E-commerce zapala zielone światło. Właśnie zaczyna się dialog wewnątrz środowiskowy na temat tego, jak można rozwijać handel w Internecie – w większości jedyny jaki nam pozostał – w zgodzie z cyklem życia planety. Ale, nie dość na tym, bo e-commerce chce oddychać czystym powietrzem i wprowadzać innowacyjne podejście do handlu w sieci www, przykładając się do realizacji globalnych strategii ONZ i UE.
Wszystko to składa się na fakt, że w Izbie Gospodarki Elektronicznej rozpoczyna aktywnie pracować nowa, merytoryczna grupa – zrównoważonego biznesu i CSR. e-Izba już w 2020 podjęła działania w tym temacie będąc współtwórcą pierwszego raportu „Green Generation” Mobile Institute oraz współorganizacji konferencji w temacie CSR w e-commerce.
Zobacz również
Nowa grupa robocza dołączyła do struktury ciągle się rozbudowującej. W ostatnich miesiącach w ramach e-Izby powstały nowe grupy merytoryczne, np.: Cross-border e-commerce, e-Commerce B2B, New technology for omnicommerce. Każda działa jako autonomiczny zespół, wyznaczający sobie ambitne cele.
– Celem powstania nowej grupy jest wsparcie działań mających na celu zrównoważony rozwój organizacji e-commerce w kontekście najważniejszych, strategicznych propozycji dla zglobalizowanego świata. Są nimi SDG’s ONZ oraz Program Zrównoważonego Rozwoju Komisji Europejskiej – Zrównoważona Europa 2030. E-Izba jako członek Ecommerce Europe była także jednym z inicjatorów grupy sustainability w ramach Ecommerce Europe – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby.
Nasza reprezentacja
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Izba Gospodarki Elektronicznej to najważniejsza organizacja branżowa w polskim e-commerce. Wypełniając swą misję dialogu wewnątrz środowiska handlowych firm intrnetowych, wymiany know-how, reprezentuje interesy branży w rozmowach z administracja rządową i UE. Nieustannie rozwijając dialog skierowany na zewnątrz i do wewnątrz e-commerce, e-Izba dostosowuje swoje działania do potrzeb całej branży.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Te potrzeby odzwierciedla też wstępny zakres prac nowej grupy i jej ambicje, które mogą ulec rozszerzeniu o kolejne wątki:
- wprowadzenie e-commerce w Program Zrównoważona Europa 2030,
- opracowanie poradnika „Dobre praktyki CSR w e-commerce”,
- seria e-Izba Digital Talk, w tematach: jak SDG’s mogą istotnie wpływać na praktyki zakupowe w Internecie? Czy polski e-konsument jest eko? Czy przesyłki z Azji są bardziej eko od krajowych?
Równać do najlepszych
Każdy biznes można zaprojektować tak, aby w sposób znaczący równoważył wpływ na środowisko naturalne – zużycie surowców, energii, emisje szkodliwych gazów do atmosfery. Potrzeba do tego tam samo strategii, jak i komunikacji – każda uczestniczka i uczestnik wymiany handlowej powinni być świadomi swej roli w nowych modelach rozwoju gospodarki i cyklach życia produktów.
– Wiedząc o tym można każdego dnia zostawić po sobie omalże zerowy ślad środowiskowy. Suma takich działań sprawia, że świat staje miejscem przyjaznym dla nowych pokoleń. Należy im się to, tak samo jak nam przypadło prawo do korzystania z zasobów świata w sposób nieskrępowany – mówi Paweł Oksanowicz, koordynator prac grupy, z wieloletnim medialnym doświadczeniem w komunikowaniu CSR.
Go green!
W ramach prac grupy powstanie też kolejna odsłona raportu „Green Generation” Mobile Institute, przy wsparciu Izby Gospodarki Elektronicznej. Jest to kontynuacja współpracy firm i ekspertów, którzy starają się działać na rzecz środowiska naturalnego. Raport daje wielostronny wgląd w dobre praktyki rynkowe, pokazując marki i organizacje, które działają już w obszarze „green e-commerce” i dzielą się swoimi doświadczeniami. Pomaga w sposób kompleksowy dokonywać redefinicji modelu biznesowego na bardziej eco.
– Polacy mało interesują się kwestią ekologii – informacje o stanie środowiska śledzi jedynie co 3. internauta, a ponad polowa jest zdania, że Polska nie jest obszarem zagrożonym ekologicznie. Z drugiej strony, osoby kupujące w Internecie są znacznie bardzie świadome kwestii ekologii i wrażliwe na nieekologiczne zachowania w e-commerce. Dostrzega je 80% e-klientów. W tym kontekście, to cyfrowa gospodarka powinna być liderem zmian – mówi Katarzna Czuchaj-Łagód, dyrektorka zarządzająca Mobile Institute i członkini Rady Izby Gospodarki Elektronicznej.