Zdjęcie royalty free z Fotolia
Połowa zatrudnionych w tych działach zarabiała pomiędzy 3 100 a 8 000 PLN. Jednak polityka płacowa tych działów przewiduje rozbudowany system premiowania pracowników. Przeciętny udział premii w wynagrodzeniu całkowitym wyniósł 15%.
Zobacz również
Wynagrodzenie brutto w działach PR i marketingu w 2014 roku (w PLN)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2014 roku
Wynagrodzenie 50% mężczyzn zatrudnionych w PR i marketingu przekroczyło 5 074 PLN, podczas gdy mediana zarobków kobiet wyniosła w 2014 roku 4 500 PLN. Luka płacowa w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn (tzw. gender pay gap) wynosiła 11,3%.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Mediana wynagrodzeń całkowitych kobiet i mężczyzn w działach PR i marketingu w 2014 roku (w PLN)
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2014 roku
Mediana wynagrodzeń pracowników szeregowych zatrudnionych w działach PR i marketingu wyniosła 2 600 PLN. Oznacza to, że aby pracownik zatrudniony na stanowisku wykonawczym zarobił miesięczną wysokość pensji dyrektora (12 000 PLN) musiałby przepracować ponad 4,5 miesiąca. W przypadku specjalisty, który zarabiał 4 210 PLN, byłyby to niespełna 3 miesiące. Kierownicy z zarobkami na poziomie 7 000 PLN, musieliby przepracować niespełna 2 miesiące by ich pensje zrównały się z miesięczną pensją dyrektora.
Mediana wynagrodzeń całkowitych w działach PR i marketinguna różnych szczeblach zarządzania
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2014 roku
Osoby nowozatrudnione w firmie zarabiały nawet 2,6 razy mniej od pracowników z dłuższym stażem. Mediana wynagrodzeń pracujących nie dłużej niż rok w działach marketingu i PR wyniosła 2 500 PLN. Najwyższe wynagrodzenia otrzymywali pracownicy, których staż pracy wynosił od 11 do 15 lat oraz ci, których staż przekraczał 16 lat. Jednak ostatnia grupa miała najwyższą rozpiętość wysokości wynagrodzenia, tzn., że 50% pracujących powyżej 16 lat zarabiała od 4 000 do 11 250 PLN.
Wynagrodzenia PR i marketingu osób z różnym stażem pracy (w PLN brutto)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2014 roku
Biorąc pod uwagę kryterium wielkości firmy, wynagrodzenia wzrastały wraz ze wzrostem wielkości zatrudnienia. W mikroprzedsiębiorstwach, gdzie zazwyczaj sprawami marketingu i PR zajmowała się jedna osoba, zarobki 50% zatrudnionych na tym stanowisku nie przekraczały 3 500 PLN. Na drugim biegunie znalazły się wielkie przedsiębiorstwa, gdzie pensje co drugiego pracownika z działu PR i marketingu przekraczały 6 500 PLN.
Wynagrodzenia w działach PR i marketingu w firmach o różnej wielkości zatrudnienia (w PLN brutto)
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2014 roku
Poniżej przedstawione zostały mediany pensji na wybranych stanowiskach w działach PR i marketingu. Na uwagę zasługuje stanowisko Brand managera (inaczej opiekuna marki). W 2014 roku mediana wynagrodzeń tych pracowników wyniosła 8 100 PLN. Biorąc pod uwagę szczebel ekspercki, to specjaliści ds. marketingu zarabiali nieznacznie wyżej (4 200 PLN) niż specjaliści ds. PR (4 083 PLN).
Wynagrodzenia w działach PR i marketingu na wybranych stanowiskach
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak & Sedlak w 2014 roku
Informacje o badaniu: 125 624 uczestników, 62,3% osób ma nie więcej niż 35 lat, 67% mieszka w miastach powyżej 100 000 mieszkańców, 72,2% ma wykształcenie wyższe, 69,4% zajmuje stanowiska specjalistyczne lub kierownicze, 45,1% pracuje w wielkich lub dużych przedsiębiorstwach.
Partnerzy badania: interia.pl, regiopraca.pl, wp.pl, gazeta.pl
Źródło: www.wynagrodzenia.pl