Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

Jak dotrzeć do mózgów przebodźcowanych klientów [NM Q&A live]

W jaki sposób skutecznie docierać do „cyfrowych zombie”? Jak tworzyć brain-friendy komunikację reklamową? Czy marki powinny podejmować tematy związane ze zdrowiem psychicznym?

SPRAWDŹ

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Social Media (Cz. 1)

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Social Media (Cz. 1)
O podsumowanie roku 2016 w kategorii Social Media poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji, domów mediowych i firm specjalizujących się w marketingu w mediach społecznościowych. Zapraszamy do lektury.
O autorze
26 min czytania 2016-12-07

1. Anna Radosiewicz, PR & Marketing Specialist, Cube Group
2. Agnieszka Żdanuk, Performance Marketing Specialist, Kerris
3. Agnieszka Sosnowska, Account Director, Biuro Podróży Reklamy
4. Katarzyna Adamkiewicz, Social Media Specialist, GoldenSubmarine
5. Anna Ortman, Social Media Specialist w agencji INSIGNIA
6. Piotr Podgajny, Social Media Manager, Deloitte Digital
7. Adam Kręgielewski, Social Media Manager, Communication Unlimited
8. Bogusław Skowron, Social Media manager, Point of View
9. Miłosz Jacyna, Social Media Team Leader, K2 Media
10. Marta Szufranowicz, Strategic Planner & Head Of Social Media, J. Walter Thompson Group Poland
Drugą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Trzecią część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >
Czwartą część podsumowania w kategorii social media przeczytasz tu >

Anna Radosiewicz
PR & Marketing Specialist, Cube Group

Najważniejszy sukces 2016

Zmiana podejścia do użytkowników – ich potrzeby i oczekiwania są coraz ważniejsze dla firm. Traktują profil na Facebooku jako pełnoprawny kanał obsługi klienta (przykład? chociażby mBank z całodobową obsługą klienta na Facebooku) i aktywnie poszukują interakcji z użytkownikami.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zasięgi organiczne są coraz niższe, zmienia się więc także sposób patrzenia na budżety reklamowe w mediach społecznościowych – to już stała pozycja w kampaniach reklamowych. Przyszły rok będzie kontynuacją tych zmian – i dobrze!

Największa porażka 2016

Coś, co sygnalizowano od dawna, ale na tyle nieśmiało, że problem był regularnie zamiatany pod dywan. Mowa o fałszywych newsach. Tegoroczna kampania prezydencka w USA – w czasie której m.in. fałszywy Denzel Washington popierał Donalda Trumpa, a nieistniejący „Denver Guardian” alarmował o tajemniczej śmierci agenta FBI badającego wyciek maili Hillary Clinton – sprawiły, że wreszcie zainteresowano się tym zjawiskiem, a walkę z nim zapowiedziała koalicja Facebook-Twitter-Google. Sprawa jest o tyle poważna, że już teraz widać, że niektórzy wyraźnie nie rozróżniają prawdziwych treści od tych fałszywych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Fałszywe newsy to tylko część większego problemu, element znacznie większego zjawiska – algorytmy „społecznościowe” pokazują nam treści, na które najchętniej reagujemy i które korespondują z naszymi zainteresowaniami. Z jednej strony to dobrze, ale… w klasycznych mediach, jak prasa czy telewizja, mamy szansę poznać pełny obraz i różne punkty widzenia na dane sprawy. W mediach społecznościowych taką szansę tracimy. Rozwiązanie tego problemu będzie znacznie trudniejsze od wyeliminowania tak dużej ilości fałszywych wiadomości.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Najważniejsza zmiana w 2016

Wideo? I tak, i nie. Wideo podbija sieć. Mimo że Facebook wpadł, zawyżając wyniki wyświetleń wideo, użytkownicy otrzymują coraz więcej filmowych treści, w tym – transmisje na żywo (m.in. gotowanie z Lidlem). Firmy zaczynają również dostosowywać materiały do specyfiki danych platform – coraz więcej filmów na Facebooku posiada już napisy (i bardzo dobrze, bo są najczęściej oglądane właśnie bez dźwięku, na mobile’u, w pracy 🙂 ).

Dlatego moim zdaniem, największą zmianą jest nie samo wideo, a dostosowanie przekazu do tego, czego oczekują użytkownicy. Jakość contentu dostarczanego przez firmy jest coraz lepsza i ten trend na pewno będzie się utrzymywać.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Starcie: Facebook vs. rosnąca konkurencja. Spójrzmy, jak szybko Zuckerberg reaguje na potencjalne zagrożenia dla Facebooka, Messengera i Instagrama. Ogromny sukces Snapchata wśród nastolatków i niechęć do sprzedania biznesu przez właścicieli? Proszę bardzo! Instagram wprowadza nowe funkcjonalności, działające często lepiej niż oryginał, dodatkowo bardziej zintegrowane z Facebookiem. W Brazylii uruchamia oddzielną aplikację Flash, umożliwiającą udostępnianie zdjęć i wideo z licznymi filtrami i naklejkami. W Indiach WhatsApp (też należący do Zuckerberga) testuje bardzo podobną opcję o nazwie „Status”. To walka na wszystkich frontach – i Facebook pogrywa odważnie, pokazując swoją potęgę w każdym aspekcie.

Najciekawsze trendy w 2016

Rzadziej wrzucamy zdjęcia i informujemy o naszym życiu osobistym na Facebooku, a coraz częściej śledzimy tu newsy (dzięki spersonalizowanemu feedowi), treści ulubionych marek i coraz więcej komunikujemy się przez Messengera.

4 największe komunikatory wyprzedziły liczbą użytkowników 4 największe sieci społecznościowe – i nic nie zapowiada odwrócenia tego trendu. Między innymi właśnie dlatego Facebook tak dużo zainwestował w boty (niedawno też udostępnił m.in. narzędzie do analityki chatbotów). Chatboty wspierają ścieżkę zakupową i pomagają w monetyzacji działań w socialach – szczególnie w Azji. To dopiero początek drogi, ale w Polsce z chatbotów korzysta już m.in. Multikino, a na świecie Uber, Tommy Hilfiger i Domino’s Pizza.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Zasięgi organiczne, ogromna liczba serwisów społecznościowych, konkurencja o uwagę użytkownika, dostosowanie komunikacji do mobile’u, rosnąca rola wideo… Lista jest długa. Ale też pokazuje, jak dynamiczne są media społecznościowe. Największym wyzwaniem dla firm jest nieustanna wizualizacja celu, do jakiego dążymy w naszych działaniach w mediach społecznościowych.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Zdarzają się tematy, które aż proszą się o odważne, bezkompromisowe kampanie reklamowe. Do takich zdecydowanie należała kampania marketingowa filmu „Deadpool”. Obrazoburczy (anty)bohater Marvela, który uwielbia przemawiać do widzów i nie stroni od używania obraźliwych słów, miał równie odważną kampanię reklamową – i to nie tylko w outdoorze (gry słowne, odwołania do popkultury i reklamowanie filmu jako komedia romantyczna – przed walentynkami), ale i w socialach. To przykład doskonałego wykorzystania potencjału bohatera, ale przede wszystkim –odwaga marketerów, którzy zgodzili się na takie działania. Dla mnie to najlepsza kampania tego roku i czekam na więcej przy premierze drugiej części!

