Samolot A380 linii Emirates oraz duet Jetman Dubai dali niesamowity pokaz, poprzez który zaprezentowali ogromny postęp lotnictwa. Odbył się on nad wyspą Palm Jumeirah oraz wzdłuż linii horyzontu Dubaju z wieżowcem Burdż Chalifa w tle.
Zobacz również
Pokazany na filmie lot w szyku może wyglądać niepozornie, jednak jego planowanie wymagało wielu wysiłków, a w szczególności skupienia na kwestiach bezpieczeństwa. Co składało się na przygotowania wspólnego lotu A380 oraz zespołu Jetman Dubai?
Zgodnie ze starannie przygotowaną choreografią pokazu, największy na świecie samolot pasażerski wzniósł się na wysokość 1200 metrów i wykonał dwa kręgi oczekiwania. Wtedy do A380 dołączył duet z Jetman Dubai – doświadczeni piloci i operatorzy najmniejszego skrzydła napędzanego silnikami odrzutowymi – którzy wyskoczyli z helikoptera unoszącego się nad samolotem na wysokości 1500 m. Najpierw duet pilotów leciał po obu stronach A380, następnie przeleciał na jedną stronę samolotu i na koniec odłączył się od niego.
Pokaz, w którym uczestniczy człowiek i maszyna, w pełni ukazuje magię i piękno latania, wyczynu, który nieco ponad sto lat temu wydawał się być poza ludzkim zasięgiem. Jest to również dowód tego, jak bardzo ludzkie wizje i ambicje pozwalają przekraczać granice lotnictwa. Tak widowiskowy pokaz lotniczy jest czymś niespotykanym, jednak, jak każda operacja linii Emirates, został on pod każdym względem szczegółowo przygotowany i wypróbowany na naszych symulatorach lotu, aby przewidzieć wszystkie możliwe zdarzenia. W ciągu ostatnich trzech miesięcy linie Emirates oraz zespoły Jetman z dużym zaangażowaniem pracowały nad planem i koordynacją każdego szczegółu projektu. Przy podejmowaniu wszystkich decyzji najważniejsze było bezpieczeństwo. Kluczowa była również dokładna współpraca zaangażowanych stron. Organy nadzorcze Urzędu Lotnictwa Cywilnego ZEA, Główny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego w Dubaju, Kontrola Ruchu Lotniczego w Dubaju, SkyDive Dubai oraz Arovision, jak również liczne departamenty linii Emirates, były aktywnie zaangażowane w planowanie i wykonanie pokazu lotniczego, co pomogło w osiągnięciu sukcesu. Chcielibyśmy podziękować całemu zespołowi, który brał udział w przygotowaniach oraz udanej realizacji tego wyjątkowego projektu – powiedział Adel Al Redha, Executive Vice President i Chief Operations Officer Emirates.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Podczas lotu szeregowego, waga Airbusa A380 wynosiła tylko 350 ton (maksymalna waga tego samolotu to 575 ton). W trakcie pokazu największym zagrożeniem dla pilotów Jetman były turbulencje powstające za tym największym na świecie samolotem pasażerskim.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W celu zminimalizowania ryzyka, pozycje skrzydeł pilotów zostały starannie wyznaczone, aby ominęli oni obszary turbulencji oraz uniknęli bezpośredniego kontaktu z substancjami wydobywającymi się z odrzutowego silnika A380. Podczas etapu planowania, linie Emirates zapewniły duetowi Jetman dostęp do właściwych wizualnych punktów odniesienia do samolotu A380, aby obaj piloci mogli bezpiecznie wykonywać ruchy i utrzymywać się na swoich pozycjach. Punkty odniesienia zespołu Jetman, pozwalające na kontrolę położenia samolotu, zostały potwierdzone podczas symulacji lotu oraz podczas ukierunkowania przy użyciu prawdziwego samolotu A380 w Ośrodku Inżynierii Emirates. Dzięki temu potwierdziło się, że zaproponowane układy lotów są bezbłędne.
Lot próbny odbył się 12 października 2015 r., aby upewnić się, że pozycje w czasie lotów są odpowiednie. Ostateczny lot odbył się 13 października 2015 r. i został on uwieczniony na filmie.
W celu zapewnienia precyzyjnej widoczności pokazu, piloci Emirates, kierownicy działu ds. operacji lotniczych oraz kontrolerzy ruchu lotniczego wspólnie pracowali nad omówieniem najdrobniejszych szczegółów przedsięwzięcia, biorąc pod uwagę ruch lotniczy, tereny, nad którymi przelatywano, potencjalny wiatr oraz warunki pogodowe. Samolot A380 linii Emirates leciał na niedużej wysokości 1200 m nad poziomem morza w dwóch kręgach oczekiwania, które wyznaczone były z dala od przepływu ruchu lotniczego (dubajskich lotnisk DBX i DWC). Duet Jetman Dubai dołączył do pokazu wyskakując z unoszącego się nad samolotem helikoptera. Czynność ta była wykonywana na obszarze tymczasowo ograniczonym, wyznaczonym przez Kontrolę Ruchu Lotniczego w Dubaju.
Linie Emirates pozostają największym operatorem floty A380. Obecnie linie dysponują 68 samolotami A380 i zamówiły 72 kolejne. A380, sztandarowy samolot linii Emirates, stał się w swojej branży samolotem wzorcowym, dzięki swojej efektywności operacyjnej, najnowocześniejszym rozwiązaniom technologicznym oraz zredukowanemu poziomowi hałasu i ograniczonemu śladowi środowiskowemu. Samolot ten nadal cieszy się ogromną popularnością wśród pasażerów Emirates, niezależnie od tego, skąd startuje. Obecnie samoloty A380 linii Emirates obsługują loty z Dubaju do 34 miast świata.