Metaanaliza przeprowadzona przez Google oraz m.in. BrandScience, Data2Decisions, GfK, Kantar Worldpanel, MarketingScan i MarketShare, w 8 krajach, na podstawie 56 studiów przypadku, wykazała, że reklama na YouTube przyniosła większy zwrot z inwestycji (ROI) niż reklama telewizyjna w 77% przypadków.Uzyskany wynik obrazuje, jak dużą rolę odgrywają internetowe serwisy wideo w procesie budowania marki oraz długotrwałego zwiększania sprzedaży. W dobie wysokiej fragmentaryzacji mediów, konkretne wartości ROI, które przynosi każdy z kanałów komunikacji, pomogą nie tylko odzwierciedlić skuteczność działań marketerów, ale również optymalnie ulokować środki przeznaczone na reklamę.
Wyniki metabadania obrazują również konkretne przykłady. Latem 2015 r. brytyjski oddział koncernu Mars zrealizował kampanię promocyjną batonów Snickers. W kampanii wykorzystano format wideo w telewizji i online. Jej celem było sprawdzenie, czy dana optymalizacja planu mediowego, także pod kątem kanałów komunikacji, jak i urządzeń, przyniesie maksymalny wzrost sprzedaży w sklepach. Wyniki pokazały, że w porównaniu do reklamy telewizyjnej na każdego funta wydanego na dotarcie do klienta, reklama w serwisie YouTube przyniosła ponad dwa razy większy zwrot z inwestycji.
Zobacz również
Coraz bardziej dynamiczny rynek reklamy to ogromne wyzwanie dla Agencji i Klientów, którzy muszą szybko podejmować kluczowe dla powodzenia kampanii decyzje. Twarde dane świadczące o efektywności poszczególnych elementów media mixu przyczynią się do usprawnienia ich pracy. Po raz pierwszy Google ma możliwość udostępnienia danych o efektach działań reklamowych w różnych kanałach, między innymi: reklama display, reklama w wyszukiwarkach czy na YouTube. Dzięki nim proces planowania kampanii stanie się bardziej przejrzysty, efektywny i pozwoli na podejmowanie pewnych decyzji – mówi Arkadiusz Marszałek, Head of Large Customer Sales Agency Team w Google.
W ramach badania przeprowadzono także prognozy dla 17 kampanii. Zadaniem analiz było ustalenie czy przeniesienie części budżetu na wideo online zwiększy skuteczność działań reklamowych. Z uzyskanych danych wynika, że środki przeznaczone na kampanie wideo w internecie powinny być dwukrotnie wyższe aż w 80% analizowanych przypadków. To zagadnienie dobrze ilustruje prognoza brytyjskiej kampanii piwa Guinness przeprowadzona przez firmę Diageo. Media mix, po optymalizacji, której zadaniem było uzyskanie maksymalnego ROI, przewidywał czterokrotne zwiększenie budżetu na reklamę na YouTube.Do podobnych wniosków doszli także eksperci z firmy Data2Decisions, po połączeniu metody badawczej MMM (Market Map Monitoring) z autorskim podejściem Ecosystem Modelling, pozwalającym na wyizolowanie YouTube z grona innych platform wideo online. Wyniki analizy wskazały, że w przypadku wielu klientów firmy, ROI było wyższe przy wykorzystaniu YouTube. Uzyskane dane mogą sugerować podniesienie wydatków reklamowych w serwisie nawet 2-lub 6krotnie.
Google przedstawił wyniki tego badania 19 kwietnia na europejskiej edycji AdWeek.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
[1] Badanie firmy Google oraz stron trzecich, 2013–2016, Europa.
[2] Badanie analityczne marki Snickers, Kantar Worldpanel „Consumer Mix Modelling”, analiza letnich kampanii przeprowadzonych w 2015 r., Wielka Brytania.
[3] Badanie analityczne marki Guinness, Data2Decisions (D2D), analiza całkowitej dwuletniej działalności w mediach, Wielka Brytania.