Kampania w mediach społecznościowych odbywała się m.in. na Facebooku, Twitterze, YouTube i Pintereście. Powyżej – wpis na profilu filmu na Facebooku nawiązujący do serwisu z ocenami filmów krytyków i fanów Rotten Tomatoes.

W ostatnich miesiącach bardzo fajnie wypada też akcja Wedla z psikusami na profilach innych firm z okazji Halloween. Był to jednorazowy strzał, ale świetnie zorganizowany i zaplanowany. Oby tak dalej. 🙂

Ocena obecnej kondycji branży

Branża pędzi dynamicznie do przodu i nie ogląda się na nikogo. Kolejne, nowe funkcjonalności portali społecznościowych, wzrost znaczenia wideo, mniejsze zaangażowanie użytkowników na rzecz bezpośredniej komunikacji, próby monetyzacji ruchu mobile – to wszystko wymaga ogromnej energii, kreatywności i przede wszystkim doskonałego zrozumienia technologii. I jak na razie polska branża ma się naprawdę nieźle, śmiało prowadząc kreatywne kampanie! 🙂

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Trudno przewidzieć, czym zaskoczy nas Facebook, jaka przyszłość czeka Twittera (zamknięcie Vine’a, brak chętnych do zakupu Twittera), ale jedno jest pewne – czas na realną monetyzację działań w mediach społecznościowych.

Spory krok w tym kierunku wykonał Facebook z dodaniem nowych przycisków CTA, m.in. „Shop Now” i dodaniem możliwości implementacji botów. PayPal zapowiedział pod koniec października większą integrację w zakresie płatności na Facebooku i Messengerze. To kolejny krok, w celu ułatwienia finalizacji zakupów na mobile (jak na razie w USA). Ale to dopiero początek drogi.

2017 może być jednak rokiem, gdy będziemy mogli do Facebooka i Messengera podpiąć nasze karty i płacić od razu za dokonywane zakupy. Bez wychodzenia z systemu Zuckerberga, natychmiastowo i bezproblemowo. Kupowanie przez internet będzie jeszcze łatwiejsze!

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Odkrycie potencjału mobile i przenoszenie się większości ruchu internautów właśnie tam. Dodatkowo firmy muszą znaleźć złoty środek pomiędzy realną monetyzacją działań a dostarczaniem ciekawego, użytecznego dla klientów contentu. PS Wspominałam już o wideo? 🙂

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Dalszy rozwój wideo i dostarczania wartościowych treści przez firmy – organiczne zasięgi maleją i coraz więcej trzeba poświęcać na reklamę, warto więc tworzyć coś naprawdę wartościowego. Pytanie, w jakim kierunku będą ewoluować media społecznościowe, a w szczególności najpopularniejszy w Polsce Facebook? Wbrew pozorom odpowiedź na to wcale nie jest taka prosta.

Konsumenci coraz częściej korzystają z Facebooka jako pierwszej strony do sprawdzenia najważniejszych informacji ze swoich ulubionych źródeł, więc w przypadku serwisów informacyjnych – Facebook nadal będzie bardzo ważnym narzędziem. Ale firmy, w szczególności e-commerce’y, powinny zastanowić się nad tym, gdzie w przyszłości powinna zmierzać ich obecność w socialach. Być może za rok lub dwa, głównym powodem obecności sklepów online i usług (Uber, restauracje) będzie przeglądanie oferty, finalizowanie zakupu i ewentualny kontakt z marką poprzez chatbota lub konsultantów marki na Facebooku?

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Przede wszystkim na integrację działań reklamowych w socialach z pozostałymi elementami budżetu i stworzenie spójnej strategii z uwzględnieniem specyfiki określonych platform.

W drugiej kolejności na technologie – możliwość automatyzacji, personalizacji, wprowadzenia botów, a to na pewno nie koniec nowych opcji na Facebooku czy Instagramie. W 2017 roku możemy spodziewać się użycia coraz to nowszych technologii, a same zmiany w prowadzeniu działań w socialach będą jeszcze szybsze. Nie chodzi już o to, aby być na socialach, chodzi o to, aby być w taki sposób, który będzie dla marki najkorzystniejszy.

————————————————-

Agnieszka Żdanuk
Performance Marketing Specialist, Kerris

Najważniejszy sukces 2016

Osobiście uważam za największy sukces kampanię Allegro – Legendy Polskie. Polska firma wraca do polskich korzeni i tłumaczy, jacy jesteśmy z dziada pradziada. Lansuje młodych artystów, pozwala na ciekawe uwspółcześnione realizacje filmowe i muzyczne rzeczy, które są polskie.

Największa porażka 2016

Moim zdaniem, największą porażką 2016 roku jest niedawna informacja Facebooka o nieodpowiedniej kalkulacji statystyk udostępnianych w sekcji Page Insights. Wrzesień zaowocował informacją o przeszacowanych statystykach odnośnie czasu spędzonego na oglądaniu wideo, z kolei listopad przyniósł informacje odnośnie źle obliczanego organicznego zasięgu. Bug odpowiedzialny za to pojawił się już w maju. Nie napawa to dużym zaufaniem do Facebooka.

Najważniejsza zmiana w 2016

Zwiększenie możliwości remarketingu na Facebooku o osoby, które wykonały akcję wobec postu czy fanpage’u, jak również segmentacja użytkowników używając stworzonych przez siebie eventów lub chociażby czasu pobytu na stronie.

Drugą ciekawą rzeczą jest popularyzacja rozwiązań służących tylko dla mobile’a – canvasy czy wprowadzenie reklam w Snapchacie.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Wprowadzenie chatbotów w Messengerze, które mogą mieć ustalone harmonogramy rozmów lub uczyć się na podstawie algorytmu. Zmienia to sposób komunikacji z klientem – jesteśmy tak naprawdę ciągle dostępni, jednak stwarza to zagrożenie, bo co, jeśli sztuczna inteligencja wymknie się spod kontroli i podkopie stanowisko marki?

