WPP Media: Iga Świątek z największym Influence Powerem wśród wpływowych osób w polskim sporcie [RANKING]

WPP Media index influence sport Iga Świątek
WPP Media przedstawia ranking „Influence Power Index – najbardziej wpływowe gwiazdy polskiego sportu”. Iga Świątek zajęła w nim pierwsze miejsce, ale podium zaskakuje – drugie miejsce zajmuje Kuba Błaszczykowski, a trzecie Justyna Kowalczyk.
O autorze
2 min czytania 2025-11-25

Ranking powstał w oparciu o narzędzie Influence Power Index, stworzone przez markę Choreopgraph (WPP Media) w oparciu o autorską metodologię oraz szerokie badanie konsumenckie przeprowadzane na grupie kilkudziesięciu tysięcy respondentów.

 IPI analizuje influencerów na trzech poziomach:

  • celebrity score – mierzy skalę oddziaływania influencera, czyli jego rozpoznawalność, sympatię, wiarygodność i zainteresowanie, jakie wzbudza wśród odbiorców,
  • influence funnel – bada siłę relacji influencera z odbiorcami, analizując trzy poziomy zaangażowania: uwagę (czy ludzie śledzą jego działalność), eksperckość (czy jest uznawany za autorytet w swojej dziedzinie) oraz wpływ (czy jego opinie kształtują decyzje konsumentów),
  • brand link – ocenia dopasowanie influencera do wartości i celów marki, mierząc jego wizerunek w dziesiątkach wymiarów, takich jak autentyczność, zdrowy styl życia, oryginalność czy humor.

Wyniki rankingu Influence Power Index

Jak pokazuje ranking, Iga Świątek to obecnie najbardziej wpływowa z polskich gwiazd sportu, co nie jest może specjalnym zaskoczeniem, ale już pozostałe miejsca na podium mogą zaskakiwać. Drugie miejsce zajmuje Kuba Błaszczykowski, a trzecie – Justyna Kowalczyk. Oboje zakończyli swoje czynne sportowe kariery już dawno temu. Pierwszą piątkę rankingu zamykają Przemysław Babiarz i Anna Lewandowska. Robert Lewandowski, najlepszy polski piłkarz w historii, zajmuje dość odległe 8. miejsce. Co ciekawe, najwyżej „rozstawiony” siatkarz – Bartosz Kurek, znalazł się dopiero na 14. miejscu rankingu.

Już w pierwszej piątce zarysowuje się dość wyraźnie podział na trzy najważniejsze podgrupy najbardziej wpływowych osobistości polskiego sportu, mianowicie: czynnych sportowców, sportowców, którzy już zakończyli karierę, ale wciąż pozostają „znani i lubiani” oraz osoby związane ze sportem, a nie będące czynnymi zawodowymi sportowcami (trenerzy, komentatorzy, dziennikarze itp.)

Czołowa dziesiątka rankingu wygląda następująco:

1. Iga Świątek

2. Kuba Błaszczykowski

3. Justyna Kowalczyk

4. Przemysław Babiarz

5. Anna Lewandowska

6. Krzysztof Hołowczyc

7. Adam Małysz

8. Robert Lewandowski

9. Kamil Stoch

10. Ewa Chodakowska

    Jeśli zestawimy czołową dwójkę aktywnych sportowców to jest to „pojedynek” Iga Świątek vs Robert Lewandowski.

    – Oboje są oczywiście bardzo popularni, ale Iga Świątek cieszy się większą sympatią i zaufaniem publiczności. Świątek ma też mocniejszy wizerunek, co widać wyraźnie, gdy porówna się kilka bardziej szczegółowych wybranych atrybutów – komentuje Agata Chojnowska-Postek, Inisights Expert z zespołu Choreograph przynależącego do WPP Media.

    Dla porównania przyjrzyjmy się parametrom Aleksandry Mirosław, która w ubiegłym roku zdobyła dwa medale na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu i na fali tego sportowego sukcesu w 2025 roku wygrała doroczny plebiscyt „Przeglądu Sportowego”. Jako nowa postać w tym gronie (reprezentująca dodatkowo dość niszową dyscyplinę), nie ma jeszcze tak ustabilizowanej pozycji jak śledzone od lat gwiazdy sportu. Mimo to, zdążyła zaskarbić sobie sympatię i uznanie kibiców oraz uzyskała wysoki wynik IPI, wskazujący duży potencjał marketingowy (dający jej 17. miejsce w rankingu). Mirosław, ze swoim mocnym wizerunkiem i uwagą kibiców, stanowi znakomitą kandydatkę na potencjalną ambasadorkę marki, która chce być kojarzona z autentycznością, opanowaniem, ambicją czy aktywnością. 

    Pełna druga dziesiątka sportowego rankingu Influence Power Index wygląda następująco:

    11. Agnieszka Radwańska

    12. Marcin Gortat

    13. Łukasz Piszczek

    14. Bartosz Kurek

    15. Robert Kubica

    16. Wojciech Szczęsny

    17. Aleksandra Mirosław

    18. Natalia Kaczmarek

    19. Maciej Kurzajewski

    20. Patryk Chojnowski

    – Wybór influencera to nie tylko kwestia zasięgów. To decyzja, która wpływa na to, jak marka będzie postrzegana przez lata. Źle dopasowana współpraca, zaangażowanie osoby, która jest kontrowersyjna lub niewiarygodna, może negatywnie odbić się na wizerunku i zaufaniu do marki. Influence Power Index daje marketerom narzędzie, które pozwala podejmować decyzje oparte na faktach, a nie intuicji. Dzięki IPI można uniknąć współpracy z influencerami, którzy mają wysoki zasięg, ale niski wpływ, precyzyjnie dopasować ambasadora do wartości i celów swojej marki, a w efekcie zwiększyć ROI kampanii nawet o 50% – podsumowuje Agata Chojnowska-Postek.

    źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

    PS Ranking IMM i „Forbes Women”: Iga Świątek, Anna Lewandowska, Magda Linette to najcenniejsze sportsmenki w 2025 roku

    PS2 #NMInsights Tenis rośnie w siłę, ale Robert Lewandowski wciąż na szczycie: sportowe trendy w Polsce