Wykorzystanie działań SEM w sektorze MŚP – najnowszy raport Grupy Roboczej SEM

Grupa Robocza SEM przy IAB Polska we współpracy z SW RESEARCH Agencją Badań Rynku i Opinii wydała raport na postawie najnowszego badania odnośnie wykorzystania marketingu w wyszukiwarkach przez małe i średnie przedsiębiorstwa.
O autorze
1 min czytania 2022-08-09

Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytanie: „W jakim stopniu działania SEM były wykorzystywane w sektorze małych oraz średnich przedsiębiorstw w 2021 roku w Polsce?” Kluczowa była także analiza dotycząca efektywności narzędzi marketingu w wyszukiwarkach SEM (w tym m.in. SEO, PaidSearch oraz GDN)

Według badanych najbardziej popularna forma promocji w wyszukiwarkach i sieciach kontekstowych (SEM), z których korzystała firma w  2021 roku to pozycjonowanie (78%). Z kolei ponad połowa ankietowanych wskazuje na reklamę kontekstową i intextową (np. Google AdSense + Google Display Network) (56%) oraz na linki sponsorowane wynikach wyszukiwania (50%).

Większość badanych wskazuje, że o rozpoczęciu działań promocyjnych w  wyszukiwarkach i  sieciach kontekstowych (SEM) zadecydowały: skuteczność (67%) oraz duży zasięg (65%). Nieco mniej osób (49%) wskazało, że zadecydowało jeszcze mierzalność wyników i dostęp do statystyk.

40% badanych wskazało, że udział wydatków na działania pozycjonowanie (SEO) w roku 2021 w porównaniu do 2020, w całości wydatków na marketing w wyszukiwarkach (z uwzględnieniem linków sponsorowanych Google Ads) jest bez większych zmian, z  kolei 34% wskazuje, że udział tych wydatków wzrósł. Badani, którzy wskazali, że udział w  wydatkach zmalał (5%) deklarują, że środki, które zostały wycofane z  pozycjonowania (SEO) najczęściej zostały przeznaczone na reklamę na portalach społecznościowych (44%), e-mailing/reklamę banerową (display) (33%) oraz nie zostały zagospodarowane (33%).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Oprócz korzystania z  pozycjonowania, marketingu w  wyszukiwarkach i sieciach kontekstowych (SEM) badani w większości deklarują, że korzystali w 2021 roku także z takich narzędzi do promocji i reklamy w Internecie jak prowadzenie profilu, fanpage’a  w  mediach społecznościowych oraz z emisji reklam w mediach społecznościowych (54%).

Kliknij, aby pobrać raport z badania

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W badaniu i niniejszym raporcie przyjęto szeroką definicję SEM, obejmującą nie tylko reklamę tekstową emitowaną w wyszukiwarkach i reklamę kontekstową. Zgodnie z założeniami badania do marketingu w wyszukiwarkach zaliczono także reklamę graficzną i wideo emitowaną zgodnie z założeniami silników Search Engine. W  ramach badania przeprowadzono 175 unikalnych wywiadów z  osobami, które w  ramach swojej pracy zajmują się co najmniej jednym z obszarów takich jak: promocja firmy, marketing, sprzedaż oraz firma, w której pracują w 2021r. korzystała reklamy SEM. W badaniu analizowano firmy z sektora: usługi, handel oraz produkcja.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

„Badanie SEM” zostało zrealizowane w dniach 20.06 – 04.07.2022 r.