Z opinii udzielonych przez blisko 110 tys. Polaków w ramach tegorocznego programu „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów” wynika, że o zwycięstwie w kategorii „Prospołeczna Sieć Roku” głównie decydowało prowadzenie działań proekologicznych przez sieci handlowe. Drugą istotną kwestią było aktywne wspieranie lokalnej społeczności. Trzecim elementem okazało się przyjazne podejście do każdego klienta, w tym przede wszystkim rzetelne przedstawianie swoich ofert.
Priorytety klientów odwracają się. To, co w zeszłym roku było na trzecim miejscu, dzisiaj jest na pierwszym, bo Polacy stają się coraz bardziej dojrzałymi konsumentami. Ponadto stawianie spraw ekologii na najwyższej pozycji dobitnie pokazuje zmiany zachodzące w mentalności shopperów. Są oni też uważniejsi na to, że sieci handlowe współpracują z lokalnymi wytwórcami, przez co wspierają ich finansowo i działają na korzyść całej społeczności lokalnej – analizuje Tomasz Jabłoński, szef Rady Programowej BLIX AWARDS.
Zobacz również
W grupie dyskontów zwyciężył Lidl.
Jak komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR Lidl Polska, sieć aktywnie dba o zasoby, rolnictwo, przetwarzanie, łańcuch dostaw i społeczeństwo. Wspiera swoich partnerów w organizowaniu akcji społecznych i współpracuje z ogólnopolskimi oraz lokalnymi organizacjami pozarządowymi. Prowadzi aktywne zbiórki żywności, przekazuje darowizny rzeczowe i finansowe oraz współorganizuje wydarzenia charytatywne i sportowe.
Liderem wśród supermarketów została sieć Auchan.
W naszej strategii CSR mamy trzy główne cele. Pierwszy to oznaczenie produktów marki własnej etykietą żywieniową. Drugi obejmuje walkę z marnotrawstwem żywności i nadmiernym zużyciem plastiku. Trzecim celem jest zmniejszenie śladu węglowego, ograniczenie zużycia energii i szukanie jej ekologicznych źródeł. Spośród licznych działań prospołecznych szczególnie jesteśmy dumni z naszej ponad 8-letniej współpracy z Fundacją DKMS – mówi Dorota Patejko, dyrektor komunikacji i CSR w Auchan Retail Polska.
W segmencie hipermarketów nie miał sobie równych Kaufland.
Jak stwierdza Maja Szewczyk, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej sieci, firma rzetelnie informuje klientów zarówno o promocjach, jak i o kwestiach dot. zrównoważonego rozwoju. Zachęca konsumentów do świadomych wyborów zakupowych, dzięki którym mogą oni wspierać regionalnych producentów, dobrostan zwierząt i ochronę środowiska. Kaufland, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce, wprowadził na wybranych produktach marki własnej specjalne oznaczenie, które przypomina klientom, że artykuły z napisem „najlepiej spożyć przed” mogą być dobre po upływie wskazanego terminu. W ten sposób angażuje się na rzecz niemarnowania żywności.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W formacie convenience wygrała Żabka, w segmencie cash & carry – sieć MAKRO, a w grupie sklepów z art. budowlanymi najlepsza okazała się Castorama.
Wskazane sieci od wielu lat wyróżniają się na tym polu. Poważnie traktują zobowiązania wobec swoich interesariuszy, szczególnie prowadząc otwartą politykę w kwestiach ekologii, co – jak widać – zauważają i poważnie doceniają konsumenci – wyjaśnia Tomasz Jabłoński.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wśród sklepów z art. z zakresu wyposażenia wnętrz wygrała IKEA.
Aneta Gil, liderka ds. komunikacji zewnętrznej sieci, zaznacza, że firma dba o środowisko i kurczące się zasoby planety. Nieustannie podejmuje kroki w kierunku stania się firmą w pełni cyrkularną i pozytywnie oddziałującą na klimat. IKEA zobowiązuje się też, że od 2030 roku będzie korzystać wyłącznie z materiałów odnawialnych lub produktów pochodzących z recyklingu. Wówczas przejdzie na gospodarkę o obiegu zamkniętym.
Najlepszą siecią wśród drogerii okazał się Rossmann.
Naszym największym programem pomocowym jest akcja „Pomagamy jak umiemy”. Realizujemy ją od 2017 r. i dotychczas zebraliśmy łącznie 23,5 mln zł. W tegorocznej edycji zaprosiliśmy do współpracy 60 organizacji działających na rzecz kobiet. Oprócz wsparcia rzeczowego, w postaci środków higieny osobistej, chemii domowej i art. dla niemowląt, przekazaliśmy darowizny finansowe na realizację projektów wskazanych przez organizacje – informuje Agata Nowakowska, rzecznik prasowy Rossmann Polska.
W segmencie z art. dla dzieci zwycięzcą zostało Pepco.
Kasia Wilczewska, corporate communication manager sieci, podkreśla, że firma realizuje szereg wartościowych projektów, które pozytywnie wpływają na dzieci znajdujące się w trudnych sytuacjach życiowych. I tak np. w tym roku, we współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, Pepco po raz kolejny zapewniło najmłodszym wsparcie dzienne w ramach zajęć pozalekcyjnych i zorganizowało letnie obozy. Sieć realizuje też samodzielnie program grantowy. Dzięki temu pracownicy sami wybierają lokalne organizacje społeczne, którym chcą pomóc.
Klienci, którzy obserwują rywalizację cenową i asortymentową między sklepami, zwracają uwagę na ludzką twarz biznesu. Chcą dokonywać zakupów w sieciach odpowiedzialnie społecznych. To jedna z najważniejszych konkluzji płynących z tej kategorii. Wprawdzie konsumenci nie bardzo rozumieją hasła typu CSR lub Społeczna Odpowiedzialność Biznesu, ale za to wiedzą, jakich finalnie efektów oczekują. Wymagają zaangażowania w działania prospołeczne. Uważają, że sieć, która osiąga sukces, powinna w pewnym stopniu dzielić się nim, szczególnie tam, gdzie prowadzona jest działalność – podsumowuje szef Rady Programowej BLIX AWARDS.