Głównym elementem kampanii „Words Are Permanent” są materiały graficzne, które prezentują wytatuowane dzieci. Nie są to jednak tatuaże mające zdobić ciało najmłodszych. To prawdziwe komentarze kierowane do młodych ludzi online i zamienione je w przyciągające wzrok, trwałe tatuaże umieszczone na twarzach. Co ważne, wszystkie dziecięce wizerunki powstały przy użyciu sztucznej inteligencji i nie mają swoich odpowiedników w rzeczywistości.



Jak zauważają autorzy kampanii, napisanie komentarza online zajmuje zaledwie kilka sekund, ale może spowodować trwałe szkody u osoby, do której jest on kierowany. Ponadto aż 88% przedstawicieli generacji Z uważa, że korzystanie z mediów społecznościowych negatywnie wpływa na ich zdrowie psychiczne. Tak wysoki odsetek świadczy o tym, że w sieci wielu z nas nie czuje się bezpiecznie ani komfortowo.
– Ta kampania jest potężnym i prowokującym do myślenia przykładem długoterminowych skutków, jakie nadużycia online mogą mieć na młodych ludzi dzisiaj. Wzmacnia problem i wspiera nasze zaangażowanie w tworzenie bezpieczniejszego i bardziej inkluzywnego internetu dla wszystkich – wyjaśnia Scott Freeman, dyrektor generalny fundacji Cybersmile.
Pierwszy etap działań obejmował kreacje online, zaś drugi: reklamy out-of-home, drukowane (w tym m.in. na łamach The Standard) oraz wciąż na platformach społecznościowych. Organizacja Cybersmile od lat zajmuje się zwalczaniem wszelkich form nękania i nadużyć w internecie.
Za przygotowanie materiałów wizualnych odpowiadają Untold Studios oraz projektanci: Chrise Chapman, Scott Silvey i Esteban Calvo Marin. Realizacją kampanii „Words Are Permanent” zajęła się agencja adam&eveDDB London.
„Rówieśnicy – to nie jest zwykły program o hejcie”
Na hejt wśród młodych użytkowników internetu reaguje również Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, która stworzyła program dla szkół. Jak się okazuje, w Polsce aż 66% nastolatków w wieku 11–17 lat doświadcza przemocy ze strony rówieśników – fizycznej, psychicznej i online.
Aby powiedzieć „STOP” tej fali przemocy powstał profilaktyczny program „RÓWIEŚNICY”. Jego celem jest wzmacnianie kompetencji społecznych, budowanie świadomości i wyposażanie młodych ludzi w wieku od 13 do 16 lat w narzędzia potrzebne do reagowania. Program powstał we współpracy z ekspertami i ekspertkami w dziedzinach psychologii, pedagogiki oraz cyberbezpieczeństwa.
– Przemoc rówieśnicza to jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Badania pokazują, że jej doświadczanie wiąże się m.in. z czterokrotnie wyższym ryzykiem samookaleczeń młodych ludzi, zaburzeniami somatycznymi czy problemami edukacyjnymi i społecznymi. Skuteczna profilaktyka musi zaczynać się wcześnie – w szkole, w domu, w codziennych relacjach z dorosłymi, którzy potrafią zauważyć, usłyszeć i odpowiedzieć na sygnały ostrzegawcze – mówi Marta Skierkowska, wiceprezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Dedykowany szkołom w Polsce program „RÓWIEŚNICY” składa się z:
- 6-odcinkowego mini-serialu edukacyjnego „#SPOTTED”, który przedstawia historię grupy rówieśników mierzących się z hejtem i przemocą online,
- cyklu zajęć edukacyjnych – 10 scenariuszy zajęć, rozpisanych na 15 godzin lekcyjnych, które łączą teorię z praktyką,
- oraz podręcznika dla osób realizujących program – kompleksowego zestawienia materiałów merytorycznych z praktycznymi wskazówkami oraz procedurami reagowania w przypadku wystąpienia cyberprzemocy.
Zdjęcia: Ads of Brands