy.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX
Pandemia jest wciąż kluczowym wydarzeniem, które ma wpływ na życie każdego użytkownika i projektanta i według nas przyćmiła wszystkie inne wydarzenia. W 2020 roku świat zmienił się chyba już nieodwracalnie. Nasze codzienne wybory, praca, życie towarzyskie, zachowania, także te w internecie, musiały również podporządkować się koronawirusowi. W trakcie pandemii przybyło użytkowników internetu w różnych grupach wiekowych i z różnym obyciem z technologią. Wiele usług musiało przenieść się do internetu np. wizyta u lekarza czy wystawienie recepty, ale też pojawiły się zupełnie nowe, dlatego uważamy, że pandemia wciąż w dużym stopniu dyktuje warunki w web i app designie/UX.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2022 roku
Projektowanie aplikacji dla wszystkich grup wiekowych – trudne, ale niezbędne. Starsze pokolenia będą musiały korzystać z aplikacji czy stron, chociażby po to, by odbyć wizytę u lekarza czy w urzędzie. Projektując, trzeba odpowiednio dostosować funkcje i design, by były one łatwe i atrakcyjne również dla mniej zaawansowanych użytkowników, ale też nie odstraszały tych bardziej zaznajomionych z technologią.
Również wiele usług musi lub będzie musiało przenieść się do wirtualnego świata. Stworzenie idealnej platformy edukacyjnej jest nie lada wyzwaniem, ponieważ trzeba zaprojektować narzędzie, które będzie ciekawe i funkcjonalne dla uczniów, praktyczne dla nauczycieli i przejrzyste dla rodziców. To bardzo trudne zadanie, o którym nikt jeszcze 2 lata temu nawet nie myślał, a teraz jest dla większości z nas niezbędne do funkcjonowania.
W ciągu ostatnich kilku lat pojawiło się wiele znanych asystentów głosowych takich jak Google Home, Siri i Alexa. Łatwość i wydajność, z jaką użytkownicy mogą uzyskiwać informacje za pomocą poleceń głosowych spowodował, że 70 % użytkowników wybiera teraz wyszukiwanie głosowe i sterowanie smartfonem. Asystenci głosowi pomagają osobom z niepełnosprawnościami lub starszym, czy na przykład kierowcom, którzy nie mogą korzystać z panelu dotykowego, dlatego wyzwaniami są tutaj odpowiedni UX, skuteczność wyszukiwania oraz odpowiednio zaprojektowane dialogi, które będą coraz łatwiejsze i podobniejsze do naturalnej rozmowy międzyludzkiej.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2022 roku
Trendem, który dopiero raczkuje jest Green UX– czyli trend w projektowaniu/używaniu stron/aplikacji z myślą o środowisku naturalnym. W użytkownikach i designerach budzi się świadomość, że internet to technologia, która również wiąże się z emisją CO2 i w związku z tym należy rozważyć możliwości ograniczenia jej szkodliwego wpływu na środowisko. Stron czy aplikacji wykorzystujących Green UX nie ma jeszcze wiele, ale mamy wrażenie, że to trend, który w najbliższym czasie zacznie się rozwijać.
Paweł Panasiuk
art director w Result Media
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością w 2021 roku
Pierwsze skojarzenie – Balance: Meditation & Sleep. Ta aplikacja w formie wirtualnego trenera ma poprawić sen oraz, dzięki medytacji, zmniejszyć poziom stresu. Funkcjonalność i wygląd interfejsu zasługują na wyróżnienie. Zastosowanie rozbudowanego menu w lekkim, płaskim, rysunkowym stylu sprawia bardzo przyjazne wrażenie.
Oczywiście, jak z każdą aplikacją – ważne jest jej zastosowanie. Czy używamy jej do pracy, zabawy, robienia zakupów czy… zamawiania jedzenia. To coraz bardziej wyraźny trend rozwojowy. Dostęp do wielu restauracji z możliwością zamówienia do domu i dokonania płatności – takich aplikacji jest wiele. W mojej ocenie najbardziej użyteczny i graficznie dopracowany jest Bolt Food. Choć trzeba przyznać, że prawie każda to dobrze przemyślany i zaprojektowany „kombajn”.
Zmiany pod względem zarówno użyteczności, jak i wyglądu dokonują się również w aplikacjach bankowych. Przy tego typu produktach jednym z najważniejszych zagadnień jest bezpieczeństwo danych. Ale banki zwracają coraz większą uwagę na strukturę informacji i design. Łatwość korzystania, przyjazny interfejs i dopracowane graficznie rozwiązania – to nowy standard aplikacji do zarządzania swoimi finansami.
