…również na porzucanie swoich koszyków bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Przekładając to na liczby możemy powiedzieć, że 97% użytkowników wychodzi ze sklepu internetowego nie próbując dokonać żadnego zakupu, a około 80-85% użytkowników porzuca swoje zakupy w ostatniej chwili.
Powody porzucania koszyka
Odwiedzający stronę dodają interesujące ich przedmioty do swoich koszyków, po czym ich uwaga na ostatnim etapie drogi zakupowej zostaje przeważnie odciągnięta- dzieje się tak z różnych powodów, jednak w konsekwencji porzucają oni koszyki. Mogli uznać koszty wysyłki za zbyt wysokie, mogli się obawiać o bezpieczeństwo płatności, albo po prostu postanowili kontynuować swoje poszukiwania za wymarzonym produktem. Często spotykaną przeszkodą okazuje się sam proces logowania, który może być niejasny dla użytkownika, albo opuszcza on stronę, ponieważ nie chce tworzyć nowego konta. Poznanie przyczyn kryjących się za liczbą porzuconych koszyków to konieczność, gdyż dzięki temu, z niewielką pomocą digital marketingu, będziemy mogli stworzyć efektywny plan walki z tą plagą.
Zobacz również
Częstymi sposobami walki z porzucanymi koszykami są takie działania biznesowe jak e-mail retargeting, poprawki techniczne na stronie i uproszczenie ścieżki zakupowej. Jednak najważniejszą rzecz, jaką może zrobić biznes internetowy, by zminimalizować liczbę porzucanych zakupów jest stworzenie strony, która będzie odpowiednio dostosowana i spersonalizowana pod względem user experience, by utrzymać zaangażowanie i satysfakcję klienta na jak najwyższym poziomie. 94% digital marketerów, którzy przez długi czas walczyli z rosnącą liczbą porzucanych koszyków, uznaje technologie personalizacji za najlepszą metodę do zarządzania lojalnością i wzrostem sprzedaży.
Sposób nr 1: Zapewniaj wysoce spersonalizowane doświadczenia we wszystkich punktach styczności
Personalizacja web lub mobile jest tak naprawdę tworzeniem doświadczeń internetowych, dostosowanych do konkretnej osoby, a nie anonimowej grupy. Dzięki personalizacji możemy zwiększyć współczynnik konwersji i i średnią wartość zamówienia. Tutaj dochodzimy do sedna, bo jednym z najważniejszych sposobów walki marketerów z porzucaniem koszyka jest właśnie efektywne wykorzystanie technologii personalizacji, czyli zbadanie doświadczeń klienta na naszej platformie zakupowej. Według raportu firmy Gartner 2015 „Hype Cycle Digital Marketing” marketerom brakuje relacji 1:1 z klientami. Aby wyjść na prowadzenie w walce, digital marketerzy wykorzystują różnorodne metody personalizacji, zaczynając od najprostszego tworzenia dedykowanych mailingów, a kończąc na w pełni zoptymalizowanych stronach internetowych i kontekstowych poleceniach produktów na niej. Technologie personalizacji obejmują między innymi takie działania jak: optymalizację layoutu, strony głównej i powiadomień web push, e-mail remarketing wyzwalany zachowaniem klienta i interakcję on-line, dzięki czemu marketerzy mogą zapewnić bezproblemową ścieżkę zakupową.
Kontynuacja komunikacji z użytkownikiem poprzez dedykowane maile lub stronę powitalną, jest dość skuteczną metodą – 75% osób, które porzuciło koszyk, deklaruje, że powróci, aby dokończyć zakupy. Jednak, jak wiadomo każdy użytkownik ma swoje priorytety i preferencje, jest to bardzo ważne, by do każdego z nich targetować informacje zgodne z jego unikalnymi upodobaniami. To wszystko można zrobić na podstawie zaawansowanej segmentacji naszej bazy użytkowników według wzorców zachowań, trendów zakupowych, danych historycznych, geolokalizacji, prognozy pogody i wielu innych.Dzięki indywidualnej komunikacji do klienta możesz nawiązać z nimi głębszą relację, sprawić, że kampania będzie bardziej elastyczna i skuteczna, a ostatecznie doprowadzi do znacznego spadku liczby porzucanych koszyków.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Sposób nr 2: Angażuj użytkowników poza twoją stroną, dzięki atrakcyjnymi powiadomieniom web push
Istnieją sytuacje, w których nie możesz zapobiec porzuceniu koszyka i to właśnie wtedy powiadomienia web push mogą pomóc w przekazywaniu bieżących informacji z ulubionych stron. Tworzą one zupełnie nowy potężny kanał komunikacyjny, który pozwala na efektywne re-angażowanie użytkowników, między innymi dzięki wiadomościom wysyłanym w odpowiednim czasie, bez potrzeby posiadania dostępu do osobistych danych użytkownika, czy nawet adresu e-mail. Jeszcze do niedawna brakowało w internecie nowych możliwości na bezpośrednie dotarcie do użytkownika i ponowne zaangażowanie go – szczególnie w sytuacji, gdy już opuścił naszą stronę. Jednak obecnie, dzięki powiadomieniom web push, możesz dotrzeć do swoich klientów prosto na ich pulpicie. Na podstawie danych o zachowaniu użytkowników możesz stworzyć powiadomienia, które zaoferują im upragnioną promocję albo ograniczoną czasowo obniżkę cen na obserwowany produkt. Głównym powodem, dlaczego powiadomienia web push obniżają liczbę porzuconych koszyków jest wysyłanie za ich pośrednictwem atrakcyjnych wiadomości C2A. Na przykład: jedną z branż, która najbardziej cierpi na plagę porzuconych koszyków jest branża turystyczna, gdzie klienci notorycznie opuszczają stronę przed zakończeniem zakupu. Strony bookingowe mogą tworzyć hiper-dostosowane i aktualne wiadomości do odwiedzających, zachęcając ich do podjęcia konkretnych działań, na podstawie analizy ich zachowania na każdym etapie wcześniejszej wizyty na stronie internetowej.
Sposób nr 3: Docieraj do klientów z wyższym prawdopodobieństwem dokonania transakcji kanałami remarketingowymi
Kolejnym ruchem biznesowym, który może zwiększyć personalizację komunikacji jest wdrożenie technologii predykcyjnych. Na podniesienie stopnia personalizacji treści ma wpływ pogłębiona segmentacja. Umożliwia ona firmie dogłębniejsze poznanie swoich klientów i adresowanie do nich wartościowego contentu, co w efekcie owocuje lepszym user experience i zatrzymaniem użytkownika. Modelowanie predekcyjne i segmentacja pomaga marketerom przewidzieć przyszłe zachowanie klientów. Dzięki wdrożeniu technologii pomagających w analityce predestynacyjnej i ciągłemu optymalizowaniu auto-segmentacji, jesteśmy w stanie podzielić odwiedzających naszą stronę na podstawie takich kryteriów jak prawdopodobieństwo dokonania przez nich zakupu, wartość zamówienia, czy status cyklu życia klienta. Algorytm prawdopodobieństwa zakupu umożliwia marketerom podejmowanie odważnych decyzji marketingowych, a to wszystko dzięki dogłębnej analizie i posiadanej wiedzy o przyszłej decyzji zakupowej użytkownika. Zastanów się nad tym, gdy twój klient ponownie porzuci koszyk. Tak naprawdę jest niemalże niemożliwym stworzenie atrakcyjnej oferty dla wszystkich. Kierowanie reklam remarketingowych do każdego odwiedzającego twoją stronę jest bardzo kosztowne i wymaga ogromu pracy. Prościej jest odnaleźć użytkowników z wysokim współczynnikiem prawdopodobieństwa zakupu i to właśnie do nich skierować reklamy, oczywiście z równoczesną optymalizacją wydatków na marketing.
Ilość porzuconych koszyków wywołuje ogromny stres u digital marketerów, ale przynajmniej teraz można skutecznie walczyć z tą plagą, dzięki przełomowym technologiom marketingowym. Opierając się o dane, marketer może targetować swój produkt do właściwej grupy użytkowników z jak najbardziej trafną personalizacją. To wszystko po to, by utrzymać jak najwyższe zaangażowanie u swoich klientów, aby w przyszłości zapobiegać porzucaniu koszyków i utrzymywać jak najwyższy poziom lojalności i ciągły wzrost.
Kim jest Insider
Insider to firma technologiczna, oferująca wielokanałową platformę cyfrową dla marketerów.
Działając w oparciu o silnik zunifikowanych danych, Insider wykorzystuje personalizacje, segmentację predykcyjną oraz technologię w czasie rzeczywistym pozwalając specjalistom od marketingu znacząco zwiększyć ich wyniki cyfrowe oraz lojalność klientów.
Insider jest firmą technologiczną, która posiada swoje oddziały w Londynie, Moskwie, Singapurze, Dubaju, Warszawie, Stambule, Kuala Lumpur oraz Dżakarcie. Magazyn WIRED umieścił Insidera obok wpływowych europejskich firm na liście 100 Najgorętszych Start-up’ów 2016 roku.
Insiderowi, który pomaga czołowym markom rozwijać się z prędkością oczekiwań ich klientów, zaufało już ponad 200 przedsiębiorstwach z różnych branż, w tym Toyota, Avis, Media Markt, Lenovo, GNC, MasterCard, BBVA, Delivery Hero, Fiat, Carrefour, Ticketmaster, Air Arabia, Tune Hotels, Dominos, McDonalds, Avon oraz CNN.