Woda pieczą otoczona – Kasztelan podsumowuje efekty prośrodowiskowego programu

romocja proekologicznych zachowań, zwiększenie świadomości na temat przyczyn suszy i walorów małej retencji oraz realizacja zielonych inicjatyw ze stworzeniem ogrodu deszczowego na czele. Marka Kasztelan podsumowuje pierwszą odsłonę programu „Pieczą Otaczamy”.
O autorze
2 min czytania 2020-12-09

Otaczająca nas natura to największy skarb, który nie może istnieć bez wody. Mając świadomość, że jej deficyt i związana z nim susza to powracający problem, marka Kasztelan zainaugurowała program „Pieczą Otaczamy”. Celem prośrodowiskowej inicjatywy jest zwiększenie świadomości ekologicznej Polaków nt. odpowiedzialnego gospodarowania wodą. Pierwsza edycja została właśnie zakończona. 

– Program „Pieczą Otaczamy” wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Grupy Carlsberg „Together Towards ZERO”, której jednym z czterech kluczowych celów jest ZERO marnowania wody. Poprzez program, chcemy zwrócić uwagę, że należy świadomie dbać o wodę, bo jej zasoby są ograniczone. Cieszymy się, że program spotkał się z dużym zainteresowaniem. Tylko wspólnym wysiłkiem możemy poprawić stan środowiska – mówi Beata Ptaszyńska-Jedynak, dyrektor ds. korporacyjnych w Carlsberg Polska.

Z kasztelańskim rodowodem

Koncepcja programu „Pieczą Otaczamy” odwołuje się do postaci kasztelana, czyli urzędnika, który „otaczał pieczą” podległy mu gród. By promować prośrodowiskowe zachowania, marka stworzyła  „Kasztelański Poczet Obyczajów” – zbiór prostych ekozasad, które może wdrożyć każdy z nas. Poczet i informacje, w jaki sposób chronić zasoby wodne można znaleźć na stronie www.pieczaotaczamy.pl. Marka, chcąc udowodnić, że żyć #PoKasztelańsku może każdy z nas, zorganizowała ekologiczny konkurs z portalem Asz Dziennik. Jego uczestnicy zgłaszali pomysły na działania, jak oszczędzać wodę i przeciwdziałać suszy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Łap deszczówkę Waść!

W programie „Pieczą Otaczamy”, marka Kasztelan skupiła działania na rodzimym Sierpcu. Aby promować ekologiczne zachowania, zorganizowano konkurs „Deszczówkę Waść Łap”, w ramach którego mieszkańcy miasta i powiatu mogli wygrać stągwie, czyli zbiorniki do magazynowania deszczówki. Mieszkańcy zgłosili ponad 170 kreatywnych odpowiedzi. Do autorów 30 najlepszych trafiły stylowe nagrody z logo programu. Marka, chcąc promować postawy ekologiczne wśród całej społeczności Sierpca, przekazała również kilkanaście stągwi do podłączenia przy budynkach użyteczności publicznej. Jedna z nich stanęła przy Urzędzie Miasta Sierpc.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Niezwykle nas cieszy, że w parze z takim partnerem jak Kasztelan udało nam się wdrożyć tak ważną i szlachetną inicjatywę. Mamy świadomość, że walka o środowisko naturalne to walka nas wszystkich – samorządów, mieszkańców, przedsiębiorstw. Wysokie zainteresowanie akcją to dowód na odpowiedzialność sierpczan i dobry prognostyk na przyszłość – mówi Jarosław Perzyński, burmistrz Miasta Sierpc.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ogród deszczowy w Sierpcu

Rodzinne miasto Kasztelana wzbogaciło się nie tylko o kilkadziesiąt stągwi, ale i funkcjonalną i estetyczną zieloną inwestycję. W centrum miasta, przy zabytkowym Ratuszu, powstał ogród deszczowy, który stworzyła  Fundacja alter eko. Ogród to przykład małej retencji, czyli rozwiązania pozwalającego skutecznie gospodarować wodą opadową i przeciwdziałać skutkom suszy. Tego, że ogród deszczowy to dobre rozwiązanie dla Sierpca, dowiodła ekspertyza wykonana przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

Ogród powstał z wykorzystaniem specjalnie dobranych roślin hydrofilnych. Wyróżniają się one odpornością na okresowe zalewanie i przesuszanie, a także tym, że ich korzenie lub kłącza zatrzymują obecne w wodzie zanieczyszczenia. Woda opadowa zasilająca ogród doprowadzana jest do niego dzięki rynnom połączonym ze specjalnymi, umieszczonymi w ogrodzie donicami. Wykorzystane rośliny obecnie zakorzeniają się, by wiosną ogród mógł rozkwitnąć i w pełnej krasie cieszyć oczy mieszkańców Sierpca.

Kasztelańska ekoedukacja

Chcąc zwiększyć świadomość na temat zjawiska suszy i zachęcić do ochrony wody, Kasztelan przeprowadził  szereg działań w mediach elektronicznych i społecznościowych. Wśród nich znalazły się artykuły edukacyjne nt. roli wody i sposobów jej ochrony oraz  konkursy, w których do wygrania były butelki filtrujące wodę z wkładem węglowym.

– Zainteresowanie, z jakim spotkała się pierwsza edycja programu „Pieczą Otaczamy”, pozwala patrzeć w przyszłość z optymizmem. Chcemy uświadamiać, jak wiele w kwestii ochrony natury zależy od postaw i wyborów każdego z nas. Wierzymy, że z każdym rokiem grono „kasztelanów” stojących na straży środowiska będzie się powiększać – mówi Beata Ptaszyńska-Jedynak, dyrektor ds. korporacyjnych w Carlsberg Polska.