Wsparcie najmłodszych zamiast świątecznych ozdób. Jak odpowiedzialnie organizować świąteczny czas w biznesie

Wsparcie najmłodszych zamiast świątecznych ozdób. Jak odpowiedzialnie organizować świąteczny czas w biznesie
Grudzień w biznesie to nie tylko czas dopinania projektów, tworzenia podsumowań i snucia planów na przyszłość. Grudzień to też czas radości, empatii i spojrzenia na drugiego człowieka. Trudno o lepszy moment, by zintegrować pracowników i wspólnie zrobić coś dobrego. Caritas Polska udowadnia, że minimalizowanie konsumpcjonizmu i skierowanie świątecznej energii na tory wsparcia potrzebujących opłaca się na wielu płaszczyznach.
O autorze
4 min czytania 2023-12-15

„Zdrowa dawka Bożego Narodzenia potrafi poprawić nastrój bez względu na przyczynę, która spowodowała jego pogorszenie” – Richard Paul Evans, Kręte ścieżki

Świąteczna gorączka panuje już od kilku tygodni. Sklepowe półki uginają się pod ciężarem propozycji prezentowych, w głośnikach słychać świąteczne przeboje, z każdego kąta uśmiechają się do nas Mikołaje i anioły. Jest głośno, kolorowo, z przepychem. A w tym wszystkim my – zabiegani, zmęczeni, z listą spraw do załatwienia i prezentów do kupienia w ręku. Dużo dzieje się i w pracy i w domu. Zbliża się zamknięcie roku – trzeba dowieźć wyniki, dopiąć większość projektów, przygotować się do podsumowania. Niełatwo się skupić, gdy w tyle głowy mamy logistykę związaną ze świątecznym wyjazdem, listę gości, zakup prezentów i cały harmonogram domowych porządków. 

Konsumpcjonizm to bolączka naszych czasów. Ciągle za czymś gonimy, tracąc z oczu to, co najważniejsze – uważność na drugiego człowieka. Grudzień jest pod tym względem szczególnie przewrotny. Z jednej strony natłok obowiązków spędza sen z powiek, z drugiej chcielibyśmy skupić się na bliskich, przeżyć Święta spokojnie i rodzinnie. To szalony czas, w którym pęd przeplata się z silną potrzebą zrobienia czegoś dobrego dla innych. I jest to możliwe – szczególnie, gdy mamy lidera. Osobę, która potrzebę tę zdefiniuje i zintegruje pozostałych. Doskonale widać to u naszych partnerów biznesowych, którzy od lat angażują się w świąteczne akcje Caritas Polska – mówi ks. dr Marcin Iżycki, Dyrektor Caritas Polska. 


Myślę, że gdyby zapytać pracowników firm, czy odczuwają radość ze wspólnego przygotowywania upominków dla potrzebujących rodzin, seniorów i osób z niepełnosprawnościami, odpowiedź byłaby jedna. Cieszymy się, że z roku na rok wzrasta świadomość polskich i międzynarodowych firm w temacie korzyści, płynących z pomocy bliźniemu jako grupa, współpracownicy, firma – dodaje ks. dr Iżycki. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Magia świąt – zasługuje na nią każdy z nas

Caritas Polska, największa organizacja społeczno-charytatywna w Polsce, wsparła w 2022 roku aż 47,5 tys. dzieci.  Pomoc zawsze jest dostosowana do potrzeb najmłodszych. To m.in. wakacyjne wyjazdy dla dzieci z rodzin niezamożnych w ramach komercyjnych turnusów, by zapobiegać nierównościom społecznym, zajęcia dodatkowe – wyrównawcze, ale i rozwijające talenty, dostęp do najnowszych narzędzi edukacyjnych w ramach działalności świetlic środowiskowych czy opieka psychologiczno-pedagogiczna na najwyższym poziomie. Wszystko po to, by miejsce urodzenia czy status materialny rodziny nie definiowały przyszłości dzieci. Darczyńcy realnie wpływają na poprawę statusu społecznego dzieci i młodzieży z niezamożnych rodzin przez cały rok, a w okresie świąt Bożego Narodzenia dodatkowo angażują się w specjalne inicjatywy.  

– Nasza codzienna praca nie byłaby tak efektywna, gdyby nie wsparcie naszych partnerów biznesowych, a są to w dużej mierze polskie i globalne przedsiębiorstwa, które wiedzą, jaki potencjał drzemie w dzieciach i z jakimi, codziennymi problemami wiele z nich musi się mierzyć. Wiedząc, jak wielka jest skala potrzeb, Caritas Polska wraz z nieocenionym wsparciem swoich partnerów biznesowych, od lat z sukcesami realizuje program Caritas Dzieciom. To skrojony na miarę program parasolowy, który kompleksowo zaspokaja potrzeby dzieci. W okresie świąt szczególnie zachęcamy do projektów cyklicznych, które sami organizujemy. Jesteśmy także otwarci na pomysły i propozycje naszych partnerów. Niejednokrotnie sami zgłaszają swoje inicjatywy, będące też nierzadko pomysłami pracowników. W ludziach kryją się niesamowite pokłady dobra. Wystarczy tylko je dostrzec i pielęgnować, dając możliwość zrobienia razem czegoś misyjnego, bezinteresownego i namacalnego – mówi Maja Winiarska, koordynatorka ds. współpracy z partnerami.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

