Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla Bolta opowiada Dominika Pęk, marketing manager Bolt.
Największy sukces w 2021 roku
2021 to kolejny trudny rok – z jednej strony przyzwyczailiśmy się do sytuacji pandemicznej i pracy zdalnej oraz ograniczeń jakie powodują, z drugiej musieliśmy stawić czoła nowym wyzwaniom… Konkurencja nie śpi, a nowe konkurencyjne usługi są stale uruchamiane na polskim rynku.
Można powiedzieć, że 2021 był rokiem rozwoju i skalowania naszych usług i zespołu – uruchomionych w 2020 roku, dostaw jedzenia z restauracji, miejskich wypożyczalni hulajnóg czy przygotowań do uruchomienia szybkich dostaw zakupów spożywczych Bolt Market.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
Biznesowo było to pozyskiwanie nowych talentów, dzięki odpowiedzialnemu zarządzaniu udało nam się utrzymać zespół w komplecie w 2020. Wyzwania, jakie postawił przed Boltem 2021 sprawiły, że nasza strona aż furczała od dodawania kolejnych ogłoszeń.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
Bolt od zawsze angażował się w dialog społeczny, dlatego najbliższe mojemu sercu są aktywacje, które to odzwierciedlają. Na początku roku uruchomiliśmy kategorię Green, czyli przejazdy elektrycznymi i hybrydowymi autami, przez tydzień oferując zniżki odpowiadające poziomowi zanieczyszczenia w polskich miastach.
Ale lubimy się też bawić! I tu na pewno interakcje z naszymi użytkownikami mają największą wartość.
Zrealizowaliśmy kampanię „outdoorową” na Instagramie, w której zapytaliśmy naszych obserwujących, w jakich sytuacjach przydaje się Bolt. Zebraliśmy najciekawsze odpowiedzi i stworzyliśmy z nich wielkie billboardy, które żyły tylko na Instagramie! Ten post miał największy wskaźnik eEngagement spośród wszystkich tegorocznych postów Bolta na social media.
Odpowiedzieliśmy także na trudy podróżowania w Łańcucie. Anna Mucha przepłaciła za niezrzeszoną taksówkę w Łańcucie, jadąc z Rzeszowa. Nie wiemy, ile osób jeździ do Łańcuta tak, jak Pani Mucha, ale jak ktoś jeździ, to obiecaliśmy mu zniżkę za udostępnienie zdjęcia w Łańcucie. Pani Mucha była zadowolona i nasi obserwujący też – Ci w Łańcucie skorzystali.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
229 naszych użytkowników i użytkowniczek chciało mieć swój własny billboard, choć tylko na Instagramie.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Cały czas skupiamy się na performance, zwiększeniu penetracji i to się nie zmieni. W Bolt każda decyzja jest podejmowana po analitycznej ocenie potencjału – nie kupujemy kotów w worku. W naszej naturze jest wybierać.
Facebook i portfolio reklamowe Google ciężko przebić ze względu na ich skalę i efektywność kosztową. Ale muszą być wykorzystywane w przemyślany i zoptymalizowany sposób – inaczej bardzo łatwo „przepalić” wielkie budżety marketingowe.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Chcemy testować nowe kanały. Prowadzimy szereg testów, zaczynając od małej skali, benchmarkując je vs. nasze sprawdzone rozwiązania. Jeśli wyniki są zbliżone – skalujemy. Bardzo ważny jest dla nas set up i poprawna egzekucja, z wyizolowanym czynnikiem zmiennym, abyśmy mogli jasno ocenić rezultaty. Tak więc mamy nadzieję, że 2022 to rok kiedy wpłyniemy na „nowe marketingowe wody”, jeśli chodzi o wykorzystywane kanały.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
W czasach, kiedy zmierzyć i policzyć można wszystko, wydaje się, że marki z powrotem zauważają, że siła pomysłu może „unieść” kampanię i wygenerować lepsze wyniki. Na performance i ROI pracują optymalizacje, odpowiedni set up, kreacje, targetowanie, zaawansowane trackowanie, itd., ale nic nie może się równać z silnym, chwytliwym, błyskotliwym pomysłem, który po prostu chwyta użytkowniczki i użytkowników za serce, wywołując natychmiastową reakcję – emocje.
Budżet na działania digitalowe
Digital to dla nas podstawa. Podstawą naszych usług jest aplikacja, a więc funkcjonalność online. Liczba godzin spędzonych online stale się powiększa, wolimy poruszać się w tym obszarze, jeśli chodzi o akwizycję nowych użytkowników, gdzie ROI marketingowe jest zazwyczaj korzystniejsze i dzięki mierzalności wiemy więcej, co działa, a co jest zbędne.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Do Polski wróciłam w połowie tego roku, wcześniej mieszkałam w Londynie i Nowym Jorku. Co mnie cieszy, to fakt, że coraz więcej marek na całym świecie nabiera odwagi, by mówić o tematach trudnych, zaangażowanych społecznie. Wspólne cele to najsilniejszy bodziec łączący markę z jej konsumentką lub konsumentem.
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
Czas zauważyć problem nadmiaru prywatnych aut, które stoją nieużywane na parkingach przez większość czasu. Są lepsze i bardziej zrównoważone sposoby poruszania się po mieście. 12 miesięcy to może być za mało na taką zmianę, więc chyba lepiej powiedzieć, że czas podjąć pierwszy krok, aby korków i tłoku było coraz mniej.