Najciekawsze trendy w 2016

Wprowadzenie w profilach i aplikacjach społecznościowych możliwości transmisji wideo. Dzielimy się wszystkim, co robimy, gdzie jesteśmy, chcemy pokazywać nasze życie i eksplorować życie naszych idoli poprzez bieżący kontakt. Masowe wprowadzanie przez aplikacje możliwości, które daje Snapchat – zdjęcia i filmy, które znikają po upływie 24 godzin, trend, który popularyzuje według mnie sformułowanie “life with no regrets” lub “living the moment”. Wszystko zmierza również do tego, by obraz zastąpił słowa.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Bezpieczeństwo. Bardzo często nasze konta są kradzione przez hackerów. Z dnia na dzień tracimy dostęp do Instagrama, który był pamiętnikiem naszej podróży lub ktoś korzysta z naszej tożsamości. Wszystkie aplikacje czytają i przetwarzają to, co w nich robimy, dopasowując do nas przekaz reklamowy. Tak naprawdę już nigdy nie zostaną zapomniane rzeczy, które napisaliśmy i wysłaliśmy przez internet, bo internet nie zapomina, więc zastanówmy się za każdym razem, gdy wysyłamy filmik czy zdjęcie, czy nie będziemy tego żałować.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Kampania Jacka Danielsa “Ludzie Jacka” realizowana przez agencję Lubię to – linked by Isobar jest najciekawszą realizacją, która opowiada o ludziach, którzy są dobrzy w tym, co robią. Równie interesująca jest dla mnie kampania Johnnie Walkera “Keep walking”, w której wziął udział Sokół, Dawid Podsiadło i Bogusław Linda. Połączenie takich osobowości polskiego showbiznesu łączy pokolenia, różne upodobania muzyczne, ale i charaktery pod jedną marką.

Ocena obecnej kondycji branży

Ciężko mi ocenić kondycję branży, gdyż według mnie giganci, którzy myśleli o swojej pozycji jako pewnej (Facebook, Instagram, Twitter) papugują rozwiązania technologiczne dużo młodszego Snapchata, który bardziej oddziałuje na pokolenie, do którego oni nie mogą dotrzeć – millenialsów, którzy są kapryśni w wyborze, wszystko chcą tu i teraz, wiedzą, że to marka ma o nich zabiegać, a nie oni mają przypodobać się marce. Sądzę, że przez to social trochę zatracił kierunek, w którym zmierza, bo nie ma już rozróżniających się portali – są miejsca, które wyróżniają się niuansami lub szybkością adaptacji popularnych rozwiązań.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Popularyzacja rozwiązań mobilnych – coraz więcej czasu spędzamy na smartfonach, gdyż jest to wygodne, mamy wszystko w jednym miejscu. Dodatkowo popularyzacja rozwiązań typu sklep na Instagramie i Facebooku, nie trzeba będzie mieć już namacalnej witryny, by móc sprzedawać swoje produkty. Rezygnacja z fanpage’y – tak naprawdę i tak w tym momencie marki muszą płacić za to, by być widoczne, w tym kierunku będzie już tylko gorzej.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Sądzę, że wyzwaniem będzie popularyzacja działań związanych z byciem “offline”. Rosnącą popularnością i częstotliwością używania cieszą się hashtagi #worklifebalance, #qualitytime, #offline. Również w tym trendzie uczestniczą marki – bycie off w tym roku promowała marka Tołpa.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Zwiększenie ilości reklam natywnych we współpracy z influencerami i pracownikami jako adwokatami marki. Trend “content is the king” nie przeminie – Facebook nadal faworyzuje angażujące treści wideo i fanpage, które mają naturalny organiczny zasięg z powodu wysokiej jakości treści.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Należy skupić się przede wszystkim na mierzalności wyników w online i offline, by tworzyć kampanie i treści, które nie tylko angażują, ale realnie też przekładają się na postrzeganie marki i decyzje zakupowe.

————————————————-

Agnieszka Sosnowska
Account Director, Biuro Podróży Reklamy

Najważniejszy sukces 2016

Kampania Donalda Trumpa w Social media. Kampania amerykańska, ale rezonowała na rynku polskim jak żadna.

Największa porażka 2016

Zamknięcie Vine przez Twittera. To oczywiście ma też wpływ na polski rynek i użytkowników tej platformy.

Najważniejsza zmiana w 2016

Dodanie przez Instagrama funkcji krótkich relacji video.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Sprzedaż Allegro i Ceneo. Przy okazji właściciela zmieniły jedne z największych profili Social media należące do marek.

Uruchomienie Facebook dla firm – tylko okaże się jeszcze, czy to pomysł, który szerzej wypali. Mam poważne obawy, bo start platformy był jakichś taki niedopięty.

Ważnym wydarzeniem jest zakup LinkedIn przez Microsoft.

Najciekawsze trendy w 2016

Wzrost roli algorytmów w zakresie serwowania treści w Social media. Gwałtowny rozwój Snapchata. Smartfony to nowe telewizory nastolatków, a youtuberzy to nowi celebryci.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Nierozsądna konsumpcja Social media, czasami nadmierna i bezproduktywna. To będzie narastający trend i poważny problem społeczny.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Właśnie kampania reklamowa w Social media Donalda Trumpa. To było starcie tradycyjnych mediów z mediami społecznościowymi. Wygrały te drugie. Okulary Snapchata.

Ocena obecnej kondycji branży

Raczej dobra. Jest mniej sytuacji kryzysowych. Junior Brand Manager nie ma o czym pisać… 😉

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Być może powstanie nowy lepszy, inny Facebook? 🙂

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Szukanie balansu w zakresie korzystania z Social media. Zagrożeni są zarówno dorośli jak i dzieci. Czy nie czas na odpowiednie działania edukacyjne?

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Można spodziewać się narastającej rywalizacji pomiędzy wielkimi graczami Social media na rynku. Organiczny rozwój platform raczej sięgnął lub sięga sufitu. Te przyzwyczajone do ciągłych wzrostów będą szukać nowych rozwiązań żeby pójść dalej.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na ciche zmiany regulaminów platform Social media w zakresie prywatności, prawach użytkowników, itd.

————————————————-

Katarzyna Adamkiewicz
Social Media Specialist, GoldenSubmarine

Najważniejszy sukces

Wydarzenia z tego roku, a właściwie brak niektórych zdarzeń, świadczy o tym, że uczymy się na błędach i, co ważniejsze, staramy się ich nie powtarzać. Czy zauważyliście, że nie było w tym roku żadnych spektakularnych kryzysów? Zarówno agencje, jak klienci, nabrali większej świadomości mediów społecznościowych. Oczywiście nadal pojawiają się mniejsze lub większe „kwiatki” (styczeń i kryzysik „Tefal vs wegetarianie”), ale wydaje mi się, że w końcu social media stają się narzędziem do realizacji konkretnych celów, a nie po prostu do „zgłaszania swojej obecności”.

Największa porażka

Trochę nie nadążamy za mediami społecznościowymi. W 2016 nastąpił niesamowity rozwój dodatkowych funkcjonalności i nie mam tu na myśli tych zauważalnych na pierwszy rzut oka (jak np. przyciski reakcji), ale tych mających potencjał do osiągania realnych korzyści (np. zakładka „Sklep” na Facebooku). Nadal wielu z nas ocenia efekty działań powierzchownie. Media społecznościowe oferują nam coraz więcej dróg komunikacji z użytkownikiem i dają możliwość dostarczania mu nowych doświadczeń. Jednak nasz horyzont patrzenia jest ciągle dość ograniczony i często nie wykracza poza Facebooka i posty z grafiką 800×800 px.