I wreszcie „last but not least” – aplikacja mobilna InPostu. Oprogramowanie, które zdecydowanie ułatwia korzystanie z usług kurierskich. Prosta, intuicyjna i przede wszystkim – sprawnie działająca. Łatwe nadawanie, bezdotykowy odbiór, śledzenie czy przekierowywanie paczek – funkcjonalności, które bardzo ułatwiają życie użytkownikowi.
Poza aplikacjami na uwagę zasługuje rozwój Instagrama. Tu zarówno UX jak i UI to cały czas żywy organizm. Uaktualnienia, ulepszenia i nowe funkcjonalności pojawiają się cyklicznie. Kiedyś był to portal do wrzucanie zdjęć, dzisiaj nawet sklep internetowy. To serwis, który nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa – mocno wierzę w jego możliwości.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX
Zmiany w wyglądzie i użyteczności stron internetowych i aplikacji to dziś nie „wydarzenia” a codzienność. Dark Mode, wykorzystanie wirtualnej czy rozszerzonej rzeczywistości – kiedyś futurystyczne wizje dziś stosowane i rozwijane w różnych wariantach. Programiści i web designerzy coraz większą wagę przykładają do badań i analiz, dostosowania rozwiązań do potrzeb konkretnych grup docelowych, a to przekłada się na pozytywne doświadczenia użytkowników.
Jedno jest niezmienne – po pierwsze użyteczność. Wygląd ma ją podkreślać, ale przecież użytkownicy danej witryny czy aplikacji nie korzystają z nich z powodu ładnych ikon czy ciekawego zestawienia kolorów. Mają do wykonania zadanie i chcą to zrobić szybko, przy minimalnym wysiłku. Jeśli ten warunek będzie spełniony, względy estetyczne „podbijają” ocenę aplikacji czy strony. I tu pojawiają się emocje. Gdy użytkownicy są zadowoleni, przekazują to uczucie całej marce. Skojarzenia często są tak silne, że mogą stać się decydującym elementem przy zakupie. Warto wziąć to pod uwagę i potraktować jako swój atut w walce o klienta.
Personalizacja to kolejne hasło, które w trendach UX/UI dało się zauważyć. Spersonalizowane rekomendacje zakupów w witrynach e-commerce idą w parze z zastosowaniem sztucznej inteligencji i machine learning do lepszej prezentacji „uszytej na miarę” oferty.
Z podobnych mechanizmów korzystają tak mocno rozwijające się w czasie pandemii portale streamingowe. Te platformy to niezwykle rozbudowane projekty dające użytkownikowi mnóstwo możliwości konfiguracji. Odtwarzanie w różnych językach, z napisami lub bez napisów, z lektorem czy dubbingiem, podpowiedzi repertuaru, promocja tytułów, a przede wszystkim bardzo użyteczny i przyjazny interfejs i miły dla oka layout. Aż chce się zostać w domu i korzystać.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2022 roku
Każda witryna czy aplikacja powinna przede wszystkim spełniać potrzeby użytkowników, być prosta i łatwa w użyciu, a swoim wyglądem wzbudzać zaufanie. Ale to, co jest dodatkowym elementem podkreślającym jej użyteczność, to np. dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dlatego ostatnio coraz popularniejszy ciemny motyw z kontrastowymi kolorami jest nie tylko „fajnym bonusem”, ale zapewnia lepszą widoczność niektórym użytkownikom niedowidzącym, a także zmniejsza zużycie energii. To ważny wyróżnik w czasie walki z wkluczeniami czy daniem o ochronę środowiska.
Kolejnym trendem widocznym już dziś jest projektowanie 3D i animacje. Wcześniej ta technologia była przeszkodą dla wielu projektantów i programistów, ponieważ mogła spowolnić ładowanie stron internetowych lub aplikacji. Start technologii 5G zapewnia większą prędkość transmisji danych, dzięki czemu użytkownicy mogą mieć dostęp do plików, dokumentów i aplikacji, w tym animacji 3D bez większych opóźnień.
Na koniec największa zagadka i wydarzenie, o którym wiemy już dziś, ale jego rozwój i zastosowanie to wyzwanie na kolejne lata – metaverse. Wirtualny świat, w którym będziemy połączeni dzięki technologii cyfrowej. To ma być nowy wymiar internetu. Dziś jest on raczej jednowymiarowym doznaniem, które wykorzystujemy do sprawdzania wiadomości, aktywności w social mediach, oglądania wideo, zakupów czy rozmów za pomocą komunikatorów. Metaverse ma wykorzystywać technologię AR i VR. Zamiast „oglądać internet”, użytkownicy będą mogli w nim być i zarazem go tworzyć, a ich działanie w wirtualnym świecie będzie miało określony skutek w tym realnym. I właśnie o tym przekonamy się w kolejnych latach.