Poniższy artykuł pochodzi z kwartalnika „Deweloper&Marketing nr 3/2020”.
Format wideo jest skutecznym sposobem na dotarcie do odbiorcy z przekazem w wielu wykorzystywanych w komunikacji kanałach. Film lepiej angażuje odbiorcę niż zwykły tekst czy zdjęcia.
Zobacz również
Dla branży nieruchomości wideo może być szczególnie istotne – znacząco wpływa na podniesienie konkurencyjności prezentowanej oferty i pomaga lepiej oddać charakter, wystrój i przestrzeń nieruchomości niż zdjęcia. Pokazuje ją potencjalnym klientom o wiele bardziej szczegółowo, lepiej oddając stan rzeczywisty, a także pozwala szybko omówić wybrane aspekty z nią związane. Z jednej wideo marketing strony pomaga generować więcej leadów, a z drugiej istotnie wpływa na budowanie świadomości marki i jej produktów i zwiększenie zaangażowanie odbiorców. Dlatego też aż 87% firm wykorzystuje wideo w swoich działaniach marketingowych, natomiast 83% marketerów uważa, że wideo zapewnia im dobry wskaźnik zwrotu z inwestycji*.
Jakie treści wideo można wykorzystać w branży nieruchomości?
Prezentacja nieruchomości
Wideo może przede wszystkim służyć do lepszego przedstawienia nieruchomości potencjalnemu klientowi. W tego typu filmach należy dokładnie pokazać całą nieruchomość, a także opowiedzieć o każdym jej aspekcie, w tym np. o wyposażeniu. Warto również pokazać najbliższą okolicę nieruchomości, jej walory, jak się prezentuje i jakie udogodnienia oferuje mieszkańcom – może to przekonać potencjalnego klienta do bliższego przyjrzenia się i zainteresowania wybraną ofertą. Dobrym rozwiązaniem jest także stworzenie historii dla danej inwestycji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Wraz z filmem prezentującym nieruchomość można zaoferować klientowi interaktywną wycieczkę po niej, jako interaktywne wideo 360%. Dzięki temu będzie on miał możliwość samodzielnego zobaczenia całej nieruchomości i wszystkich aspektów, które go interesują.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Treści poradnikowe
Format ten skupia się na edukowaniu, udzielaniu porad i przeprowadzeniu odbiorcy krok po kroku przez daną czynność związaną z rynkiem nieruchomości. Poprzez poradniki w formie wideo można edukować potencjalnych klientów na temat rynku oraz samego procesu kupna czy sprzedaży nieruchomości, a także wiążących się z tym kwestii, chociażby kredytowych czy prawnych i formalnych. Treści powinny także odpowiadać na najczęściej zadawane przez klientów pytania i rozwiązywać różne problemy, z którymi się oni borykają.
W celach edukacyjnych sprawdzają się również webinary, wideo spotkania na żywo z odbiorcami. Dzięki nim można bezpośrednio poinformować o szczegółach danych inwestycji, a odbiorcy mają szansę zadać nurtujące ich pytania i uzyskać natychmiastową odpowiedź od eksperta.
Należy pamiętać, że wideo nie musi być skierowane jedynie do potencjalnych klientów. Dzięki tej formie można także dzielić się wiedzą z innymi przedstawicielami branży nieruchomości i nie tylko, budując w ten sposób wizerunek eksperta. Wideo mogą być także skierowane do przyszłych pracowników firmy, np. w celach rekrutacyjnych, i pokazywać kulturę pracy w firmie.
Wideo testimoniale
Forma wideo, w której pokazani są rzeczywiści klienci firmy i ich doświadczenia z obcowania z produktem. Ma to na celu zwiększenie autentyczności przekazu i wzbudzenie w kliencie zaufania do firmy, co w branży nieruchomości jest niezwykle istotne. Warto, aby w ramach tego typu filmów zadowoleni konsumenci powiedzieli, jak się czują po zakupie, jak oceniają go z perspektywy czasu (np. po kilku miesiącach), czy polecają produkt i firmę, jak oceniają obsługę klienta.
Vlogi
W ramach vloga można z jednej strony pokazać życie wewnątrz firmy, sylwetki osób, które za nią stoją, a z drugiej stopniową realizację swoich inwestycji, np. dzienniki z budowy.
Pokazanie firmy od wewnątrz może pomóc potencjalnym klientom ją poznać i przekonać się do niej. Tutaj warto skupić się także na przedstawieniu konkretnych agentów nieruchomości i wytłumaczyć klientowi, dlaczego powinien wybrać właśnie ich i firmę.
Z kolei prowadzenie dziennika budowy w formie wideo pozwoli klientom danej inwestycji być na bieżąco z jej realizacją i zobaczyć, jak krok po kroku powstaje ich przyszłe miejsce zamieszkania.