Najważniejsza zmiana w 2016

Praktycznie każdy miesiąc przynosił jakąś ważną zmianę. Luty – przyciski reakcji na Facebooku. W kwietniu wszyscy użytkownicy uzyskali dostęp do transmisji na żywo na Facebooku. Maj – zdjęcia 360 stopni na FB. Lipiec – Memories na Snapchacie. Sierpień… boom… Instagram Stories. Wrzesień… drugie boom… Messenger Day. Jednak najważniejszą zmianą było dla mnie zamknięcie Vine’a w październiku (przypomnę, że na początku 2016 obchodziliśmy jego 3 urodziny). Może być to sygnałem, że jeśli społecznościówki nie będą nadążać za zmianami większych „kolegów”, szukać sposobów na właściwą monetyzację swoich kanałów oraz na zatrzymywanie czy przyciąganie użytkowników, to powtórzą losy wyżej wymienionego.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Jak wyżej. 🙂 Zmienia się nie tylko warstwa wizualna mediów społecznościowych, ale sposób korzystania i ich konsumowania.

Najciekawsze trendy w 2016

Rosnąca popularność treści transmitowanych na żywo, a w związku z tym bardziej naturalny i bliższy użytkownikowi komunikat. Na drugim miejscu plasują się u mnie twory snapchatopodobne – ciekawa jestem, dokąd to zmierza i jak ostatecznie wpłynie na Snapchata?

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Nadążanie za:

  • bardziej świadomą i sprawniejszą konkurencją, jej pomysłami i rosnącym budżetem
  • mediami społecznościowymi i nowymi funkcjonalnościami
  • użytkownikiem, który w końcu, patrząc na nasze treści, mógł powiedzieć „wrr”

Najciekawsza kampania/akcja 2016

#MannequinChallenge! Każda wirusowa treść to inspiracja („Dołączmy do akcji”), zagadka („Jak my się tym zarażamy?”) oraz przypomnienie („Media społecznościowe mają moc”). Poza tym jest to naprawdę przyjemna i stonowana alternatywa dla Harlem Shake’a. Oczywiście twórczość Cacao DecoMorreno była równie apetyczna. 🙂

Wyróżnienie za treści dopasowane do użytkowników/grupy docelowej dostają ode mnie Studio Tymbark oraz kampania o.b.® mówi otwarcie o kobiecych sprawach. W obydwu przykładach warto zwrócić uwagę na naturalność treści tworzonych przy współpracy z influencerami.

Ocena obecnej kondycji branży

To jeszcze nie jest idealna forma, ale wyraźnie się rozwija. Niech dowodem będą takie nowe stanowiska, jak Social Media Account czy Social Media Director. Cieszę się, że branża zaczyna zauważać, że obsługa mediów społecznościowych jest bardzo złożona i w wielu przypadkach wymaga odpowiedniego zespołu, zamiast pojedynczego Social Media Specialist.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Dużo wydarzy się na polu bitwy pomiędzy Facebookiem/Instagramem a Snapchatem. To dobrze, ponieważ dodaje dynamiki i zachęca kanały do udoskonaleń i poszukiwania nowych „haczyków” na odbiorców. Z uwagi na rozwój botów może się również zmienić wymiar obsługi klienta.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Paradoksalnie rosnąca świadomość nie sprawi, że będzie łatwiej. Wzrośnie konkurencja i przybędzie marek w mediach społecznościowych. Użytkownicy, jako hard userzy, będą mieli wobec nas większe wymagania. Uczmy się od dużych kanałów społecznościowych i obserwujmy ich działania w zbliżającym się roku. Jeżeli one czują, że powinny zachodzić w nich ważne zmiany, to my również powinniśmy o tym pamiętać.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Wydaje mi się, że zmieni się dotychczasowy wymiar komunikacji na linii marka-użytkownik. Regularne zamieszczanie obrandowanych postów może zostać zastąpione przez pojedyncze i rzadsze działania, które będą nastawione na realizację innych celów, niż pozyskiwanie zaangażowania. Nie będzie zaskoczeniem, gdy wiele z marek zdecyduje się na komunikacje za pośrednictwem influencerów – osób, które wiedzą, w jaki sposób mówić do ich grupy odbiorców. Od strony technicznej powinno przybyć narzędzi, które podniosą automatyzację działań. Ogólnym trendem, wynikającym z rosnącego nadmiaru treści, będzie „znikający content”, czyli wszystko to, co zapoczątkował Snapchat.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Ogólnie: Patrzmy, w jakim kierunku zmierzają największe społecznościówki. Obserwujmy rynki zagraniczne. A przede wszystkim analizujmy użytkowników – ich zmieniające się oczekiwania, potrzeby, język czy sposób konsumowania mediów społecznościowych.

————————————————-

Anna Ortman
Social Media Specialist w agencji INSIGNIA

Najważniejszy sukces 2016

Coraz większa liczba klientów dostrzega potencjał mediów społecznościowych, nie tylko inwestując większe budżety na kampanie, ale także prowadząc z sukcesem działania na nowych dla marki kanałach. Obecność na Instagramie, Snapchacie, Twitterze i w innych społecznościach zaczyna być w pełni przemyślana oraz na bieżąco analizowana. Reklamodawcy zaczęli uwzględniać specyfikę każdej platformy i obecnej tam społeczności. Świadome brandy stawiają już nie na ilość, a jakość publikowanego contentu i dostosowują go odpowiednio do swojej grupy docelowej.

Największa porażka 2016

W dalszym ciągu jakość obsługi w social media jest pomijana. Wielokrotnie kryzysy wywoływane są nieodpowiednią pierwszą reakcją marki, bagatelizowaniem lub usuwaniem negatywnych komentarzy. Pomimo wielu kryzysowych przypadków, które powinny “uczyć na błędach”, wnioski nadal nie są wyciągane, a błędy powtarzane.

Najważniejsza zmiana w 2016

To rozwinięcie możliwości sprzedaży w social media, udostępniając reklamodawcom wykorzystanie zakładki SKLEP, bezpośrednio na poziomie strony na Facebooku. To także możliwość tagowania produktów na publikowanej grafice na Facebooku i Instagramie. Jest to wielkie ułatwienie dla samych użytkowników, ale co najważniejsze – możliwość osiągnięcia lepszych wyników sprzedażowych wśród marek odzieżowych i e-commerce.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

W 2016 roku można było zauważyć wyraźny trend współpracy marek z influencerami. Reklamodawcy zaczęli dostrzegać fakt, jak silnym środkiem przekazu, przede wszystkim dla pokolenia millenialsów, są autorytety z internetu. Za najważniejsze wydarzenie w tym roku uważam uruchomienie polskiej wersji aplikacji indaHash, która od marca umożliwia markom bezpośrednią, szybką i zautomatyzowaną współpracę z influencerami.

