Włochy planują wprowadzenie podatku od ultra-fast fashion

Włochy planują wprowadzenie podatku od ultra-fast fashion
Włochy przygotowują ustawę, która wprowadzi podatek dla ultra-fast fashion oraz nałoży na producentów obowiązek recyclingu i odpowiedzialności za środowisko naturalne. To kolejny kraj w Europie, który zdecydował się na ten krok.
O autorze
1 min czytania 2025-10-20

Branża mody we Włoszech alarmuje, że napływ tanich produktów „ultra-fast fashion” z Chin zagraża lokalnym producentom i niszczy wartości związane z hasłem „Made in Italy”. Wskaźnik użytkowania platform e-commerce oferujących zaniżone ceny odzieży czy dodatków (m.in. już 22,8 mln użytkowników samej aplikacji Shein we Włoszech) – wyraźnie pokazuje skalę problemu.

– Przedstawimy rozwiązanie mające na celu zwalczanie zjawiska ultraszybkiej mody: inwazji tanich produktów zagranicznych, które szkodzą naszym producentom i narażają konsumentów na ryzyko – tłumaczy Adolfo Urso, włoski minister przemysłu.

Kluczowe elementy planowanych regulacji

Wśród najważniejszych założeń planowanej zmiany w prawie mają się znaleźć: dodatkowy podatek dla producentów mody typu ultra-fast, a także nałożenie na producentów nowych obowiązków.

Podatek oraz opłata dla producentów

Projekt przewiduje nałożenie dodatkowego podatku na produkty ultra-fast fashion – zarówno importowane, jak i produkowane lokalnie. Ponadto wdrożony zostanie system Extended Producer Responsibility (EPR), który nałoży na producentów obowiązek przejęcia kosztów zbierania, sortowania i recyklingu masowo produkowanych, a następnie wyrzucanych tekstyliów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ochrona pracowników i łańcucha dostaw

Co więcej, działania mają objąć także segment odpowiedzialności społecznej. W łańcuchach dostaw ujawniono bowiem naruszenia praw pracowniczych przez luksusowe marki – co dodatkowo motywuje rząd do dynamicznego działania.

Skutki dla rynku i marketingu w branży modowej

Dla marek modowych – zarówno luksusowych, jak i fast-fashion – zmiany oznaczają konieczność reorganizacji strategii:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • kampanie marketingowe i komunikacja będą musiały uwzględniać aspekt środowiskowy i etyczny,
  • produkty ultra-fast fashion mogą stać się droższe lub mniej dostępne, co z kolei może spowodować przesunięcia w segmencie konsumenckim,
  • wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia silniejszego nacisku na transparentność pochodzenia i warunków produkcji.

Wcześniej wojnę modzie typu ultra-fast fashion wypowiedziała już Francja.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Włochy mówią STOP modzie ultra-fast

Włochy stawiają konsekwentny krok przeciwko dominacji taniej, szybko produkowanej odzieży importowanej. Projekt opodatkowania ultra-fast fashion i wprowadzenie odpowiedzialności producenta pokazują, że moda już nie jest tylko kwestią trendu – to także kwestia polityki, środowiska i komunikacji marki w erze świadomego konsumenta.

PS SHEIN we Francji z karą 40 mln euro za celowe wprowadzanie klientów w błąd