Zaprojektowanie skutecznej kampanii w mediach społecznościowych to nadal wyzwanie dla dużej części polskich samorządów. Niekiedy trudno jest nadążyć za szybko zmieniającymi się trendami w komunikacji oraz marketingu internetowym. Prelegenci tegorocznej edycji Kongresu przekonywali jednak, że promocja marki – chociaż specyficzna w doborze odpowiednich narzędzi – stwarza wiele możliwości w komunikacji z mieszkańcami, turystami oraz tymi grupami docelowymi, na którym najmocniej zależy danym samorządom.
W trakcie Kongresu wystąpiło wielu uznanych specjalistów od marketingu, którzy chętnie dzielą się zarówno swoim doświadczeniem, przykładowymi case studies, a także istotnymi z punku widzenia odbiorców spostrzeżeniami na temat treści tworzonych w sieci przez samorządy. Przykłady najciekawszych kampanii promocji miejsca okraszone prawdziwymi historiami ich powstawania oraz wdrażania to duża wartość dla każdego, kto realizuje tego typu zadania na co dzień.
Zobacz również
Wyróżnij się!
Innowacyjny marketing miejsca to wychodzenie poza ramy przyzwyczajeń. Bardziej istotne od tego, jakim budżetem dysponujemy, stają się narzędzia oraz nowe formy komunikacji, na które coraz częściej decydują się kolejne samorządy. Aby zainteresować współczesnego odbiorcę, należy postawić na autentyczność, odrzucając jednocześnie formalne, utarte schematy. Celem marketingowców powinno być odnalezienie w sieci społeczności, która zainteresuje się naszym regionem, poznanie i spełnianie ich potrzeb poprzez swoje działania oraz pokazanie ludzi, którzy swoją historią zbudują atrakcyjność miejsca.
Kasia i Maciek Marczewscy, autorzy bloga „Ruszaj w drogę”, którzy na swoim koncie mają tysiące podróży nie tylko po Polsce, ale i całym świecie, opowiadali o ciągle niedocenianym opieraniu komunikacji na emocjach. A to właśnie tego – według zaproszonych ekspertów – poszukują turyści odkrywający nowe, nieznane dotąd regiony. Marketing miejsca nastawiony na wzbudzenie fascynacji oraz możliwość przeżycia przygody nie zależy od wysokości budżetu, ale odpowiedniego zrozumienia i wsłuchania się w potrzeby turystów.
Warunkiem niezbędnym do tego, aby kampania miała szansę zaistnieć w sieci jest konieczność jej wyróżnienia na tle innych, ponieważ konkurencja w social mediach jest olbrzymia. Joanna Tymowicz, client service director w Ideo Force, zwróciła uwagę na fakt, że w ciągu każdej sekundy na Instagrama trafia niemal 1000 zdjęć, a na YouTubie wyświetlanych jest ponad 80 tys. filmów. W trakcie prelekcji starała się znaleźć odpowiedź na pytanie jak tworzyć treści, które będą skutecznie angażować użytkowników mediów społecznościowych. Kamil Bolek, CMO LifeTube, opowiadał natomiast w jaki sposób wykorzystać rosnący z roku na rok potencjał portalu YouTubie. Zwrócił również uwagę na promocję poprzez współpracę z influencerami, na którą decyduje się coraz więcej samorządów. Dzieje się tak, bowiem jednostki samorządu terytorialnego coraz częściej dostrzegają potencjał influencerów. Poprzez nich można dotrzeć do ich followersów, którzy bardziej ufają im aniżeli „bezosobowym” markom czy instytucjom.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Forum wiedzy
Kongres Innowacyjnego Marketingu w Samorządach to również przestrzeń do wymiany doświadczeń oraz poszerzania praktycznych umiejętności. Pierwszego dnia odbyła się debata, w trakcie której paneliści zastanawiali się, czy dla marki miejsca ważniejszy jest tradycyjny PR czy aktywna obecność w mediach społecznościowych. W drugi dzień wydarzenia tradycyjnie odbyły się warsztaty poświęcone tworzeniu pomysłowych akcji promocyjnych, projektowaniu customer journey oraz najnowszym trendom w komunikacji samorządów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kongres stanowi doskonałą okazję do konfrontacji poglądów, analizy zasadności i skuteczności swoich działań przez pryzmat przedstawionych case studies oraz łączenia wiedzy teoretycznej z praktycznymi umiejętnościami. Coroczne spotkania pokazują nam, że warto organizować wydarzenia tego typu, ponieważ nie tylko zwiększa się zapotrzebowanie na innowacyjne, dostosowane do potrzeb współczesnego odbiorcy kampanie, ale wzrasta także potrzeba ujednolicania standardów i przenikania się praktyk, które umiejętnie zaimplementowane mogą przynieść korzyści dla regionu zarówno w skali makro, jak i mikro.