Najciekawsze trendy w 2016

Wyraźnie widać, dokąd zmierza Internet. Treści video stanowią już coraz większą ilość contentu publikowanego na Facebooku. W tym roku można było obserwować świetne produkcje video 360°, a także wysoko pozycjonowane przez Facebooka materiały live.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Internet rośnie w siłę, a media społecznościowe ciągle zwiększają swoje granice. Nowe narzędzie, Instagram Stories, to niesamowity potencjał do wykorzystania przez reklamodawców. Jednak w dalszym ciągu nie zostało ono na polskim rynku kreatywnie wykorzystane.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

To zdecydowanie aktywacja promująca wprowadzenie nowych modeli butów adidas Tubular w sieci Sizeer. TubularUncover doskonale trafił do swojej grupy docelowej i osiągnął spektakularne efekty, łącząc współpracę influencera, działając wielokanałowo (Facebook Mentions, Snapchat oraz Instagram) i całkowicie real-timowo. To akcja łącząca świat offline z online. Innowacyjna kampania, element rywalizacji, influencer i doskonała strategia nie mogły nie skończyć się sukcesem.

Ocena obecnej kondycji branży

Marki już nie tylko dostrzegają potencjał, który tkwi w social media, ale wiedzą, że jest to niezbędny element w ich działaniach promocyjnych. Ciągle powstają nowe funkcjonalności i możliwości reklamowe. Social media stają się nową telewizją, a online wypiera offline.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Rok 2016 został okrzyknięty przez wielu mianem roku wirtualnej rzeczywistości. Naturalnym krokiem ewolucji nowoczesnych technologii będzie rozwój zapowiadanego Social VR. Wirtualna rzeczywistość wyznaczy zupełnie nowy kierunek rozwoju mediów społecznościowych i zamieni nasze statyczne postrzeganie portalu społecznościowego w prawdziwie przestrzenny świat, dostarczający nam bodźce w zupełnie inny sposób niż dotychczas.

Drugi obszar zmian będzie ściśle powiązany z rozwojem sztucznej inteligencji. Już teraz messenger boty są w stanie odpowiedzieć nam na zadawane pytania, m.in. podpowiedzieć, jak dobrać odpowiedni kosmetyk (Sephora), znaleźć mieszkanie (mowmiada) lub wyszukać dowolne informacje (Google Allo). Przyszłość to ich doskonalenie i nauczenie wykorzystywania w praktyce. Zapewne także częściowe zastąpienie pracy ludzi.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Wszyscy już wiemy, jak trudno trafić ze swoim przekazem reklamowym do świadomego pokolenia millenialsów. Tylko doskonale dopasowane do grupy docelowej kampanie, odpowiedni wybór influencerów i kanałów dotarcia, a także nienachalny komunikat zapewnią sukces i zamierzone efekty. Do tego wszystkiego potrzebne jest jeszcze innowacyjne podejście do tematu oraz idea działania marki, którą pokochają młodzi. Wyzwań jest wiele, ale tak naprawdę tylko poznanie i pokochanie swojej grupy docelowej, a także elastyczność działań mogą zagwarantować sukces marki.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Przede wszystkim video w każdy możliwy sposób. Krótkie i długie formy, livestream, a także wreszcie doczekamy się dobrych produkcji video 360° wśród polskich brandów na Facebooku.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Narrowcasting, czyli komunikacja 1 na 1 pomiędzy marką a konsumentem, zacznie być dużo cenniejsza niż duże, jednorazowe kampanie adresowane do licznej grupy odbiorców. Postawmy więc na naszego klienta i jego jakość obsługi w social mediach. Pamiętajmy, że wiadomość prywatna na Facebooku będzie wykorzystywana coraz częściej oraz zastąpi nasze firmowe call center. Zadbajmy o to, aby pracownicy odpowiedzialni za moderację naszych kanałów społecznościowych mogli rozwiązać problemy naszych klientów, nie odsyłając ich gdzie indziej, bo właśnie dlatego napisali wiadomość prywatną, aby nie musieć dzwonić lub wysyłać maili, tylko załatwić to szybko.

————————————————-

Piotr Podgajny
Social Media Manager, Deloitte Digital

Największa porażka 2016

Vine. Zmarnowany ogromny potencjał. Platforma, która teoretycznie w czasie eksplozji popularności video (live video, krótkotrwały content video, video pionowe, itd.) powinna szybować w górę. Platforma, która wygenerowała tysiące memów i przyciągała twórców, którzy swoją kreatywnością wyciskali z niej więcej, niż z jakiejkolwiek innej aplikacji. Platforma, która nie potrafiła znaleźć pomysłu na monetyzację, poradzić sobie z wewnętrznymi, strukturalnymi kłopotami i walczyć ze Snapchatem i Instagramem.

Najciekawsze trendy w 2016

Może to być oczywiste, ale… video. Wzrosty oglądalności video, faworyzowanie przez Facebooka contentu video i live video, rozwój live video, walka Facebooka z YouTube i Snap Inc., bezwzględne, bezkompromisowe kopiowanie Snapchata przez Facebooka (Instagram Stories, Messenger Day i Stories w WhatsApp), wprowadzenie przez Facebooka obsługi pionowego wideo na urządzeniach mobilnych, spektakularne wejście Spectacles na rynek… Wszystko to potwierdza tylko, jak popularny stał się content video w ostatnim czasie. Mowa tu nie tylko o zwykłym video, ale przede wszystkim o tym dostosowanym do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, ulotnym, nagrywanym tu i teraz, niedopracowanym, nieperfekcyjnym, ale autentycznym.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Legendy polskie. Allegro stworzyło rzecz, której próżno szukać gdzie indziej w Polsce. Niesamowity przykład content marketingu z rozmachem i przede wszystkim odwagą – po reakcjach i cyferkach widać, że ludzie chcą więcej, a Allegro w dyskretny, wyjątkowo nienachalny sposób promuje siebie w postaci patrona/mecenasa tego projektu.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Stawiam na coraz mocniejszy nacisk na dokładne badania działań w SM – wg. mnie kończy się era patrzenia tylko na zaangażowanie czy zasięgi w social media. Coraz więcej marek jest zainteresowanych tym, jak aktywność w social media przekłada się na sprzedaż i wskaźniki brandowe – oraz tym, jak optymalizować działania na podstawie tych danych.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Dla marek globalnych – prowadzenie spójnej komunikacji, spójnym językiem w wielu krajach, regionach jednocześnie. To wyzwanie zarówno dla marek, jak i agencji ich obsługujących.

Ogólnie – działania live, szybkie, tu i teraz, bez skomplikowanej i długiej ścieżki akceptacji. W tym kierunku zmierzają obecne zmiany w social media czy platformach social mediowych – i agencje i marki być może zostaną wręcz zmuszone do dostosowania się do tych zmian.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Automatyzacja i personalizacja treści. Messenger bots pokazują tu prawdziwy potencjał. Personalny asystent zakupowy w Messengerze? Wirtualna pogodynka, z którą można wejść w interakcje? Spersonalizowane newsy ze świata? To już istnieje, dzieje się (automatycznie) i rozwija!

