… we wszystkich obszarach naszego życia – od technologii poczynając, przez kulturę, medycynę, na ekonomii kończąc.
Z tego powodu TrendBook po raz pierwszy w historii podzielony został na cztery działy: technologię, społeczeństwo, kulturę i ekonomię. W każdym z nich znalazły się subtrendy składające się na trend wiodący.
Zobacz również
„Choć nasz świat zmieniał się od zawsze, to teraz widać wyraźnie, że obecna rzeczywistość jest rzeczywistością o 180 stopni inną od tej, do której zdążyliśmy się przyzwyczaić. Jest po prostu… porzeczywistością” – pisze Hatalska we wstępie do raportu.
Opisane w tegorocznym TrendBooku obszary to:
TECHNOLOGIA
#POST-REALITY
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Współcześnie konsumenci nie dzielą już świata na fizyczny i cyfrowy, bo oba dla nich są jednakowo realne i mieszają się ze sobą. Dziś również dzięki rozwojowi technologii takich jak wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR) czy mieszana rzeczywistość (MR), różne światy zaczynają współistnieć przed naszymi oczami; i patrząc chociażby na popularność filtrów na Snapchacie – jest to dla nas wciąż całkowicie naturalne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
#POST-KOMUNIKACJA
Coraz bardziej odchodzimy od komunikacji dotykowej bądź za pomocą myszki czy klawiatury na rzecz interfejsów konwersacyjnych, zwłaszcza głosowych (rozwój Alexy, czy Google Home).
# POST-EARTH
Aktualnie swoje programy kosmiczne prowadzi aż 70 krajów. Nowe odkrycia i inwestycje pokazują, że coraz bardziej zbliżamy się do realizacji wizji rodem z science fiction: kolonizacji nowej planety.
SPOŁECZEŃSTWO
# WOMENOMICS
W sferze życia społeczno-gospodarczego coraz bardziej rośnie rola kobiet. W Stanach liczba kobiet zakładających działalności gospodarcze w latach 2007–2016 pięciokrotnie przewyższyła średnią krajową.
# THE POWER OF NO
Zmiany polityczne (Trump, Brexit) przekładają się też bezpośrednio na funkcjonowanie marek i firm. Jeśli konsumenci coraz częściej dostrzegają nierówności społeczne, to dostrzegają je również w działaniach marek.
KULTURA
#POST-PRAWDA
Żyjemy dziś w świecie postprawdy, alternatywne fakty rozprzestrzeniają się szerzej i szybciej niż tzw. prawda obiektywna, a fake newsy coraz bardziej powszechne.
EKONOMIA
# EKONOMIA SUBSKRYPCJI
W biznesie z modelu pay-per-product przechodzimy w kierunku modelu subskrypcyjnego. Zamiast kupować produkty, płacimy abonament za stały do nich dostęp
Na potrzeby TrendBooka zostało przeprowadzone badanie (we współpracy z Mobile Institute) dotyczące postaw wobec opisywanych w raporcie trendów. Badanie reprezentatywne jest dla grupy polskich internautów.
Wybrane wnioski z badania:
-
Ponad połowa polskich internautów (55%) deklaruje zainteresowanie nowymi technologiami. Co ciekawe, właściwie ten sam procent osób odpowiedział na to pytanie twierdząco również w zeszłorocznych badaniach (54,74%). Zatem mimo bardzo dynamicznie rozwijających się wciąż technologii i przy coraz większej liczbie nowinek z tego obszaru, zainteresowanie technologiami utrzymuje się na niezmiennym poziomie.
-
Co trzeci badany twierdzi, że zmiany technologiczne, które zauważamy obecnie, są zmianami na lepsze i poprawią jakość życia ludzi.
-
66% osób chciałoby przy najbliższej okazji kupić sprzęt VR (taka sama liczba osób deklarowała chęć zakupów w 2016 roku).
