Podręcznik powstał we współpracy ze studentami i wykładowcami Central Saint Martins, University of the Arts London, a inspiracją do jego stworzenia była działalność organizacji non-profit Global Fashion Agenda. Podstawą opracowania jest założenie, że przyszłość projektowania to kwestia jednej szansy. To przekonanie jest kluczowe dla etosu projektowania marki Nike, któremu przyświeca także inny zasadniczy cel − tworzenie przyszłości sportu.
Z biegiem lat, w centrum zainteresowania Nike przestał być sam sportowiec i produkt, a stało się holistyczne postrzeganie problemów ekologii i sportu. To moment, w którym kwestia zrównoważonego myślenia o modzie zyskała na znaczeniu.
Zobacz również
Jednym ze sposobów zrównoważonego projektowania w Nike jest poszerzanie palety wykorzystywanych surowców – udowadniając tym samym, że zrównoważony rozwój nie jest ograniczeniem, ale motorem innowacji. Materiał Flyleather składający się w co najmniej 50 proc. ze skórzanych włókien z recyklingu to przykład rozwiązania, które ma mniejszy wpływ na środowisko, a jednocześnie jest trwalsze od tradycyjnych materiałów.
To tylko jeden z przykładów na to, jak dzięki nowym technologiom marki mogą dostarczać nowatorskie i odpowiedzialne rozwiązania. Chociaż podejście to promuje to produkty, które na starcie mają przewagę, zawsze istnieje możliwość stworzenia czegoś jeszcze lepszego. Celem jest tworzenie produktów, które promują ideę obiegu zamkniętego – takich, które są trwalsze i zaprojektowane z myślą o konkretnym przeznaczeniu.
– Naszym obowiązkiem jest brać pod uwagę kompletne rozwiązanie projektowe, w tym sposób pozyskiwania surowców, wykonania produktów, ich wykorzystania, zwrotu, a także ponownego użycia − mówi John Hoke, główny projektant Nike.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Circularity: Guiding the Future of Design opiera się na 10 zasadach:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Materiały – wybór materiałów o małym wpływie na środowisko, pochodzących z recyklingu lub nadających się do ponownego użycia
- Cykliczność – projektowanie z myślą o tym, jak produkt zostanie ponownie wykorzystany
- Ograniczenie odpadów – minimalizowanie lub eliminowanie odpadów w procesie produkcji
- Dekompozycja − tworzenie produktów, które mogą zostać rozdzielone na części, z których każda ma własne zastosowanie
- Zielona chemia − prowadzenie procesów chemicznych w taki sposób, aby ograniczyć użycie i powstawanie szkodliwych substancji
- Renowacja – przedłużenie cyklu życia produktów poprzez naprawy ich elementów lub materiałów
- Wszechstronność – tworzenie produktów, które dostosowują się do wzrostu, stylu, trendów, płci, rodzaju aktywności i przeznaczenia
- Trwałość – tworzenie produktów, które są trwalsze, dzięki zastosowaniu odpowiednich metod produkcji oraz materiałów
- Opakowania zwrotne – wykorzystywanie opakowań wykonanych z materiałów, które mogą być składane, recyklingowane lub są biodegradowalne
- Nowe modele – wypracowanie nowych modeli usługowych i biznesowych, które pozwolą wydłużyć cykl życia produkt