Zasady zrównoważonego designu według Nike dostępne dla wszystkich projektantów

Marka Nike stworzyła Circularity: Guiding the Future of Design, w którym dzieli się swoimi rozwiązaniami w dziedzinie odpowiedzialnego tworzenia mody. To podręcznik, który ma pomóc projektantom i całej branży odzieżowej wypracować wspólny język niezbędny do projektowania mody w obiegu zamkniętym.
O autorze
1 min czytania 2019-05-20

Podręcznik powstał we współpracy ze studentami i wykładowcami Central Saint Martins, University of the Arts London, a inspiracją do jego stworzenia była działalność organizacji non-profit Global Fashion Agenda. Podstawą opracowania jest założenie, że przyszłość projektowania to kwestia jednej szansy. To przekonanie jest kluczowe dla etosu projektowania marki Nike, któremu przyświeca także inny zasadniczy cel − tworzenie przyszłości sportu.

Z biegiem lat, w centrum zainteresowania Nike przestał być sam sportowiec i produkt, a stało się holistyczne postrzeganie problemów ekologii i sportu. To moment, w którym kwestia zrównoważonego myślenia o modzie zyskała na znaczeniu.

Jednym ze sposobów zrównoważonego projektowania w Nike jest poszerzanie palety wykorzystywanych surowców – udowadniając tym samym, że zrównoważony rozwój nie jest ograniczeniem, ale motorem innowacji. Materiał Flyleather składający się w co najmniej 50 proc. ze skórzanych włókien z recyklingu to przykład rozwiązania, które ma mniejszy wpływ na środowisko, a jednocześnie jest trwalsze od tradycyjnych materiałów.

To tylko jeden z przykładów na to, jak dzięki nowym technologiom marki mogą dostarczać nowatorskie i odpowiedzialne rozwiązania. Chociaż podejście to promuje to produkty, które na starcie mają przewagę, zawsze istnieje możliwość stworzenia czegoś jeszcze lepszego. Celem jest tworzenie produktów, które promują ideę obiegu zamkniętego – takich, które są trwalsze i zaprojektowane z myślą o konkretnym przeznaczeniu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Naszym obowiązkiem jest brać pod uwagę kompletne rozwiązanie projektowe, w tym sposób pozyskiwania surowców, wykonania produktów, ich wykorzystania, zwrotu, a także ponownego użyciamówi John Hoke, główny projektant Nike.

Circularity: Guiding the Future of Design opiera się na 10 zasadach:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  1. Materiały – wybór materiałów o małym wpływie na środowisko, pochodzących z recyklingu lub nadających się do ponownego użycia
  2. Cykliczność – projektowanie z myślą o tym, jak produkt zostanie ponownie wykorzystany
  3. Ograniczenie odpadów – minimalizowanie lub eliminowanie odpadów w procesie produkcji
  4. Dekompozycja − tworzenie produktów, które mogą zostać rozdzielone na części, z których każda ma własne zastosowanie
  5. Zielona chemia − prowadzenie procesów chemicznych w taki sposób, aby ograniczyć użycie i powstawanie szkodliwych substancji
  6. Renowacja – przedłużenie cyklu życia produktów poprzez naprawy ich elementów lub materiałów
  7. Wszechstronność – tworzenie produktów, które dostosowują się do wzrostu, stylu, trendów, płci, rodzaju aktywności i przeznaczenia
  8. Trwałość – tworzenie produktów, które są trwalsze, dzięki zastosowaniu odpowiednich metod produkcji oraz materiałów
  9. Opakowania zwrotne – wykorzystywanie opakowań wykonanych z materiałów, które mogą być składane, recyklingowane lub są biodegradowalne
  10. Nowe modele  wypracowanie nowych modeli usługowych i biznesowych, które pozwolą wydłużyć cykl życia produkt
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się