To jakie korzyści płyną z zaangażowania przedsiębiorstwa w dużą, dobrze zorganizowaną, świąteczną akcję charytatywną, doskonale wie Generali. „Listy do Świętego Mikołaja” to wyjątkowa inicjatywa, realizowana oddolnie przez pracowników Generali dla dzieci z domów dziecka od wielu lat. Pracownicy, a nawet całe zespoły, w tym magicznym okresie robią wszystko, co w ich mocy, aby spełnić marzenia najmłodszych. W tym roku pod skrzydła pomocników Świętego Mikołaja dołączyli podopieczni z Domów Samotnej Matki, w których Generali wspólnie z Caritas realizuje program wsparcia mam „Dobry Początek”.   Wolontariusze Generali odpowiedzieli na ponad 140 listów! W poprzednich latach ich liczba również robiła wrażenie, a sama inicjatywa z roku na rok rośnie, niosąc uśmiech na twarzach tych, którzy potrzebują tego najbardziej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się


Szczęście, które mnożymy, dzieląc

Niezwykłe zaangażowanie i hojność pracowników – to dwa elementy, które wyraźnie wybijają się na pierwszy plan, gdy w organizacji planowane są akcje charytatywne. Wszyscy chcemy pracować w miejscu, które wypełnione jest pozytywną aurą i empatią. Świąteczne inicjatywy mają dwutorowy, pozytywny wpływ. Przede wszystkim, zgodnie z założeniem, niosą pomoc osobom w potrzebie – niezamożnym rodzinom, uchodźcom, ludziom starszym, schorowanym i samotnym. Drugą wartością jest wpływ na kulturę organizacji i relacje między pracownikami i kadrą zarządzającą. Zjednoczenie sił w słusznej sprawie zawsze pozytywnie wpływa na rozwój zespołu. W grudniu, gdy wszystkim udziela się świąteczna atmosfera, niesienie dobra jest naturalną potrzebą każdego z nas. 

Specjalne, świąteczne akcje są organizowane przez Caritas Polska już od 30 lat. Oprócz dostosowanych do potrzeb otoczenia projektów, organizowanych we współpracy z partnerami biznesowymi, Organizacja zachęca do pomocy także osoby prywatne. 

– Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom oznacza nadzieję na lepszy los dla setek tysięcy dzieci z rodzin potrzebujących wsparcia. W ramach 30. edycji akcji Caritas Polska przygotowała 1,5 mln świec, które zapłoną na wigilijnych stołach. Finansowanie wakacyjnego wypoczynku, posiłków, stypendiów oraz wsparcie dzieci w rehabilitacji i leczeniu – to główne cele, którym służą co roku środki zebrane dzięki dystrybucji świec Caritas, prowadzonej w ramach Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom – mówi ks. dr Marcin Iżycki, Dyrektor Caritas Polska.  

Akcję można wesprzeć, nabywając w parafiach Świecę Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom.  W całej Polsce urządzane są także lokalne spotkania wigilijne dla osób najuboższych, organizowane m.in. przez Caritas Diecezjalne. 

Caritas Polska pomaga najmłodszym przez cały rok. Sześć, skrupulatnie opracowanych projektów pomocowych, działających w ramach Caritas Dzieciom, jest odpowiedzią na potrzeby dzieci z polskich rodzin. Dzieje się to między innymi dzięki akcjom takim, jak: Skrzydła – wsparcie edukacyjne dzieci i młodzieży z rodzin ubogich lub patologicznych; Dwa talenty – wspomaganie rozwoju pasji utalentowanej młodzieży; Wakacyjna Akcja Caritas – organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży; Tornister Pełen Uśmiechu – wsparcie dzieci z ubogich rodzin w zakupie wyprawki szkolnej; Akademia Caritas Dzieciom – dzienna opieka w świetlicach środowiskowych; czy wsparcie podopiecznych w Domach Dziecka.

Dlaczego warto pomagać z Caritas?

Caritas Polska to największa w kraju instytucja wsparcia społecznego, działająca na rzecz rodzin, dzieci, seniorów, bezdomnych, uzależnionych, osób opuszczających zakłady penitencjarne, migrantów i uchodźców już od 33 lat. Wspomagając Caritas Polska, masz pewność, że twoja pomoc wykorzystana jest w najbardziej efektywny sposób, a wyniki działań dobroczynnych relacjonowane są w corocznych raportach. W tegorocznym badaniu „Top Marka”, zrealizowanym na zlecenie redakcji magazynu „Press” i PSMM Monitoring & More, Caritas Polska ponownie zwyciężyła w kategorii „Projekty charytatywne”. Działania Caritas były szeroko omawiane i komentowane w mediach tradycyjnych i cyfrowych, a także w social mediach. To pozwoliło już drugi rok z rzędu uzyskać pozycję lidera wśród projektów charytatywnych. Liczby mówią same za siebie! Tylko w 2022 roku Caritas przekazała na pomoc aż 320 mln złotych. Pomoc żywnościową w Polsce otrzymało 412 tys. osób. Aż 47,5 tys. dzieci otrzymało wsparcie materialne, edukacyjne i psychologiczne.