No i wielkimi krokami nadchodzi VR, co ostatnio zaprezentował Zuckerberg pokazując wirtualną rozmowę z zastosowaniem Oculusa w połączeniu z Messengerem.

————————————————-

Adam Kręgielewski
Social Media Manager, Communication Unlimited

Najważniejsza zmiana w 2016

Po pierwsze – zmiana w podejściu do treści wideo w komunikacji marek. W 2016 roku coraz świadomiej wykorzystywano i rozwijano możliwości tego formatu. Za sprawą tworzonego na potrzeby Social Mediów kontentu wideo, mieliśmy w końcu okazję oglądać kreacje odpowiednio dopasowane do specyfiki funkcjonowania serwisów oraz zachowań ich użytkowników. Coraz więcej marek rozumiało potrzebę robienia dobrych, jakościowych materiałów wideo, specjalnie na potrzebę komunikacji w Social Media.

Po drugie mobilne korzystanie z Social Mediów stało się społecznościowym standardem. Odbicie tego trendu widzimy w działaniach marek i reklamodawców, wprowadzających do komunikacji szereg dedykowanych rozwiązań przyciągających uwagę użytkowników mobilnych. Tworzenie towarzyszących kampaniom filtrów na Snapchacie, czy dynamiczne formaty 360 i canvas na Facebooku są tego najlepszym przykładem.

Najważniejsze wydarzenie 2016

Dla globalnego rynku mediowego, z pewnością wybory prezydenckie w USA. Większość gigantów społecznościowych to amerykańskie korporacje. Otwarte pozostaje pytanie, jak wygrana Donalda Trumpa przełoży się na ich funkcjonowanie i dalszy rozwój.

Najciekawsze trendy w 2016

Po pierwsze transmisje live na Facebooku. Z jednej strony mogą one stanowić alternatywę dla tradycyjnie rozumianej telewizji, z drugiej odpowiadają potrzebom młodszych użytkowników, przyzwyczajonych do komunikacji „tu i teraz”.

Po drugie rozwój bezpośredniej komunikacji między userami w Social Media, który na konkurencji wymusił Snapchat. Odpowiedzią na funkcjonalności Snapchata były chociażby Instagram Stories czy My Day na Messengerze.

Po trzecie, czego odbicie widać było w mediach społecznościowych, coraz większy wpływ w komunikacji marek w 2016 roku odgrywały kampanie realizowane z influencerami – jak pokazują badania, tego typu aktywacje przynoszą markom wymierne korzyści, również (a może przede wszystkim) w Social Media, będącymi naturalną platformą dyskusji o produktach. Skuteczność działań z influencerami potwierdzają najbardziej spektakularne realizacje z udziałem internetowych KOL.

Po czwarte, sposób w jaki Snapchat zmienił podejście do User Generated Content, uwalniając kreatywny potencjał użytkowników we wszystkich kanałach social media.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Dotarcie z kontentem w Social Media do właściwych osób. Generujemy w Internecie coraz więcej treści. Aby w ogóle wyświetlić odpowiednim użytkownikom komunikat marki, nie wystarczy już tylko dysponować adekwatnym do celów działań budżetem. Algorytmy najpopularniejszych społecznościówek optymalizowane są pod jakość interakcji user-marka, a ich celem jest dostarczenie użytkownikom takich treści, które są dla nich najatrakcyjniejsze. Wymaga to od marek tworzenia coraz lepszego kontentu w Social Media. Z tym wyzwaniem mieliśmy okazję zmierzyć się wszyscy w 2016 roku.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Chciałbym, żeby była nią transmisja live z ISS (Międzynarodowej Stacji Kosmicznej). To byłby symboliczny przełom w myśleniu o Social Mediach i ich możliwościach. Niestety, jak wiemy – nie był to zapis na żywo.

Ocena obecnej kondycji branży

Wydatki na kampanie w Social Mediach rosną w tempie 100% w skali roku. Branża z pewnością ma się dobrze i będzie się dalej rozwijać. Widać, że coraz więcej marek podchodzi poważnie do komunikacji w Social Media, a coraz więcej firm realizujących usługi w SM traktuje na serio to, co robi. Wciąż jednak nie wszyscy.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Rok 2017 przyniesie dalszą integrację Facebooka z Instagramem. Przy tej okazji wróci na pewno pytanie o liczbę fanów stron na Facebooku jako KPI prowadzonych działań. Facebook już wcześniej sugerował, żeby nie przywiązywać się zanadto do liczby fanów, co nie znaczy, że poszerzanie ich bazy nie ma zupełnie sensu (chociażby dla potrzeb reklamy efektywnościowej). W 2016 roku mogliśmy obserwować coraz agresywniejsze działania Facebooka i Instagrama wymierzone przeciw Snapchatowi. Ich kontynuacji możemy spodziewać się w przyszłym roku. Rok 2017 może być również przełomowy dla Twittera, przynosząc ostateczną odpowiedź na pytanie „być albo nie być?” tego serwisu.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Przede wszystkim pokonywanie ograniczeń technologicznych w tworzeniu ciekawych treści oraz implementowanie coraz ambitniejszych rozwiązań digitalowych w Social Media (zarówno w komunikacji marek, jak i aplikacjach społecznościowych). Coraz więcej rozwiązań reklamowych (nie tylko w SM) wymaga dobrego technologicznego backupu. Transmisje live, czy wideo 360 to tylko początek tej drogi.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Rozwój transmisji live i opartych o nią akcji społecznościowych. Rozwój technologii 360 (m.in. wykorzystanie potencjału muzyki 360). Rozwój bezpośredniej komunikacji z użytkownikami (dalszy rozwój funkcjonalności kanałów: Snapchat, Messenger, Instagram).

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Rozwój Messengera jako zupełnie osobnego względem Facebooka narzędzia Social Media.

————————————————-

Bogusław Skowron
Social Media manager, Point of View

Najważniejszy sukces 2016

Polska reprezentacja na Euro, a dokładniej profil Łączy nas piłka i cała komunikacja w Social Media. Oglądanie kadry „od kuchni” w trakcie turnieju we Francji to marketingowy strzał w dziesiątkę, który przełożył się na największy skok kadry nie tylko w rankingu FIFA ale też Sotrendera.

Największa porażka 2016

Instant Articles w Polsce. Facebook nie zdołał w ciągu półrocza istnienia tego narzędzia przekonać widocznej większości wydawców do jego wykorzystywania. W polskim Facebooku nadal widać wyraźną dominację linków przekierowujących do treści w obrębie strony wydawcy i trudno spodziewać się zmian w tym segmencie w najbliższym czasie.

