Zadaniem uczestników tegorocznej edycji konkursu zorganizowanej pod hasłem „Szekspir ∞” było zaprojektowanie plakatu ukazującego uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci – plakatu, odpowiadającego na pytanie co młodzi, współcześni ludzie mogą czerpać z mądrości angielskiego dramaturga, który jak nikt inny poznał naturę człowieka.
– To, co szczególnie godne uwagi w tej edycji konkursu, to absolutna zgodność wszystkich członków jury w wyborze zwycięskiej pracy – mówi prof. Janusz Górski, kurator konkursu Galerii Plakatu AMS. – Jeszcze większe było zaskoczenie, gdy przedstawiciel audytora konkursu, firmy KPMG, odczytał nazwisko zwycięzcy. Okazał się nim Lex Drewinski, polski grafik przez lata mieszkający i pracujący w Berlinie, dzisiaj także wykładowca Szczecińskiej Akademii Sztuki. Myślę, że nie będzie przesady w stwierdzeniu, że to najwybitniejszy, żyjący, polski twórca plakatów. Decyzja o wzięciu udziału w konkursie tak renomowanego artysty jest dla nas nobilitacją. Zwycięska praca, świetna pod względem formalnym, jest inteligentnym komentarzem do aktualności dzieła Szekspira. Być może, gdyby dramaturg żył dzisiaj, właśnie taką ironiczno-groteskową maskę wybrałby, by zza niej komentować pychę i małostkowość współczesnego człowieka – dodaje Janusz Górski.
Zobacz również
W roku 2016 przypada 400. rocznica śmierci Williama Szekspira. Z tej okazji Penguin Random House Group zainicjował międzynarodowy projekt, w ramach którego wybitni współcześni pisarze tacy, jak Margaret Atwood czy Jo Nesbø, stworzą powieści inspirowane jego najważniejszymi sztukami. Wydawnictwo Dolnośląskie wchodzące w skład grupy Publicat S.A. jest partnerem tego wydarzenia w Polsce i jednocześnie patronem głównym konkursu AMS poświęconego Szekspirowi.
– W konkursie pojawiło się wiele bardzo dobrych prac podkreślających aktualność twórczości Szekspira, zaskakujących pomysłami, wykorzystujących symbole i środki wyrazu rozpowszechnione przez Internet, a zwłaszcza media społecznościowe – mówi Marcin Wolny, dyrektor marketingu Publicat S.A. – Zwycięski plakat przedstawiający wizerunek Szekspira skojarzony z maską Guya Fawkesa, wykorzystywaną przez grupy internetowych aktywistów, daje niezwykle mocny, sugestywny efekt – dodaje Marcin Wolny.
Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS
- Jan Bajtlik, grafik
- Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie
- Paweł Goźliński, redaktor naczelny magazynu „Książki”
- Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS
- Stefan Lechwar, artysta grafik, Instytut Sztuki w Cieszynie
- Magdalena Pankiewicz, ilustratorka
- Marcin Wolny, dyrektor marketingu Publicat S.A.
Oprócz głosowania jurorów finałowi konkursu towarzyszy głosowanie internautów, które rozpoczyna się 17 grudnia 2015 na stronie. Wyniki głosowania online zostaną ogłoszone 12 stycznia 2016 r.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Lex Drewiński – urodzony w 1951, w Szczecinie. Studiował na ASP w Poznaniu. Od roku 1981 współpracował jako plakacista min. z “Pol-Filmem” w Warszawie. W latach 1983-1985 był zatrudniony jako reżyser i scenarzysta w Studio Filmów Animowanych w Poznaniu, dla którego realizował autorskie filmy animowane. Od 1985 roku mieszka i pracuje w Berlinie, jest także profesorem w Fachhochschule Potsdam w Poczdamie. Zdobywał główne nagrody na całym świecie: na Międzynarodowej Wystawie Plakatu im. Heleny Rubinstein w Tel Awiwie, na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Mexico-City, na Międzynarodowym Triennale Plakatu Politycznego w Mons w Belgii, na Międzynarodowym Triennale Plakatu w Trnavie na Słowacji (2000), na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Ningbo, Chiny (2001). Jego autorski plakat Lexicon A-Z został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako przykład obiektu XXI w.
Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej.