O tajniki współpracy z influencerami zapytaliśmy Wojtka Kardysia – eksperta w dziedzinie komunikacji internetowej, social mediów, digital marketingu, e-PR i personal brandingu w 9. odcinku video podcastu Sales&Marketing Power by Pluxee.
Influencerzy – gwarancja lojalności?
Gdy popatrzymy na wyniki badań najbardziej szanowanych zawodów, influencerzy znajdują się na szarym końcu listy. Mówiąc delikatnie: w ogólnym odbiorze społecznym nie przepadamy za nimi. Jednocześnie inne badania pokazują, że influencerzy… przyciągają i sprzedają. Problem zaczyna się wtedy, kiedy sprzedają wszystko i wszystkim, zamieniając swoje profile w social mediach w… słupy reklamowe. Nie myślą przy tym o swoim targecie i swoim wizerunku wśród followersów. To podejście jest bardzo krótkofalowe.
– Ludzie jednak nadal będą lojalni wobec influencerów – twierdzi Wojtek Kardyś i opowiada, skąd wynika ta rozbieżność: z jednej strony lojalność, z drugiej deklaracje o braku sympatii.
Co (i czy?) Pandora Gate zmieniła coś w świecie influencerów?
Według Wojtka Kardysia – nie. Wszyscy o niej słyszeli, ale po chwilowym rozgłosie świat influencerów wrócił do normy. Osoby zamieszane w aferę powróciły do nagrywania, choć z mniejszymi zasięgami. Społeczeństwo jest takie, że dość szybko zapomina – mówi Kardyś.
Sposoby na sprawdzenie efektywności współpracy z influencerami
Pytanie o efektywność dość rzadko pojawia się w kontekście współpracy z influencerami – nawet w działach marketingu dużych firm. Osoby odpowiedzialne za wybór kierują się głównie liczbą followersów i interakcji. Nie sprawdzają przeszłości influencerów, tego, czy są „kryzysogenni” – mogą budzić kontrowersje. Dyrektorzy marketingu bazują głównie na Excelu – mówi Wojtek Kardyś.
To wszystko antyprzykłady współpracy z influencerami. Jak w takim razie postępować? Wojtek dzieli się kilkoma kluczowymi wskazówkami, które mogą pomóc w uniknięciu najczęściej popełnianych błędów. Podpowiada, jak dobrze przeprowadzić research i na co zwracać uwagę przy wyborze influencerów.
Jak zmienia się rynek influencerów?
Influencerzy nie działają już w pojedynkę. Mają już swoich menedżerów, a nawet całe agencje, które się nimi opiekują. Dlaczego? Bo stawka jest duża – rynek influencer marketingu w Polsce jest już wart kilka milionów złotych. Wielu chce uszczknąć z tego coś dla siebie. PR-owcy, marketingowcy wiedzą, że jeśli influencer będzie „kryzysogenny”, nie przyniesie im spodziewanego zysku.
Kariera influencera jak sinusoida
Wojtek Kardyś jest przekonany, że wszystko w internecie ma swoją falę wznoszącą i opadającą. Wymienia tu kilka przykładów twórców, którzy w przeszłości byli świetnie wypromowani, zdobywali najlepsze kontrakty, a obecnie są mało popularni.
Taka sinusoida na ścieżce influencerskiej kariery jest wymagająca także pod kątem psychicznym. Wojtek Kardyś zauważa tu potrzebę dbania o dobrostan psychiczny twórców – i zarzuca niektórym agencjom, że traktują swoich młodych podopiecznych jak „maszynki do zarabiania pieniędzy”, nie zwracając uwagi na ten aspekt.
Zadowolony influencer, zadowolona marka – jak osiągnąć taki efekt?
Częstym problemem jest brak autentyczności i naturalności w takiej współpracy. Influencer dostaje gotową treść do wstawienia w social mediach i instrukcje, jak ma wyglądać zdjęcie. Z drugiej strony – wielu z nich się na to godzi.
Współpraca z influencerami zawsze powinna być partnerska – podkreśla Wojtek Kardyś. Podpowiada, by traktować ich jak znajomych, z którymi wspólnie staracie się sprzedać produkt najlepiej, jak potraficie. Nic nie zastąpi też zwykłej rozmowy. Gdy marka da twórcy swobodę, efekty mogą pozytywnie zaskoczyć – bo przecież mamy do czynienia z ludźmi kreatywnymi, myślącymi nieszablonowo.
A może, zamiast szukać ambasadorów, lepiej tworzyć własnych?
Warto inwestować w influencerów in-house, początkowo nieznanych, ale stopniowo zwiększających swoje zasięgi. Wojtek Kardyś przekonuje, że takie rozwiązanie jest na dłuższą metę tańsze od współpracy z kolejnymi celebrytami internetowymi. Korzyści są tu wielostronne.
Influencerów można też… wygenerować. Takie możliwości daje AI. Póki co najpopularniejsze influencerki AI wykorzystuje się do promowania scamu. Wirtualny influencer to jednak zjawisko, któremu warto się przyglądać.
Jakie social media wybrać na działania brandingowe, a jakie na sprzedażowe?
Wojtek Kardyś szczególną uwagę zwraca na LinkedIn – naturalne miejsce dla influencerów B2B. To platforma, która z założenia ma gromadzić społeczność ekspertów lub ludzi chcących nimi być. Z tego powodu – a także dlatego, że publikuje się tam pod swoim prawdziwym imieniem i nazwiskiem – ten portal jest znacznie mniej „hejtogenny” niż np. Facebook czy Instagram. Do kogo może trafić influencer marketing na LinkedIn? Przede wszystkim do osób z kadry zarządzającej, a także do ekspertów z poszczególnych branż.
W wideo podcaście Wojtek omawia także, jakie działania warto prowadzić na Facebooku, Instagramie i TikToku oraz czym charakteryzują się te platformy.
Jak zaprojektować influencer marketing, który da satysfakcję i korzyści obu stronom? Posłuchaj całego odcinka video podcastu tutaj:
Artykuł oraz videocast powstały przy współpracy z Pluxee.
Zdjęcie główne: Pluxee
PS Tomasz Palak: Prawo „wtrąca się”, ale zawsze w dobrym celu
Prawo związane z działaniami internetowymi ciągle się zmienia – ale nie wszystkie zmiany mają charakter reaktywny. Niektóre przepisy wprost kształtują to, jak działa branża marketingowa. Przykładem jest prawo związane z konkursami i loteriami. O czym pamiętać i na co uważać, gdy organizuje się akcję wsparcia sprzedaży? Między innymi o to w videocaście Sales&Marketing Power by Pluxee zapytaliśmy Tomasza Palaka, radcę prawnego, prelegenta, autora artykułów poświęconych prawu w internecie.
PS2 Jacek Kotarbiński: Człowiek i technologia w świecie marketingu 5.0. Czy da się je połączyć?
W jaki sposób przeszliśmy od skupionego na firmach i markach marketingu 1.0 do opartego na wartościach i technologii marketingu 5.0? Jaką rolę w zmianach ogrywa sztuczna inteligencja i jak zmienia ona realia pracy w marketingu?