Zachowania konsumentów po świętach

Czas po świętach nie oznacza zakończenia sezonu zakupowego. Analiza trendów w wyszukiwarce z końca 2014 r. pokazuje, że właśnie wtedy konsumenci zaczynają rozglądać się za okazjami cenowymi oraz prezentami na inne okoliczności. Pik wyszukiwań dla słowa “wyprzedaże” wypada 27 grudnia.
O autorze
2 min czytania 2015-12-21

Czy oznacza to, że portfele Polaków nie zostały w pełni wydrenowane przed świętami? Planując alokację budżetu reklamowego, warto zwrócić uwagę, że pod względem przecen jest to najbardziej intensywny okres w skali całego roku.

Konsumenci zaraz po świątecznej gorączce, obdarowaniu bliskich i rozpakowaniu prezentów, zaczynają wyszukiwać korzystnych okazji cenowych. Liczba zapytań o wyprzedaże, wpisywanych w wyszukiwarkę Google, jest najwyższa zaraz po świętach i rośnie ponownie w pierwszych dniach stycznia. Duże zainteresowanie towarzyszy również zapytaniom o wyprzedaże konkretnych marek. Z pewnością jest to dla reklamodawców kolejny doskonały moment na zdobycie uwagi konsumenta.

Wzrosty wyszukiwań są widoczne w obrębie poszczególnych kategorii produktowych. W odniesieniu do elektroniki, największe zainteresowanie budził sprzęt audio i wideo do auta (+11%), urządzenia bezprzewodowe (+10%), GPS & Nawigacja (+7%), natomiast najszybciej na popularności zyskiwały laptopy, kino domowe, telewizory i odtwarzacze DVD. Zainteresowani modą szukali strojów wieczorowych (+72%), kostiumów i przebrań (+35%). Trendami okazały się być ważne wydarzenia życiowe, gdyż Polacy rozglądali się za sukniami ślubnymi, pierścionkami zaręczynowymi i sukienkami na studniówkę. Wyszukiwania wskazują też, że czas świąteczny sprzyja planowaniu nowego roku, zwłaszcza zmianie samochodu, którego szukano o 21% więcej razy niż w pozostałej części roku, oraz planowaniu podróży. Najwięcej wyszukiwań w tej kategorii dotyczyło zimowych destynacji (+34%), agencji turystycznych (+32%), zakwaterowania (+27%) a wśród miejsc, które Polacy wyszukują w tym czasie hitem okazały się Zakopane i Karpacz.

Co może zaskakiwać, Polacy dość szybko wracają do poszukiwania prezentów. Zaczynają się nimi ponownie interesować już od 25 grudnia. Wówczas poszukują inspiracji na podarki dla babć i dziadków z okazji ich świąt wypadających w styczniu. Konsumenci rozglądają się także za prezentami na 18-stkę czy na walentynki. Z pomocą wyszukiwarki, szykujemy się też do spełniania noworocznych postanowień. W tym okresie szczególnie interesujące stają się diety i utrata wagi, zdrowe przepisy, siłownie, fitness i domowe ćwiczenia oraz szukanie drugiej połówki.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pomimo obfitości na wigilijnych stołach, niektórzy użytkownicy nie przestają poszukiwać kulinarnych przepisów z uwagi na zbliżające się przyjęcie sylwestrowe. Najpopularniejszymi potrawami okazały się m.in. jajka faszerowane, babka ziemniaczana, ciasto francuskie, zupa gulaszowa, sałatka gyros, sałatka z zupek chińskich czy przekąski na sylwestra. Aktywni konsumenci, w czasie przerwy świątecznej dysponują większą ilością czasu dla siebie. Niektórzy z nich wykorzystują go na oglądanie filmów na YouTube. W czasie przerwy świątecznej liczba wyświetleń wzrosła o 5% oraz o 8% w styczniu względem grudnia. Warto zwrócić uwagę, że twórcy zamieszczający swoje filmy na YouTube pozostają w tym okresie aktywni i koncentrują się na sezonowej tematyce. Publikują wideo o wyprzedażach, stylizacjach na sylwestra czy studniówkę, makijażu oraz manicure.

Dlatego, warto zastanowić się nad przeznaczeniem części budżetu promocyjnego na reklamy w serwisie, tym bardziej, że trafią do użytkowników potencjalnie zainteresowanych naszym produktem.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się