Najważniejsza zmiana w 2016

Instagram Stories i rozwój serwisu w kierunku funkcjonalności znanych ze Snapchata. Zuckerberg zaczął wyraźnie dostrzegać rozwój i popularność snapów, co wywołało dość ciekawą reakcję w postaci skopiowania funkcjonalności do własnego serwisu. W Polsce, gdzie marketerzy znacznie chętniej korzystają z Instagrama niż Snapchata może to oznaczać, że ten drugi serwis nigdy nie rozwinie się marketingowo tak dobrze jak za granicą.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Euro 2016 we Francji, nie tylko ze względu na wspomniany sukces komunikacji PZPN w Social Media, ale historyczne sukcesy naszej reprezentacji. Styl gry kadry i wymarzony awans Polski do ćwierćfinału jeszcze mocniej niż zwykle zdominowały całą komunikację w Social Media wiosną i przełożyły się na większe zainteresowanie marek piłką nożną w okresie jesiennych eliminacji na MŚ w Rosji.

Najciekawsze trendy w 2016

Rozwój wideo w komunikacji Social Media. Transmisje live wideo na Facebooku przeszły już do porządku dziennego, WhatsApp rozwija opcje wideo-calling, Instagram walcząc o użytkowników ze Snapchatem, wydłużył długość filmów a YouTube umożliwił każdemu oglądanie filmów w technologii VR. Trudno wskazać drugi taki rok, w którym aż tak wyraźnie rozwijano jedną technologię.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Streaming Live na Facebooku. Coraz więcej polskich marek sięga po to rozwiązanie w bieżącej komunikacji, ale nie wszystkie mają pomysł na jego skuteczne wdrożenie, co wyraźnie pokazują ostatnio bardzo popularne Facebook Live Reactions, które w praktyce są niczym innym jak nowoczesnymi żebrolajkami.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Allegro Legendy Polskie. Chociaż ta kampania zadebiutowała pod koniec 2015 roku to wygenerowany przez nią buzz przełożył się na cały pierwszy kwartał tego roku. Legendy Polskie to prawdziwa perełka content marketingu na światowym poziomie, do której wykorzystano przede wszystkim promocję i osadzenie w Social Media. Spoty publikowane na YT pobiły rekordy oglądalności, a kampania promocyjna ebooków wygenerowała dziesiątki tysięcy pobrań. Kampania spotkała się z tak pozytywnym odbiorem, że Allegro zapowiedziało jej kontynuację i kolejne produkcje przy udziale równie znanych nazwisk co poprzednio.

Ocena obecnej kondycji branży

Social Media w Polsce nadal się rozwija i stara się nadążać za światowymi trendami z lepszym lub gorszym skutkiem, nic nie zapowiada też spowolnienia w tej branży zwłaszcza, że Polskie marki coraz częściej zdają sobie sprawę ze znaczenia komunikacji społecznościowej dla sprzedaży. Najprężniej w polskiej branży social media rozwija się e-commerce, co tak naprawdę jest powiązane z samym rozwojem tego sektora i naturalnych sposobów pozyskiwania klientów przez Social Media.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Polskie marki w Social Media w zdecydowanej większości stawiają wciąż na komunikację obrazkową, odbiegając nieco od zachodnich trendów. Polscy użytkownicy natomiast znacznie szybciej i chętniej sięgają po nowinki, tak więc największym wyzwaniem będzie przekierowanie komunikacji komercyjnej na popularne wśród odbiorców wideo, które może być dla niektórych zbyt kosztowne.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Największym wyzwaniem będzie optymalizowanie kosztów komunikacji Social Media, w których stawia się na wideo. Przesiadanie się z teoretycznie tańszych i zakorzenionych w praktyce polskich social media ninja zdjęć na rzadziej używane, teoretycznie droższe, ale mocno oczekiwane od fanów wideo może stanowić duży problem dla średnich i mniejszych marek działających w social media.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Dalszy rozwój wideo w komunikacji Social Media. 2016 rok przyniósł bardzo wiele zmian w tym sektorze, przez co w komunikacji również w Polsce zaczną dominować filmy. Łatwo więc spodziewać się, że kolejny rok będzie stał pod znakiem walki o użytkownika kosztem jak najbardziej atrakcyjnej formy wideo i narzędzi dedykowanych do niego, z czego będą chciały skorzystać marki reklamujące się przez Social Media.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Ciekawie zapowiadają się plany wejścia Facebooka na chiński rynek i doniesienia, jakoby Facebook tworzył narzędzia umożliwiające cenzurę chińskiego rządu dla treści publikowane przez obywateli tego kraju. Póki co, są to jedynie doniesienia medialne, ale jeżeli Facebook zaistnieje w przyszłym roku w państwie środka, to prawdopodobnie będzie to oznaczało potwierdzenie tych plotek i trudne do przewidzenia skutki dla społecznego odbioru serwisu Zuckerberga, co wpłynie na zachowania reklamodawców.

————————————————-

Miłosz Jacyna
Social Media Team Leader, K2 Media

Najważniejszy sukces 2016

Jeżeli najwyższą formą uznania jest naśladownictwo to był to zdecydowanie rok Snapchata.

Największa porażka 2016

Problemy dotyczące sposobu pomiaru oraz udostępnianych nam przez Facebooka statystyk. Jeżeli największy w tym obszarze gracz nie daje nam pewności otrzymania jakościowych wyników obejmujących nasze wydatki to nasze zaufanie spada. Wraz z nim nasze wydatki mogą zostać przeniesione gdzie indziej.

Najważniejsza zmiana w 2016

Profesjonalizacja facebookowych live streamingów, które przeszły szybką drogą od tych kręconych smartfonami po pełne studyjne realizacje na kilka kamer wraz z udziałem profesjonalnych dziennikarzy, muzyków czy też influencerów. Popularyzacja komunikacji, która jest tu i teraz – Stories na Instagramie. MyStory na Snapchacie. Mój Dzień na Messengerze…

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Bez konkretnych nazw – wszystkie wydarzenia, które skupione są wokół fenomenu digital influencerów. Każdy taki event/spotkanie pokazuje, że są czymś więcej niż imponujące społeczności i statystyki w social media. Ich postaci przyciągają i są dowodem na realne zaangażowanie osób, które każdego dnia obserwują ich życie.

Najciekawsze trendy w 2016

Live streaming, ChatBoty, Messenger, video 360 oraz VR.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Stałe dostosowywanie się marek do zmian, które są wprowadzane przez kolejne społeczności oraz są określane przez zachowania użytkowników. Żeby działać skutecznie, nie możemy przespać żadnego ważnego z punktu widzenia naszej komunikacji zjawiska, a w tym roku działo się sporo.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Jeżeli kampania to ta prezydencka w USA. Było bardzo barwnie i działo się wiele. Kandydaci pokazali, że potrafią wykorzystać siłę social media. Udowodnili także, że dobrze orientują się w platformach, w których są obecne ważne dla nich grupy wyborców. Wykorzystanie przez nich Snap-Filtrów było prawdziwą wisienką na torcie.

