Zalando publikuje raport: „Do tanga trzeba dwojga: Jak branża mody i konsumenci mogą zniwelować lukę pomiędzy postawami a zachowaniami w zakresie zrównoważonego rozwoju w modzie”. Raport analizuje lukę pomiędzy poglądami a realnym działaniem i pokazuje, że wielu klientów ma problemy z przełożeniem swoich priorytetów ekologicznych na decyzje zakupowe w segmencie mody. Przedstawia on również dokładne rekomendacje dotyczące tego, jak, poprzez wspólne działania, można zniwelować tę lukę. W odpowiedzi na ujawnione wnioski i rekomendacje, Zalando wprowadza nowe rozwiązanie na swojej platformie, umożliwiające klientom wyszukiwanie bardziej ekologicznych produktów modowych zgodnie z wyznawanymi przez nich wartościami. Ponadto Zalando dalej inwestuje w ofertę Pre-owned, dając klientom w siedmiu dodatkowych krajach możliwość sprzedawania i kupowania używanych artykułów modowych.
W oparciu o badanie konsumentów przeprowadzone we Francji, Niemczech, Włoszech, Szwecji i Wielkiej Brytanii, raport wykazuje, że w branży mody istnieje potrzeba, by ekologiczne wybory stały się bardziej rzeczywiste, atrakcyjne i dostępne. Jednocześnie konsumenci muszą postawić na ekologię w modzie tak samo, jak w innych dziedzinach życia.
Zobacz również
– Chcemy, aby do 2023 roku 25% naszego wolumenu sprzedaży brutto pochodziło z bardziej ekologicznych produktów. W czasie kryzysu wywołanego koronawirusem klienci powiedzieli nam, że ekologiczne zakupy stały się dla nich ważniejsze niż wcześniej. Ale gdy zapytaliśmy ich o odczucia względem ekologicznej mody, najsilniejszym skojarzeniem było „poczucie winy”, a najsłabszym „dobra zabawa”. Jeśli my, jako branża, poważnie podchodzimy do zrównoważonego rozwoju, musimy teraz naprawić tę sytuację, aby zbudować stabilniejszą przyszłość dla mody po kryzysie – mówi David Schneider, dyrektor współzarządzający Zalando.
Raport „Do tanga trzeba dwojga” przekazuje 10 rekomendacji, które mogą wesprzeć firmy z branży w niwelowaniu luki pomiędzy postawami a zachowaniami. Raport wskazuje na trzy kluczowe priorytety, których realizację należy przyspieszyć. Po pierwsze, branża mody musi zdobyć zaufanie poprzez prostą i przekonywującą komunikację, po drugie musi motywować do zmian w zachowaniu, a po trzecie musi zwiększyć skalę obiegowości i oferować rozwiązania pozwalające zamknąć obieg.
– Nasi klienci mówią nam, że bardzo zależy im na ekologii, ale mają problem z przełożeniem swoich wartości na czyny, kiedy chodzą do sklepów lub robią zakupy online. Naszym zadaniem jako platformy jest umożliwienie sobie, naszym partnerom i klientom podejmowania bardziej ekologicznych wyborów, inspirowanie wspólnych działań i długofalowej zmiany. Dlatego właśnie opracowaliśmy raport, z którego wnioski mogą wyciągnąć wszyscy: Zalando, branża mody i konsumenci. Raport ten nasuwa wniosek, że jeśli naprawdę chcemy zniwelować wieloletnią lukę pomiędzy postawami a zachowaniami w modzie, współpraca jest do tego jedyną drogą. Musimy się zjednoczyć: branża mody i konsumenci – dodaje Kate Heiny, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Zalando.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Firma Zalando zamierza dawać dobry przykład i już wdrożyła jedną z rekomendacji z raportu: „Mów językiem ekologii, który jest zrozumiały dla każdego”. Ta zasada opiera się na wniosku , że co drugi konsument nie rozumie, co oznacza zrównoważony rozwój w kontekście mody. Dzięki nowemu rozwiązaniu w sklepie modowym, klienci mogą teraz wyszukiwać produkty w oparciu o wyznawane przez nich wartości, takie jak oszczędność wody, dobrobyt pracowników, ponowne wykorzystanie materiałów, dobrobyt zwierząt, redukcja emisji oraz przedłużenie cyklu życia produktów. Już w 2018 roku Zalando zaczęło oznaczać flagą zrównoważonego rozwoju artykuły, które są wykonane z bardziej ekologicznych materiałów lub w drodze bardziej ekologicznych procesów produkcyjnych. Obecnie na ten bardziej ekologiczny asortyment składa się ponad 80 000 produktów od ponad 500 marek. Uruchomienie dodatkowej funkcji przez Zalando to kolejny krok w dążeniu platformy do tego, aby pomóc klientom lepiej zrozumieć ekologiczną modę i dokonywać bardziej świadomych wyborów.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Poza rekomendacjami dla branży, raport zawiera również sugestie, które mogą pomóc klientom uwzględnić zrównoważony rozwój w ich decyzjach w dziedzinie mody. Raport przewiduje, że w ciągu następnej dekady konsumenci będą bardziej koncentrować się na obiegowości w modzie, w tym na wielu kwestiach, takich jak recykling, ponowne wykorzystanie, odsprzedaż, naprawa i wynajem. Jednym z kroków podjętych przez Zalando w celu odpowiedzenia na te rosnące zainteresowanie klientów jest wprowadzenie oferty Pre-owned na 7 dodatkowych rynkach. Począwszy od 22 kwietnia, klienci w Austrii, Czechach, Danii, Finlandii, Irlandii, Włoszech i Szwecji będą mogli szybko i łatwo wymieniać i kupować używane artykuły bezpośrednio na Zalando z tymi samymi udogodnieniami w zakresie darmowej wysyłki, płatności i zwrotów, jakie użytkownicy Zalando już znają.
Pełen raport znaleźć można tutaj.