Branża mody we Włoszech alarmuje, że napływ tanich produktów „ultra-fast fashion” z Chin zagraża lokalnym producentom i niszczy wartości związane z hasłem „Made in Italy”. Wskaźnik użytkowania platform e-commerce oferujących zaniżone ceny odzieży czy dodatków (m.in. już 22,8 mln użytkowników samej aplikacji Shein we Włoszech) – wyraźnie pokazuje skalę problemu.
– Przedstawimy rozwiązanie mające na celu zwalczanie zjawiska ultraszybkiej mody: inwazji tanich produktów zagranicznych, które szkodzą naszym producentom i narażają konsumentów na ryzyko – tłumaczy Adolfo Urso, włoski minister przemysłu.
Zobacz również
Kluczowe elementy planowanych regulacji
Wśród najważniejszych założeń planowanej zmiany w prawie mają się znaleźć: dodatkowy podatek dla producentów mody typu ultra-fast, a także nałożenie na producentów nowych obowiązków.
Podatek oraz opłata dla producentów
Projekt przewiduje nałożenie dodatkowego podatku na produkty ultra-fast fashion – zarówno importowane, jak i produkowane lokalnie. Ponadto wdrożony zostanie system Extended Producer Responsibility (EPR), który nałoży na producentów obowiązek przejęcia kosztów zbierania, sortowania i recyklingu masowo produkowanych, a następnie wyrzucanych tekstyliów.
Ochrona pracowników i łańcucha dostaw
Co więcej, działania mają objąć także segment odpowiedzialności społecznej. W łańcuchach dostaw ujawniono bowiem naruszenia praw pracowniczych przez luksusowe marki – co dodatkowo motywuje rząd do dynamicznego działania.
Apps in ChatGPT: nowy krok OpenAI [OPINIE]
Skutki dla rynku i marketingu w branży modowej
Dla marek modowych – zarówno luksusowych, jak i fast-fashion – zmiany oznaczają konieczność reorganizacji strategii:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- kampanie marketingowe i komunikacja będą musiały uwzględniać aspekt środowiskowy i etyczny,
- produkty ultra-fast fashion mogą stać się droższe lub mniej dostępne, co z kolei może spowodować przesunięcia w segmencie konsumenckim,
- wzrasta prawdopodobieństwo wystąpienia silniejszego nacisku na transparentność pochodzenia i warunków produkcji.
Wcześniej wojnę modzie typu ultra-fast fashion wypowiedziała już Francja.
Włochy mówią STOP modzie ultra-fast
Włochy stawiają konsekwentny krok przeciwko dominacji taniej, szybko produkowanej odzieży importowanej. Projekt opodatkowania ultra-fast fashion i wprowadzenie odpowiedzialności producenta pokazują, że moda już nie jest tylko kwestią trendu – to także kwestia polityki, środowiska i komunikacji marki w erze świadomego konsumenta.