Zara w ogniu krytyki. Wszystko przez nową kampanię nawiązującą konfliktu w Strefie Gazy

Zara w ogniu krytyki. Wszystko przez nową kampanię nawiązującą konfliktu w Strefie Gazy
Popularna marka odzieżowa Zara, należąca do grupy Inditex, szokuje kreacjami wchodzącymi w skład nowej kampanii promocyjnej. Zdjęcia nawiązują do bombardowań w Strefie Gazy i wywołały wzburzenie wśród internautów.
O autorze
2 min czytania 2023-12-11

W najnowszej kampanii prezentującej stylizacje stworzone z ubrań Zary widzimy modelkę pozującą na tle scenografii przywodzącej na myśl zbombardowane miasta w Strefie Gazy. Poza elementami nawiązującymi do zniszczonych budynków, na zdjęciach widać również martwe ciała, które w oczywisty sposób nawiązują do ofiar konfliktu. Manekiny wykorzystane w budowie scenografii zostały owinięte zwojami białego materiału, czym co do złudzenia upodobniło je do szczątków sposobu, w jaki zabezpieczane są szczątki ofiar zamachów.

fot. Tirana Post

Internauci w szoku, Zara w ogniu krytyki

W kontrowersyjnej kampanii modowej wystąpiła amerykańska modelka Khristen McMenamy. W internacie zawrzało od negatywnych komentarzy, a wśród osób, które postanowiły podzielić się swoim zdaniem na temat kampanii Zary znalazła się również Melanie Elturk — CEO modowej marki Haute Hijab.

„To jest chore. Na jakie chore, pokręcone i sadystyczne obrazy przychodzi mi patrzeć?” – retorycznie pyta oburzona Elturk.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Od zabrania głosu nie powstrzymał się również palestyński artysta Hazem Harb:

– Wykorzystanie śmierci i zniszczenia jako tła dla mody jest więcej niż złowieszcze, to współudział [w zbrodni] i powinno oburzyć nas, konsumentów. Bojkotujmy Zarę.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Warto przypomnieć, że to właśnie Harb jest autorem pokazanej w 2008 roku instalacji pt. „Spalone ciała”, która została zaprezentowana w Citta dell’Altra Economia, w Rzymie. Artysta zaznaczył podobieństwa, które widzi pomiędzy najnowszą kampanią Zary a swoim projektem video.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Źródło: Instagram

#BoycottZara

W sieci już pojawiły się nie tylko komentarze zbulwersowanych internautów z całego świata, ale także specjalnie stworzony na potrzeby akcji hasztag #BoycottZara. Dotychczas na Instagramie można znaleźć już ponad 5 tysięcy opatrzonych nich postów na Instagramie i 11 tysięcy na platformie X (wcześnie: Twitter), a liczba wciąż rośnie.

Wśród mediów, które nawołują do bojkotu, jest m.in. Arab News — saudyjska gazeta anglojęzyczna będąca jednym z najważniejszych tytułów na Bliskim Wschodzie.

fot. X

Do przedstawicieli hiszpańskiej marki odzieżowej napisali również członkowie redakcji portalu The New Arab, jednak dotychczas nie otrzymali odpowiedzi ani nie skłonili Zary do reakcji w mediach społecznościowych.

Zara celebruje zaangażowanie w rzemiosło

Na oficjalnym koncie marki na Instagramie można oglądać zdjęcia promujące kampanię, o której mowa. W postach czytam, że celem limitowanej kolekcji jest celebrowanie zaangażowania sklepów w rzemiosło i pasję do ekspresji artystycznej.

fot. Instagram

Internaucie nie wydają się jednak przekonani do tej wersji, a oburzenie wyrażają pod kolejnymi instagramowymi postami. „Wstydźcie się!”, „Bojkotujmy Zarę!”, „Dzięki za pokazanie wszystkim, kim tak naprawdę jesteście, Zara” – to tylko niektóre z przykładów reakcji.

fot. Instagram

Dotychczas nie doczekaliśmy się jeszcze żadnej oficjalnej reakcji marki na bojkot.

Zdjęcie główne: sportskeeda.com

PS Zara Home bezprawnie wykorzystała zdjęcie Kasi Tusk

Popularna blogerka Kasia Tusk poinformowała na swoim profilu na Instagramie, że jedno z jej zdjęć znalazło się w sklepie internetowym marki Zara Home – niestety zostało ono wykorzystane bez jej zgody.

PS2 Marks & Spencer przeprasza za świąteczną reklamę. W tle konflikt izraelsko — palestyński

Sieć sklepów w Wielkiej Brytanii naraziła się na gniew internautów po opublikowaniu najnowszej świątecznej reklamy. Wszystko przez kolory papierowych nakryć głowy, które zwyczajowo noszą uczestnicy bożonarodzeniowych przyjęć. W materiale M&S widzimy natomiast czapeczki… spalone.