Dlaczego zakupy w e-supermarketach cieszą się taką popularnością? Jak często kupujemy w e-supermarketach i na co zwracamy uwagę, wybierając sklep online?
Oferta sklepów internetowych coraz częściej rozszerzona jest o produkty codziennego użytku. Dostawa zakupów do domu o wybranej godzinie, dogodny sposób płatności, wysoka jakość produktów, promocje oraz – co chyba najważniejsze – czas dokonywania zakupów. Już nie musimy spieszyć się do sklepu, żeby zdążyć przed zamknięciem, nie trzeba zdejmować towarów ze sklepowych półek, nie dla nas stanie w kolejce do kasy i wnoszenie zakupów do domu. Internauci wolą zakupy online. Już nie tylko książki i ubrania, ale artykuły spożywcze i środki czystości zamawiamy w internetowych supermarketach. Znamy ofertę marketu stacjonarnego, więc czemu nie skorzystać z wersji internetowej? Zamówienie możemy złożyć o każdej porze dnia, zatem dlaczego nie zrobić tego z autobusu czy w czasie wieczornego gotowania?
Zobacz również
Z oferty supermarketów internetowych częściej korzystają kobiety (84 proc.), osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia (83 proc.), które swój miesięczny dochód określają na poziomie od tysiąca do dwóch tysięcy złotych (89 proc.) oraz powyżej 5 tysięcy złotych miesięcznie (89 proc.). Na zakupy spożywcze online decydują się głównie osoby, które zamieszkują największe miasta (ponad 500 tys. mieszkańców, 89 proc.), co wynika prawdopodobnie z ich niechęci do stania w korkach czy kolejkach sklepowych, które w godzinach popołudniowych są zazwyczaj oblegane. Zaledwie 13 proc. internautów nigdy nie zrobiło zakupów artykułów spożywczych w sieci. Osoby te deklarują, że przed zakupem wolą dotknąć kupowaną rzecz (odpowiadały tak przede wszystkim osoby starsze, ze średnim wykształceniem i pochodzące z mniejszych miejscowości). Chociaż e-markety zapewniają szybkie i bezpieczne zakupy, co trzeci internauta (33 proc.) obawia się, w jakim stanie otrzyma zakupy a co czwarty badany (25 proc.) odpowiedział, że po prostu nie lubi zakupów robionych przez internet. Za tradycyjnymi formami zakupów opowiadają się głównie mężczyźni, najmłodsi (do 24 lat) i najstarsi (50-59 lat) użytkownicy internetu oraz mieszkańcy terenów wiejskich (40 proc.). Osoby, które nie dokonują e-zakupów codziennego użytku deklarują, że nie odpowiadają im koszty dostawy (18 proc. wskazań, głównie są to odpowiedzi badanych, którzy deklarują dochód nieprzekraczający 1 000 złotych miesięcznie).
Najpopularniejszym miejscem w sieci, w którym internauci robią zakupy artykułów codziennych jest Allegro.pl (60 proc.) – korzystają z niego najczęściej młodzi użytkownicy internetu, deklarujący dochód nieprzekraczający 2 000 złotych miesięcznie oraz bezdzietni respondenci. Drugim najczęściej wskazywanym miejscem do e-zakupów spożywczych jest internetowa wersja supermarketu TESCO (etesco.pl – 21 proc.). Według deklaracji internautów, w tym sklepie zakupy robią głównie osoby zamieszkujące duże miasta (200 – 500 000 mieszkańców), posiadające wykształcenie wyższe (23 proc.) oraz są rodzicami. Internauci chętnie robią zakupy z kategorii FMCG w internetowych delikatesach ALMA (alma24.pl – 16 proc.), która przyciąga głównie młodych klientów, deklarujących miesięczne dochody na poziomie ponad 5 000 złotych (28 proc.). Co ósmy internauta (12 proc.) chętnie dokonuje zakupów spożywczych w Makro Cash & Carry (głównie osoby powyżej 50. roku życia), a 7 proc. internautów – w sklepie internetowym E.Leclec.pl (7 proc., najczęściej wybierany przez najmłodszych internautów).
Zakupy w supermarketach internetowych robimy zazwyczaj rzadziej niż raz w miesiącu (38 proc. wskazań – przede wszystkim mieszkańcy małych miast i młode osoby nieposiadające potomstwa). Co piąty internauta (20 proc.) robi e-zakupy raz w miesiącu, a częściej niż co szósty (15 proc.) – kilka razy w miesiącu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Co najczęściej kupujemy w czasie zakupów w e-supermarketach? Wyróżnić można pięć grup produktowych, które wskazują internauci – są to: produkty spożywcze (18 proc.), chemiczne (16 proc.), ubrania i buty (15 proc.), sprzęt RTV i AGD (14 proc.) oraz książki i multimedia (9 proc.). Po produkty spożywcze do e-supermarketów najczęściej wybierają się mężczyźni (20 proc.), osoby w wieku 25-34 lata (22 proc.), zarabiające od 3 do 5 000 złotych (25 proc.) i posiadające dzieci (19 proc.). Produkty chemiczne częściej w e-sklepach kupują kobiety (18 proc.), internauci w wieku do 24 lat (20 proc.) oraz mieszkańcy średniej wielkości miast (21 proc.). Kobiety częściej od mężczyzn kupują w e-sklepach ubrania, mężczyźni za to chętniej decydują się na e-zakupy sprzętu RTV i AGD.
Na co najczęściej zwracają uwagę internetowi klienci, decydując się na zakupy w e-supermarketach? Najważniejsze dla klientów supermarketów internetowych są koszty dostawy – 26 proc. internautów porównuje opłatę za dostarczenie zamówienia pomiędzy sklepami. Co czwarty badany (25 proc.) decyduje się na zakupy w danym miejscu ze względu na ofertę produktową konkretnego e-supermarketu a co piąty (21 proc.) zwraca uwagę na oferty promocyjne. Internauci zwracają również uwagę na terminy realizacji e-zamówień (9 proc.) oraz sposoby płatności (8 proc.).
Czy internauci chcą w tym roku częściej dokonywać zakupów w e-supermarketach? Połowa badanych (50 proc.) deklaruje, że w 2016 roku planuje zintensyfikować e-zakupy, w tym co szósty (16 proc.) internauta jest o tym przekonany (respondenci pochodzący głównie z małych miejscowości i posiadający dzieci) a co trzeci (34 proc.) raczej ma taki plan. Często respondenci nie posiadali planów na zakupy w e-supermarketach – 39 proc. z nich nie potrafiło udzielić odpowiedzi na to pytanie. Zaledwie, co dziesiąty (11 proc.) badany nie planuje częstszych zakupów artykułów spożywczych i produktów codziennego użytku przez internet.
Link do pobrania infografiki: https://goo.gl/rdkOAH
Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 18-19.01.2016 r. Analizą objęto grupę 800 Internautów w wieku 16-64 lat. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków w wieku 16-64 lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.
Agencja badawcza SW Research jest liderem i prekursorem społecznościowych badań realizowanych przez Internet w Polsce. Oferuje profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze. SW Research w swojej działalności łączy wiedzę z zakresu nauk społecznych i ścisłych oraz kompetencje w obszarze technologii informatycznych.