Posprzątanie kraju od Tatr po Bałtyk było zawsze marzeniem Stowarzyszenia Czysta Polska. W roku jubileuszowej, dziesiątej edycji Czystych Tatr, ten sen staje się rzeczywistością. Dzięki współpracy z trzema strategicznymi partnerami, już 28 sierpnia, po raz pierwszy odbędzie się akcja Czysty Bałtyk. To wielkie wydarzenie edukacyjne, w którym sprzątanie ok. 100 km plaż będzie połączone z całodniową konferencją na temat ekologicznych problemów naszego morza.
– Ten rok jest dla nas wyjątkowy – mówił założyciel Stowarzyszenia Czysta Polska, Rafał Sonik. – Po raz dziesiąty posprzątamy z naszymi wolontariuszami Tatry. Poczuliśmy, że mając za sobą dekadę doświadczeń musimy zrobić coś więcej. Poszerzyć nasze działania o inne części kraju. Dzięki naszym fantastycznym partnerom możemy po raz pierwszy zorganizować Czysty Bałtyk i wyruszyć z misją edukacji ekologicznej również na północny kraniec Polski. Planujemy wyjątkowe wydarzenie, bo sprzątanie plaż będzie połączone z konferencją poświęconą ochronie ekosystemów bałtyckich – dodał Rafał Sonik.
Zobacz również
Idea nowego wydarzenia zrodziła się w ramach grupy, którą można nazwać „drużyną Bałtyku”. Sieć sklepów Biedronka oraz marka Garnier połączyły siły już wcześniej, wspierając stowarzyszenie przy poprzedniej edycji Czystych Tatr. Dodatkową wartość do zespołu wniósł United Nations Global Compact – największa na świecie inicjatywa skupiająca zrównoważony biznes. Założona w 2000 roku przez sekretarza ONZ Kofi Anana zrzesza obecnie ponad 10 000 członków.
Dzięki zaangażowaniu UNGC, które jest współorganizatorem wydarzenia, sprzątaniu plaż towarzyszyć będzie konferencja. Podczas poszczególnych paneli dyskusyjnych zostaną poruszone najważniejsze problemy dotyczące czystości Morza Bałtyckiego, a uczestnicy postarają się omówić kluczowe kwestie i wskazać możliwe rozwiązania. Całość będzie transmitowana na żywo poprzez kanały partnerów wydarzenia. W tym samym czasie wolontariusze wyruszą na plaże na Półwyspie Helskim, a kolejnego dnia w Trójmieście, by zebrać pozostawione tam przez turystów śmieci. Jak jednak przeciwdziałać pojawianiu się kolejnych odpadów?
– Sklepy sieci Biedronka każdego dnia obsługują ponad 4 miliony klientów niemal w każdym zakamarku Polski. I realizując nasze zobowiązania społeczne robimy wszystko, żeby każdy z tych zakamarków był czysty. Kolejnym krokiem do tego jest tegoroczny rozwój naszej akcji wspólnie z fantastycznymi partnerami o nadbałtyckie plaże. Ale tych kroków w Biedronce robimy więcej – począwszy od aktywnego uczestnictwa w Polskim Pakcie Plastikowym, przez konsekwentne umieszczanie kolorowych piktogramów segregacji na opakowaniach produktów marek własnych Biedronki, aż po inwestycje w kosze i wózki sklepowe powstające w 25% z tworzywa pozyskanego w wyniku recyklingu lin i sieci rybackich wyłowionych m.in. z Morza Bałtyckiego. Głęboko wierzymy w to, że czysta Polska jest możliwa, oczywiście dzięki wsparciu naszych klientów – komentuje Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji i CSR sieci Biedronka.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Tatry i Bałtyk to bezsprzecznie dwa piękne i niezwykle cenione przez nas zakątki Polski. Czy potrafimy jednak szanować to piękno? Czy myślimy o naszych dzieciach i wnukach, starając się by pozostawić te miejsca takimi, jakimi je znamy? Każdy z nas jest odpowiedzialny za to w jaki sposób korzysta z natury. Inicjatywy Stowarzyszenia Czysta Polska i jej partnerów mają o tym przypominać.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Jako światowy lider wśród marek kosmetycznych od lat działamy w imię natury i piękna – tak naszego jak i planety. Jednym z naszych zielonych zobowiązań w ramach strategii Green Beauty jest działanie na rzecz odpowiedzialnego gospodarowania tworzywami sztucznymi. Podeszliśmy do tego tematu dwutorowo. Z jednej strony stopniowo wykluczamy użycie „vergin plastic” z opakowań naszych produktów, na przykład poprzez wprowadzanie na bieżąco kosmetyków w opakowaniach, których materiał pochodzi z recyklingu i nadaje się do ponownego przetworzenia. Planujemy, by do 2025 r. wszystkie produkty Garnier były wytwarzane bez użycia tworzyw pierwotnych oraz zdatne do ponownego wykorzystania, recyklingu lub kompostowania. Z drugiej strony podjęliśmy walkę z zanieczyszczeniami plastikiem, który został już wyprodukowany i zalega w środowisku jako odpad. Dlatego globalnie od 30 lat uczestniczymy w corocznym Międzynarodowym Sprzątaniu Wybrzeża Ocean Conservancy, największym na świecie przedsięwzięciu wolontariuszy na rzecz walki z zanieczyszczeniami plastikiem oceanicznym. A lokalnie dołączyliśmy do Stowarzyszenia Czysta Polska, z którym będziemy sprzątać Polskę od Tatr po Bałtyk. Wierzymy, że wspólne działania mogą mieć wpływ na globalne zmiany – komentuje Katarzyna Chaber, Communication Director CPD L’Oréal Polska.
Nieoficjalna „drużyna Bałtyku” rośnie w siłę, bo dołączają do niej również liczni ambasadorzy ze świata kultury, sportu i mediów. W tym gronie znaleźli się m.in: Filip Chajzer, Aleksandra Popławska, Agnieszka Więdłocha, Katarzyna Bujakiewicz, Gromee, czy znani trenerzy Ada Palka oraz Qczaj. Inicjatywę wspierają również twórcy internetowi. Youtuberzy oraz tikotokerzy mają ogromny wpływ na młodych ludzi oraz ich postawy i postrzeganie świata. Na swoich kanałach będą podnosić świadomość ekologiczną i zwracać swoim fanom uwagę na problemy środowiska naturalnego. Środowiska, które musimy chronić, bo bez niego nie będziemy w stanie przetrwać na Ziemi.
Akcja Czysty Bałtyk odbędzie się w ostatni weekend sierpnia. Zostanie posprzątanych około 100 km plaż oraz ich okolice. W piątek, 27 sierpnia zaplanowano zbieranie śmieci na Półwyspie Helskim oraz część konferencyjną. W sobotę 28 sierpnia Stowarzyszenie Czysta Polska wraz z partnerami przeniosą swoje działania na plaże Trójmiasta. Wolontariusze mogą już teraz rejestrować się za pośrednictwem strony www.czystapolska.org.pl. Wcześniej, 31 lipca odbędzie się 10. edycja akcji „Czyste Tatry”, na którą również wciąż trwają zapisy.