-
Jedna trzecia badanych twierdzi, że codzienne użycie technologii VR i AR to niedługa perspektywa. Kolejna jedna trzecia zaś, że to perspektywa najbliższych 5 lat.
-
Z opcji usług głosowych korzystanie deklaruje aktualnie 40% badanych.
-
Większość (64%) badanych internautów deklaruje, że wyobraża sobie, że kiedyś będziemy z urządzeniami raczej rozmawiać niż pisać czy komunikować się za pomocą dotyku, jak w przypadku smartfonów. Odsetek ten wzrasta do 72% w grupie wiekowej do 24 r.ż
-
W sumie 72% ankietowanych twierdzi, że prędzej czy później ludzie będą kolonizować inne planety. 9% uważa, że taki scenariusz spełni się w perspektywie krótszej niż 25 lat. Tylko co trzeci badany twierdzi, że kolonizacja innych planet przez ludzi jest w ogóle mało realna.
-
Na pytanie o to, jakie obecnie media są najbardziej wiarygodne największy odsetek odpowiedzi uzyskała telewizja (22%) oraz serwisy www (21%).Dla najmłodszej grupy wiekowej najbardziej wiarygodne są media społecznościowe, serwisy www i blogi, to one zajmują 3 pierwsze pozycje na liście wśród osób do 18 r.ż.
-
Co trzecia osoba zetknęła się z tzw. fake newsami, czyli wiadomościami o których wie, że były nieprawdziwe, w mediach społecznościowych
-
Respondenci utwierdzają się w przekonaniu, że wirtualna rzeczywistość jest technologią służącą głównie rozrywce. W tym roku aż 49% wskazywało taką odpowiedź i jest to wzrost aż o 13 pp. względem zeszłorocznych badań (36%).
-
Co piąta osoba zadeklarowała, że chciałaby mieć możliwość kontaktu z markami przez komunikatory. Odsetek ten wzrasta w młodszej grupie wiekowej (15- 18 lat) – do poziomu 35%, wśród osób w wieku 18-24 do 25%.
-
Jedna czwarta badanych, w grupie internautów ogółem, deklaruje, że chciałaby mieć możliwość zakupów przez komunikatory. Więcej tego typu deklaracji jest wśród kobiet (29%) niż mężczyzn (22%).
-
W sumie 72% ankietowanych twierdzi, że prędzej czy później ludzie będą kolonizować inne planety. 9% uważa, że taki scenariusz spełni się w perspektywie krótszej niż 25 lat
-
Rola kobiet w gospodarce i polityce nie jest tak silna jak pozycja mężczyzn, tak odpowiedziało 42% respondentów. Tylko 9% ankietowanych zadeklarowało, że zdecydowanie zgadza się z tym, że pozycja kobiet i mężczyzn jest dziś w gospodarce i polityce równie silna co mężczyzn.
-
Wśród internautów ogółem, wizja, że przynajmniej połowę prezesów z 500 największych spółek na świecie będą stanowiły kobiety, nie jest szczególnie popularna (wskazało na nią 18% badanych). Respondenci uznali, że bardziej prawdopodobne jest, że ludzie będą żyć 100 lat i więcej.
-
Aż 38% osób deklaruje, że podziały społeczne czy ekonomiczne im nie przeszkadzają i są czymś naturalnym. Tylko 28% uważa, że są one niesprawiedliwe.
Opisane w raporcie trendy komentują także eksperci: Tomasz Klekowski Director Business GTM EMEA w Intel Corporation oraz Prezes Związku Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan, Maciej Mickiewicz, COO, Co-founder Blue Dot Solutions, Olga Kozierowska, założycielka organizacji Sukces Pisany Szminką, Paweł Orkwiszewski, Chief Strategy Officer w IPG Mediabrands, Wojciech Szymczyk Digital & CVM Manager Multikino, Łukasz Jakóbiak, mówca motywacyjny 20m2.
Raport do pobrania na stronie: http://hatalska.com/trendbook2017/