Agencja mediowa Zenith prognozuje, że w 2021 roku średnia czasu poświęconego na konsumpcję contentu wideo w internecie osiągnie w Polsce średnio 70 minut dziennie. To wciąż istotnie mniej niż przewidywane statystyki światowe, gdzie przeciętny konsument będzie w 2021 roku oglądał treści wideo online średnio przez 25 dni w roku (100 minut dziennie).
– Średni czas oglądania treści wideo online w Polsce wzrośnie w 2021 roku do 70 minut dziennie. To aż o 40% więcej względem roku 2018. Dynamiczny wzrost konsumpcji wideo w internecie, widoczny szczególnie wśród młodszych grup konsumentów – osób, które tradycyjny telewizor zastępują urządzeniami mobilnymi – będzie miał odzwierciedlenie we wzroście wydatków reklamowych w tym kanale. Szacujemy, że reklamodawcy przeznaczą na reklamę wideo online ponad 175 mln USD, czyli o 58% więcej względem roku 2018. Wzrost wydatków na reklamę mobile wideo będzie jeszcze wyższy – według naszych estymacji dynamika wzrostu przekroczy 90%, a łączne budżety – ponad 60 mln USD – powiedziała Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.
Zobacz również
Według szacunków Zenith, globalne wydatki na reklamę online wideo do 2021 roku będą rosły średnio o 18% rocznie, przy wzroście całego rynku reklamy online na poziomie 10% rok do roku. Oznacza to wzrost z 45 mld USD w tym roku, do 61 mld USD w 2021 roku w samej tylko kategorii online wideo. Prognoza zakłada jednocześnie, że światowy rynek reklamy TV skurczy się ze 183 mld USD obecnie, do 180 mld USD i nadal będzie spadał. Tym samym wartość rynku reklamy online wideo na świecie przekroczy w 2021 roku 1/3 wartości rynku reklamy telewizyjnej.
Nikogo nie dziwi już dalszy wzrost oglądalności treści wideo w internecie, który – katalizowany zmianą wielkości i jakości nośników mobile, a także coraz większą prędkością przesyłu danych – wyniósł w latach 2013-2018 aż 32% w skali globalnej. Liderami w tej kategorii pozostają obecnie niezmiennie Chiny i Szwecja, gdzie średni czas oglądania materiałów wideo w internecie szacuje się na poziomie 103 minut dziennie. Jednak już w 2021 roku, magiczną liczbę 100 minut dziennie mają przekroczyć – według prognoz Zenith – Kanada, Indie, Meksyk, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Tak ogromna zmiana zachowań konsumenckich w kategorii online wideo content czyni tę kategorię najszybciej rosnącą pod względem wydatków reklamowych w digitalu na świecie.
Wraz ze wzrostem popularności reklam towarzyszących contentowi wideo w internecie zmienia się podejście marek do tych form promocji. Przynosząc realne zwroty traktowane są z coraz większą uwagą, która przekłada się nie tylko na ich ilość, ale także jakość, precyzję doboru oraz – powiązaną z nią – dywersyfikację.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Już za 3 lata przeciętny konsument na świecie będzie oglądał treści wideo przez internet jedynie dwukrotnie krócej niż za pośrednictwem klasycznej telewizji. Zatem pytanie dotyczące kampanii reklamowych towarzyszących treściom w internecie nie brzmi już teraz czy je robić, ani nawet jak je robić. W tym momencie należy decydować czy postawić na reklamy in-stream, czy out-stream i jak ich używać, aby w pełni wykorzystać drzemiący w nich potencjał? – dodaje Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Obecnie, pod względem wydatków na reklamę w kategorii wideo, dominują treści out-stream. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii stanowiły one w 2018 roku 57% budżetów przeznaczanych na promocję wideo. Są to formaty odtwarzane w witrynach partnerów i aplikacjach na mobile jako bannery (przeglądarki mobilne) lub jako bannery, reklamy pełnoekranowe, reklamy In-feed, natywne, w trybie pionowym i pełnoekranowym (aplikacje tj. Facebook czy Instagram). Reklamy typu out-stream cieszą się szczególną popularnością wśród klientów z uwagi na to, że są płatne dopiero wtedy, gdy więcej niż połowa reklamy jest widoczna na ekranie przez co najmniej dwie sekundy.
Wszystko wskazuje jednak na to, że w najbliższej przyszłości będziemy mogli obserwować odwrócenie trendu na korzyść kampanii in-stream, czyli takich, które prezentowane są konsumentowi przed, w trakcie i po interesującym go wideo online. Ich odbiór i zaangażowanie widza są w ogromnej mierze zależne od jakości powiązanego z nimi contentu, który – dzięki inwestycjom platform socialowych takich jak Snapchat Shows – może ulec w najbliższych 3 latach bardzo wyraźnej ewolucji. Dużym wyzwaniem w przypadku kampanii in-stream będzie takie zabezpieczenie, aby była ona wyświetlana zawsze w otoczeniu treści wspierających wartości danej marki, a także dopracowanie sposobu mierzenia efektywności in-stream oraz ich wpływu na wizerunek i wskaźniki sprzedażowe brandu czy produktów.
– Co może się jeszcze zmienić na rynku mediowym i reklamowym do 2021 roku? Tak naprawdę bardzo wiele, biorąc pod uwagę szybkość rozwoju nowych technologii, w tym planowane wprowadzenie 5G. Z perspektywy rynku wideo on-line, wszyscy czekają na uruchomienie serwisu Disney Plus – oficjalna premiera zaplanowana jest na 12 listopada br. na wybranych rynkach. Uruchomienie własnych usług VOD zapowiedział również Apple (Apple TV+, Apple TV Channels). W tym momencie ciężko oszacować wpływ tych zmian na rynek i politykę głównych graczy typu Netflix, ale na pewno będzie interesująco. Już w tej chwili w rozwiązania typu augmented reality mocno inwestują platformy takie jak Facebook i Snapchat, by w ten sposób zapełnić lukę między transakcjami in-store a zakupami online – konkluduje Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.
To piąta edycja raportu Online Wideo Forecasts, publikowanego corocznie przez Zenith. Raport zawiera dane historyczne, prognozy konsumpcji online wideo i wartości wydatków na reklamę online wideo oraz komentarze dotyczące kierunków rozwoju poszczególnych rynków ujętych w raporcie, przygotowane przez lokalnych ekspertów. Tegoroczna edycja zawiera dane z 51 rynków, w tym z Polski. W raporcie Zenith definicja online wideo obejmuje wszystkie treści treści wideo oglądane w internecie, serwisy subskrybowane jak Netflix, platformy udostępniania wideo tj. Hulu, serwisy służące do dzielenia się filmami typu Youtube oraz materiały wideo publikowane w serwisach społecznościowych.