Ocena obecnej kondycji branży

Bądźmy dla siebie partnerami, a nie podwykonawcami. Traktujmy biznesy naszych klientów, tak jak nasze własne. Miejmy wspólne cele, a nie cele, które zależą od strony stołu, przy której aktualnie zasiadamy. Razem możemy zrobić więcej.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Stały wzrost znaczenia i wydatków na działania w tym obszarze. Wydatki mediowe na social będą jeszcze większe. Nasi klienci chcą być jeszcze mocniej obecni tam, gdzie ich klienci. Liczę na to, że możliwości reklamowe innych serwisów niż Facebook będą stale rosły i zyskają na znaczeniu także w naszym kraju. Mam również nadzieję, że dojrzejemy do tego, że content przygotowywany z myślą o komunikacji w danym kanale, aby był skuteczny, uwzględni jego specyfikę. Koniec ze sztucznym przeszczepianiem czegoś, co zostało już raz stworzone.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Dowody na efektywność przeprowadzonych przez nas działań. Potrzebujemy obiektywnych kryteriów pozwalających na ocenienie, czy realizowana komunikacja/aktywacja/kampania jest skuteczna. W jaki sposób osiągnięty przez nas zasięg, wyświetlenia oraz interakcje przekładają się na świadomość dotyczącą produktów/usług oraz cele biznesowe klientów. W jaki sposób porównywać efektywność ponoszonych wydatków w social media względem innych mediów.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Wraz z popularyzacją urządzeń i technologii VR spodziewałbym się wdrożeń z prawdziwego zdarzenia, które będą nie tylko robić wrażenie poprzez wykorzystanie technologii, ale będzie stał za nimi równie mocny pomysł, będą dobrze osadzone w marce. Jeżeli dołożymy do tego VR z możliwościami live streamingu to możemy być pewni, że jesteśmy już w 2017.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Jakościowy content ze storytellingiem na wysokim poziomie, w którym naturalnie zaszyte są działania sprzedażowe. Patrząc na ruchy dotyczące social commercu ze strony np. Instagramu (możliwość oznaczania produktów z URLem do strony) czy też Facebookową opcję sklepu, zyskujemy szansę na tworzenie treści, które będą jednocześnie angażujące i sprzedażowe. Przykładem tego typu może być materiał video, w którym nasze produkty grają zdecydowanie drugoplanową rolę, ale można je odkryć poprzez oznaczenia. Social Content 2.0.

————————————————-

Marta Szufranowicz
Strategic Planner & Head Of Social Media, J. Walter Thompson Group Poland

Najważniejszy sukces 2016

Czarny protest, a właściwie #czarnyprotest udowodnił, że akcje społeczne w social mediach to nie „zabawa” garstki osób, a ruch, który generując 44 milionowy zasięg jest w stanie mieć realny wpływ na publiczną debatę i rzeczywistość społeczeństwa. Protest udowodnił też, że kwestia niezależności kobiet nie ma nic wspólnego z fasadowym trendem wykreowanym przez marketerów, a jest to oddolna siła, z którą warto się liczyć.

Największa porażka 2016

W czasach, kiedy wszem i wobec powtarza się, że „lol contentowa” komunikacja nie ma sensu, a pytanie o piąteczek lub publikowanie zwierząt nie wnosi nic do wizerunku marki pojawiają się facebookowe reakcje. I choć zaczęło się niegroźnie od dostosowywania poszczególnych emotkowych reakcji do real timingowych akcji, to przechodząc po bitwy na serduszka i lajki format ten osiągnął apogeuem.

Pod koniec roku staliśmy się świadkami nowego wymiaru żebro-reakcji w wersji live, której trudno się oprzeć marketerom. Co więcej, często do walki o interakcje dopychamy kolanem „sposób na ostatni wygrywający komentarz”, czyli angażujący komplet. Co w przyszłym roku? Strach się bać.

Najważniejsza zmiana w 2016

Tworząc ekosystemy, analizujemy charakter marki, jej grupę docelową, by później komunikację oprzeć na kanałach, które mogą być dla niej pożyteczne. Każdy z kanałów ma swoją określoną rolę i specyfikę… chyba że przychodzi do rozmowy o Instagramie. Kanale, który w tym roku stał się i Snapchatem, i Periscopem, walcząc ostro o uwagę młodszej grupy. Instagramowe Stories stało się niezłą zagwozdką dla social mediowych specjalistów, którzy jak na razie wypierają zasadność jego użycia. Przyszły rok będzie sprawdzianem dla nowych funkcjonalności i jasno odpowie na pytanie, czy w social mediach najważniejsza jest oryginalność czy sprytna adaptacja.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Napad na Kim Kardashian. Dziewczyna, dla której ciągłe dzielenie się swoim życiem jest znakiem rozpoznawczym znika całkowicie z social mediów. Gdyby ktokolwiek rok temu Wam o tym powiedział, uwierzylibyście? Dla nas zwykłych śmiertelników to lekcja, że dzielić się też trzeba umieć, a cena za lajki bywa wysoka. A kto by przypuszczał, że od Kim jednak można się czegoś nauczyć?

Najciekawsze trendy w 2016

Rozszerzona rzeczywistość udowadnia, że nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa.

PokemonGo to jedna z najbardziej spektakularnych aplikacji 2016, która zawładnęła social mediowymi freakami jak i zwykłymi użytkownikami.

Poza łapaniem stworków łapać można też uśmiechnięte chmurki i złote motylki w ostatniej aktualizacji Snapchata, która nadaje rzeczywistości nowy wymiar, wypuszczając własne okulary Spectacles. Okulary nadal można kupić jedynie w kilku obrandowancyh maszynach vendingowych, przez co a na Ebayu 10 krotnie przekraczają swoją wartość. Czekamy na poświąteczne przeceny!

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Romans influencerów z markami. Kwestia nie nowa, ale nadal nie rozpracowana. Co robić, kiedy internetowi twórcy trafiają do spotów telewizyjnych, mają własne programy na platformach vod lub współprowadzą programy telewizyjne? Traktować ich jako celebrytów, czy nie poświęcać im krzty uwagi, bo są zdecydowanie przereklamowani? Może wystarczy z nimi współpracować, zamiast myśleć nad wykorzystaniem. Może pomysłem na kampanię nie powinno być po prostu zatrudnienie znanej twarzy, a solidna oldschoolowa idea kreatywna? Może wtedy przestaniemy bezmyślnie oddawać im kanały lub umieszczać z naszymi produktami licząc, że ich zasięg załatwi sprawę.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Gdzie Ci mężczyźni w czasie silnych i niezależnych kobiet? Ci prawdziwi na pewno w kampanii „Find your magic” AXE, w której indywidualizm bierze górę nad stereotypami. Po latach seksistowskich kampanii marka zmienia znaczenie atrakcyjności, przekonując, że jest ukryta w każdym mężczyźnie niezależnie od wizerunku kreowanego przez media. Bo każdy ma „to coś”, co czyni go atrakcyjnym. To miła odmiana, gdy każdy mówi, że wie, co dla nas najlepsze tworząc sztuczne potrzeby i niepotrzebne rozwiązania.