– Przebadaliśmy ponad 1500 marek obecnych na polskim rynku. Ocenialiśmy je pod kątem wyróżnialności, adekwatności, a także szacunku do marki i wiedzy o niej – wyjaśnia Jacek Młynarski, BAV Consulting Director.
Marki o najwyższej wyróżnialności w Polsce w 2013 r. to kolejno: Rafaello, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy oraz National Geographic. Wśród brandów najwyższej adekwatności (czyli dopasowaniu do potrzeb konsumentów) przewodzą: Polski Złoty, Polska (kraj) oraz sieć sklepów Biedronka. Z kolei najwyższym szacunkiem cieszą się: Wedel, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy i, mimo zakończenia kariery skoczka narciarskiego, Adam Małysz. Markami, o których Polacy w 2013 r. mają największą wiedzę, są: Polska (kraj), TVP 1 i TVN.
Zobacz również
Marka WOŚP osiągnęła bardzo wysokie rezultaty we wszystkich badanych kategoriach – zarówno pod względem wyróżnialności, adekwatności, szacunku jak i wiedzy. Jej wyniki pozwoliły przyznać marce WOŚP archetyp wojownika, co oznacza, że jej najsilniejsze cechy to m.in. marka zdrowa, wyjątkowa, z osiągnięciami, odpowiedzialna społecznie, najlepsza czy przyjazna.
Ogromnym zaskoczeniem była bardzo wysoka pozycja marki Przystanek Woodstock wśród ujętych po raz pierwszy w badaniu marek instytucji związanych z kulturą. Festiwal organizowany przez Wielką Orkiestrę zajął trzecią pozycję (na pierwszej pozycji znalazła się tutaj marka Polska, na drugiej – Muzeum Powstania Warszawskiego).
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Zaprezentowane wyniki badania to dla nas ogromny sukces – nie ukrywa radości Jurek Owsiak, Prezes Zarządu WOŚP – Pozycja serduszka Orkiestry w tym rankingu jest efektem ogromnej pracy jaką włożyliśmy w postrzeganie Fundacji w ciągu minionych 22 lat. I jeśli dziś nasza marka jest silniejsza od dziesiątek komercyjnych marek, które kreowane są przez profesjonalne działania wizerunkowe przy wsparciu naprawdę niemałych środków finansowych, to jest to ogromny powód do dumy i mobilizacja do dalszej pracy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Tegoroczna edycja organizowanego co trzy lata badania jest wspólnym przedsięwzięciem BAV Consulting, Young&Rubicam oraz Millward Brown. Badanie marek BrandAsset®Valuator obecne jest na światowym rynku od 1993 r. i obecnie obejmuje swoim zasięgiem ponad 800 tys. respondentów i ponad 50 tys. marek w 51 państwach. Badaniem polskim objęto marki dóbr i usług z blisko 100 kategorii rynkowych, a także marki instytucji i postaci ze świata polityki, działalności społecznej, kultury i sportu. Badaniem objęto też marki wybranych krajów, miast, wydarzeń i walut.
Więcej informacji na temat samego badania, oraz szczegółowy raport na temat kondycji najsilniejszych marek w Polsce znajdą Państwo na stronie internetowej Young&Rubicam.