Seria fotografii stanęła w Pasażu Rubinsteina, tuż obok ulicy Piotrkowskiej. Przedstawione na zdjęciach kobiety i dziewczynki z Gwatemali, Kostaryki, Nikaragui i Ugandy dzielą się swoimi przekonaniami i codziennymi problemami. Wielu z nich brakuje podstawowej wiedzy na temat miesiączki, często nie mają też pieniędzy na zakup podpasek czy tamponów.
Zobacz również
Jak wynika z badań przeprowadzonych w naszym kraju na zlecenie Kulczyk Foundation, aż 42% kobiet deklaruje, że w ich domu o menstruacji się nie rozmawia, a dla 23% badanych jest to temat krępujący. Co piątej Polce zdarzyło się nie mieć środków na zakup odpowiednich podpasek.
Lokalne organizacje pozarządowe, wspierane przez Kulczyk Foundation, każdego dnia starają się przekazywać kobietom rzetelne informacje o cyklu menstruacyjnym oraz wsparcie w postaci niezbędnych środków higienicznych.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Na przeszkodzie do samorealizacji, równouprawnienia i osobistego szczęścia nadal stoją zabobony, źle rozumiana tradycja, ograniczenia natury społecznej i ekonomicznej. To niedopuszczalne, że kobiety są stygmatyzowane ze względu na miesiączkę. Brak środków higienicznych zabiera im wolność do samostanowienia o sobie – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Autorami zdjęć są Łukasz Bąk, Tomasz Lazar i Marek Straszewski, którzy dokumentowali realizację 8. sezonu programu „Efekt Domina”. Łódź to kolejne miasto po Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu, Szczecinie, Toruniu i Słupsku, do którego trafiły ich prace.
Wystawa „Otwórz oczy i zobacz…” jest częścią kampanii społecznej zainicjowanej przez Okresową Koalicję. Koalicja zrzesza 16 organizacji, które walczą z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym oraz łamią tabu związane z miesiączką. Okres jest tematem niewidocznym w każdej kulturze i pod każdą szerokością geograficzną, także w Polsce.