Oprócz powyższych przykładów tworzone treści mogą być także w formie relacji z wydarzeń (np. dni otwarte, targi), czy w formule bardziej lifestyle’owej, jednak dalej dotyczącej zagadnień związanych z branżą nieruchomości.
Gdzie dystrybuować treści wideo?
Dystrybucja wideo jest niezwykle istotna, ponieważ nawet najlepiej stworzony film mija się z celem, jeśli nie trafi do właściwych odbiorców.
Strona www i serwisy z ogłoszeniami
Filmy prezentujące nieruchomości można przede wszystkim zamieścić na stronie firmy w sekcji z ofertami, natomiast wideo dotyczące firmy i jej pracowników – w sekcji „o firmie”. Pozostałe filmy warto cyklicznie publikować w ramach prowadzonego firmowego bloga. Wideo pokazujące nieruchomości koniecznie powinny się również znaleźć w opisach ofert, publikowanych na różnych portalach z ogłoszeniami z rynku nieruchomości.
Filmy mogą być również dystrybuowane drogą e-mail. Przydatne w tym przypadku może być posegmentowanie bazy e-mailowej, dzięki czemu łatwiej będzie trafić z odpowiednim przekazem do konkretnej osoby. Przykładem może być powiadamianie klientów o nowych inwestycjach czy zmianach w ofercie przy pomocy wiadomości zawierających w treści krótkie wideo.
Social media
Media społecznościowe skupiają miliony użytkowników i są idealnym kanałem do dystrybucji treści wideo. Niezależnie od formy, wideo można zamieszczać na takich platformach social mediowych jak YouTube i Facebook.
YouTube jest drugą co do wielkości wyszukiwarką internetową na świecie. Dzięki prowadzeniu kanału wideo w tej platformie można zapewnić dodatkową szansę na znalezienie firmy i jej oferty przez potencjalnego klienta, poszukującego w internecie odpowiedzi na pytania dotyczące nieruchomości. Dodatkowo treści zamieszczane na YouTubie pokazują się w wynikach wyszukiwania w Google. W ramach tej platformy można zamieszczać wideo dowolnej długości.
Facebook natomiast jest obecnie jedną z najpopularniejszych platform społecznościowych. W ramach prowadzonego na nim firmowego profilu można zamieszczać dowolne treści wideo, bez ograniczenia ich długości. Warto pamiętać, że platforma odnosi się przychylniej do filmów zamieszczanych na niej bezpośrednio jako post niż do wideo zamieszczonego w postaci linku kierującego do zewnętrznego serwisu.
Serwisem społecznościowym, którą również warto wziąć pod uwagę jest LinkedIn. Dobrym rozwiązaniem jest zamieszczenie filmu o firmie w jej opisie na platformie, a także publikowanie w jej ramach cyklicznie prowadzonych vlogów dotyczących przedsiębiorstwa, jego pracowników oraz nowych inwestycji. LinkedIn umożliwia zamieszczanie wideo o długości do 10 minut.
Pozostałe platformy, jak Instagram czy Twitter charakteryzują się możliwością publikacji wyłącznie krótkich filmów. Dlatego też w ramach tych kanałów warto publikować skróty z dłuższych filmów i kierować do pełnych wersji np. poprzez link w opisie posta.
Dystrybucję filmów w różnych kanałach warto także wesprzeć działaniami reklamowymi. Większość platform społecznościowych umożliwia płatną promocję treści w nich zamieszczanych, co może znacząco pomóc w dotarciu do odpowiedniej grupy docelowej.
Wideo dla każdego
Wideo jest formatem treści, na który firmy z branży nieruchomości powinny obecnie mocno postawić. Produkcja filmu dobrej jakości, przy obecnym rozwoju technologicznym, jest znacznie mniej skomplikowana i kosztowna niż kiedyś. Firmy mogą na własną rękę nagrywać wideo czy to przy pomocy, chociażby zwykłego aparatu cyfrowego czy telefonu komórkowego. Jednak należy tu mieć na uwadze, że bez doświadczenia stworzenie w ten sposób filmu dobrej jakości może wymagać sporo czasu, a także serii licznych prób i błędów. Dlatego przy jego tworzeniu warto zastanowić się nad współpracą z agencją wyspecjalizowaną w wideo marketingu. Wówczas mamy pewność, że film zostanie przygotowany przez doświadczonych specjalistów, realizacja będzie mniej czasochłonna, a samo nagranie dopracowane pod każdym względem.
*Raport: wyzowl, „The State of Video Marketing 2019”
Powyższy artykuł pochodzi z kwartalnika „Deweloper&Marketing nr 3/2020”. Więcej informacji na temat marketingu w branży nieruchomości znajdziesz na stronie DeweloperMarketing.pl